קצת יותר מ-25 שנה אחרי שהדור הראשון של המיאטה MX5 נחשף בשנת 1989 בתערוכת שיקגו ושלושה חודשים אחרי שחשפה את השלדה של הדור החדש בתערוכת הרכב בניו-יורק, מאזדה החליטה לשים סוף לגל השמועות והערכות והודיעה כי הרודסטר האייקוני של החברה ייחשף בדורו הרביעי ב-3 בספטמבר השנה באירוע מיוחד שיתקיים בשלושה מוקדים במקביל בספרד, בארצות הברית וביפן.
לאחר אירוע החשיפה המיאטה החדשה תוצג בכמה תערוכת רכב (כשהראשונה והחשובה שבהן תהיה ככל הנראה תערוכת פריז באוקטובר) ותגיע לשווקים לקראת תחילת שנת 2015.
עוד ב-mako רכב
מאזדה בשיא חדש ללא חלק עליון
אלפא ומאזדה ישתפו פעולה ביצור רודסטר חדשה
מאזדה חוגגת 25 שנה למיאטה
המיאטה הפכה במהלך השנים לאייקון מוטורי, לרודסטר הנמכרת מאז ומעולם (עם כמיליון יחידות שעלו על כביש בשלושת דורותיה) ולמכונית עם קהל מעריצים רחב שהתאהב בה בזכות ההנאה הטהורה מנהיגה שהיא מספקת.
בהתאם לכך זה לא יהיה מוגזם לקבוע שהמוני חובבי רכב מסביב לגלובוס ממתינים כבר זמן רב בקוצר רוח ובצפייה לדור החדש ועסוקים בניתוח מעמיק של כל שבב מידע שמתפרסם בהקשר למיאטה החדשה ובבחינת שלל עיבודי המחשב והאיורים שפורסמו באשר למראה של הדור החדש.
חשיפת תמונות השלדה ויחידת הכוח (ללא מפרט) הציתו מחדש דיונים נרחבים בפורומים ברחבי העולם ומומחים שונים וסתם אנשים אובססיביים ניתחו כל פרט ופרט - ממספר הברגים לנעילת הגלגל, דרך מבנה סעפת הפליטה ועד למיקום המנוע ותצורת הציר האחורי כל זאת בזמן שמאזדה המשיכה במדיניות שלה להחזיק את הקלפים צמוד לגוף ולשמור בסוד כמוס כל פרט הקשור לפרויקט.
אז מה בכל זאת אנחנו יודעים עד עכשיו?
לפני כשנתיים, מאזדה וקונצרן פיאט האיטלקי חתמו על הסכם שיתוף פעולה לייצור פלטפורמה למכונית הנעה אחורית קטנה שעליה יתבסס הדור הרביעי של המיאטה כמו גם רודסטר איטלקי. בתחילה דובר על כך שהרודסטר האיטלקי יוצג תחת מותג אלפא רומיאו, אך לא מזמן, בשל סיבות מסורתיות הקשורות במורשת אלפא, מקורות בקונצרן פיאט רמזו שהמיאטה האיטלקית תוצג בסוף תחת מותג אברת' ולא אלפא.
הפלטפורמה של הדור החדש תיקרא ND, זאת לאחר שהדגמים הקודמים כונו NB,NA ו-NC. בדומה לדורות הקודמים גם בדור זה יש שימוש בשתי תתי שלדות ביניהן חיבור ייחודי שנקרא PPF (ראשי תיבות של "שלדת מערכת ההנעה") שנחשב לאחד המרכיבים המרכזיים באופיו המיוחד של הרכב. בחלק הקדמי ניתן להבחין במתלה בתצורת עצמות עצה כפולות כמו בכל הדורות בעבר ואילו מאחור תת השלדה נראית קומפקטית יותר מאשר בדור היוצא אך מציגה, כמו בדור זה ובניגוד לדורות הראשונים, מתלה רב חיבורי.
עם זאת בהחלט ניתן להבחין בשינוי משמעותי בארכיטקטורת השלדה ובדור החדש המנוע נמצא במיקום אחורי יותר, רובו מאחורי הסרן הקדמי זאת על מנת להשיג תצורת מנוע קדמי-מרכזי התורמת לאיזון ויכולות דינמיות משופרות.
המנועים שיניעו את המיאטה יהיו מסדרת Sky-Activ של החברה וככל הנראה, בניגוד לאופנה הרווחת בשוק הרכב בשנים האחרונות, הם יהיו אטמוספריים ללא מגדש טורבו לפחות במרבית הגרסאות. (זאת על אף שצליל המנוע בסרטון המצורף בהחלט מרמז על הגדשה). לפי הערכות הרודסטר הקטנה תוצע עם שתי יחידות הנעה מרכזיות בנפחים 1.5 ליטר ו-2.0 ליטר המוכרות מה-3 החדשה אך עם הספקים מעט גבוהים יותר. אחת החדשות המשמעותיות ביותר בנוגע למיאטה החדשה נוגעת למשקל, ולאחר ביקור במכון הכושר היא צפויה להפחית כ-100 ק"ג ממשקלה בדור השלישי ולהתקרב מאוד לנתונים של הדור השני והראשון ששקלו פחות מטון.
בחינה מעמיקה של תמונת השלדה ויחידת ההנעה שנחשפו מביאה אותנו למסקנה, לשמחתם של חובבי הנהיגה, שהיגוי יישאר הידראולי אך יתכן שהוא ייעזר בנוסף גם בתגבור חשמלי.
עיצוב המיאטה החדשה עדיין נשאר בגדר סוד גמור וכל האיורים ושרטוטי המחשב שרצים ברשת מזה זמן הם פרי יוזמתם של אנשים פרטיים ולא באמת יכולים ללמד אותנו דבר על עיצוב הדור החדש שעל פי ההערכות ינסה לשלב בין מאפייני העיצוב הקלאסיים והאייקוניים של הדורות הקודמים לשפת העיצוב העדכנית של מאזדה -קודו (Kodo).
מיאטה וישראל
המיאטה החלה להימכר ברחבי העולם בשנת 1990 ולאחר טפטופים של יחידות בודדות ביבוא אישי בשנים הראשונות, היא נחתה בישראל בייבוא סדיר בשנת 95. בשנה זו מספר היחידות שנמכרו היה נמוך מהצפוי והייבוא הופסק ב1996 וחודש בשנית בשנים 97 ו-98.
הדור השני של המיאטה, שהוא אבולוציה של הדור הראשון, הגיע לשווקי העולם ב-1999 אך החל להימכר בארץ רק בשנת 2003 וזאת בעקבות לחץ על היבואן מצד חובבי הדגם. השיווק של הדור השני נמשך עד להחלפתו בדור השלישי ב-2006. בשנים הראשונות הדור השלישי הציג בארץ נתוני מכירות יפים יחסית אך ירידה בביקושים הביאה את "דלק מוטורס" להפסיק את הייבוא ב-2012.
עם זאת, מקורות בחברה מציינים כי הדור הרביעי בהחלט יגיע לארץ, ככל הנראה לקראת אמצע 2015, בשלב זה אין נתונים לגבי המחיר הצפוי אך ההערכות מדברות על סביבות ה-200 אלף שקלים בדומה למחיר בו נמכרה המיאטה NC לקראת הפסקת שיווקה.