אתמול הוכרזו שבע המועמדות הסופיות בתחרות הרכב המפורסמת בעולם "מכונית השנה באירופה". על התואר שנחשב לאחד התארים היוקרתיים בעולם הרכב הוגשו 41 מועמדויות של מכוניות חדשות ששיווקן החל השנה. מתוך אותן 41 מכוניות צוות השופטים, הכולל 59 עיתונאים ממגזיני רכב ומעיתונים יומיים גדולים באירופה, בחר את שבע המועמדות הסופיות שמביניהן תבחר הזוכה בתואר הנכסף בעוד מספר שבועות.
מבין 41 המועמדות לא עלו לגמר כמה מכוניות מרשימות למדי כמו ה-A1 היוקרתית, הקטנה והמסוגננת של אודי, יגואר XJ שהציגה יוקרה בריטית עם עיצוב מודרני יוצא דופן, הונדה CR-Z ההיברידית הספורטיבית הראשונה, CT200h, הקומפקטית הראשונה של לקסוס ושני הג'יפונים החביבים: הקאנטרי מן של מיני והג'וק המיוחד של ניסאן.
שביעיית הגמר כוללת את המכוניות הבאות:
אלפא ג'ולייטה
הקומפקטית היוקרתית החדשה של אלפא ממשיכה את הקו שהתחיל במיטו הקטנה, קו של מכוניות מרשימות ובנויות היטב שפורטות לקהל אוהבי אלפא במקומות הנכונים. מעבר לעיצוב החיצוני המרהיב אלפא הגיעה לחבורת הגמר גם בזכות המנועים המתוחכמים שלה מסדרת מולטי–אייר (בנפחים של 1.4 ו1.75 ליטר), הבניה האיכותית שנראית כמשאירה את מחלות אלפא מאחור וציוני הבטיחות הגבוהים שהשיגה במבחני הריסוק.
דאצ'יה דאסטר
הדאסטר, יותר מג'יפון נאה במחיר אטרקטיבי, מהווה קפיצת מדרגה עצומה ליצרן הרומני שהתמקד עד כה ביצור מכוניות בסיסיות למדי שלרוב התבססו על דגמי רנו נושנים. הדאסטר על עיצובו הנאה, מרחב הפנים המצוין שלו וכאמור המחיר נמוך מהווה כרטיס כניסה בעבור החברה לקהלים חדשים ומבוססים שלא שקלו עד כה לקנות מכונית מתוצרת החברה הרומנית.
וולוו S60
הS60 שעושה בדיוק היום עליה לארץ הקודש היא המכונית החשובה ביותר של וולוו בשנים האחרונות. החברה השוודית, שחוותה שנים לא קלות ולאחרונה נמכרה לקונצרן ג'לי הסיני, מקווה בעזרת הS60 החדשה לקרוץ ללקוחות שעד כה אמנם העריכו את האיכות ורמת הבטיחות הגבוהה של מכונית החברה השוודית אך בחרו בסוף במכוניות עם תדמית יוקרתית יותר או מרגשת יותר.
הS60 גם משלבת שלל פיתוחים של אמצעי בטיחות חדשניים שמופעים בה, בשלב זה, באופן בלעדי.
אופל מריבה
אמנם בארץ לא זוכרים בדיוק מה זה אופל אחרי שנים של הזנחת המותג על ידי UMI אך כעת, עם יבואן חדש בדמותו של מלך הליסינג שלמה שמלצר והתאוששות המותג בעולם לאחר המשבר הכלכלי של 2008, המריבה, המיקרוואן של אופל, מציע במידות קומפקטיות שלל אפשריות סידור פנים וגם דלתות אחוריות ייחודיות הנפתחות בכיוון הפוך.
סיטרואן C3 ו-DS3
ה-C3 של סיטרואן מציגה קפיצת מדרגה ביחס לליין מכוניות הסופר מיני של החברה בעבר. מעבר לעיצוב נאה, חלון קדמי ייחודי ומנועים חזקים, הC3 מגיעה כעת עם משהו שהיה חסר לה בעבר - איכות מוצקה שלא נראה שתתפרק לך ביד כעבור זמן קצר. יחד עם הC3 מועמדת גם האחות המעוצבת הDS3 שמציינת את השקת ליין הדגמים המעוצב של החברה המשווק למי שמחפש את המיוחדות של סיטרואן על בסיס אותה פלטפורמה, במקביל לדגמים האפרוריים לקהל הרחב.
פורד C-Max
הC-Max המבוסס על פלטפורמת C של הפוקוס החדשה ששיווקה צפוי להתחיל בעוד מספר חודשים מציג את כל היתרונות המוכרים של מיני וואנים עם הרבה חלל פנימי על קצת שטח כביש. ה C-Max ינסה לשחזר את ההצלחה של אחיו הגדול ה S-Max שזכה בתואר מכונית השנה ב-2007. לזכותו של הC-Max החדש מרווח פנימי מצוין, גרסת מאורכת חדשה עם שבעה מושבים ומנועים קטני נפח וחסכונים אך גם עתירי הספק מסדרת אקו בוסט.
ניסאן ליף
אחת המועמדות הבולטות לתואר היא הניסאן ליף - החשמלית המשפחתית הראשונה שהגיעה לייצור סדרתי. הליף מציעה מרווח פנים לא רע, שלל טכנולוגיות ומערכות עזר לניהול תכנון הטעינה ונמצאת כבר כעת, לפני מתחרות בדמות רנו פלואנס ZE ושברולט וולט, על המדף למכירה. בניסאן מתכננים הקמת מפעל הרכבה באנגליה ומכירה של כמויות גדולות ביבשת הישנה.
למוסד "מכונית השנה באירופה" נהוג לייחס חשיבות גדולה בשוק הרכב ולהצמיד כותרות מפוצצות לבחירותיו, אבל ביננו, אין מנוס מלהזכיר שלא מעט בחירות שלו, במיוחד כשבוחנים אותן בראי השנים אך גם בזמן אמת, מעלות תהיות מה בדיוק שווה הגוף הזה המאגד עיתונאי רכב של ירחונים, מגזינים ועיתונות יומית מרחבי אירופה.
בדיקה של 46 הזוכות מאז שנוסדה התחרות בשנת 1964 מעלה בין 10-15 בחירות של מכוניות שהיו מקוריות לזמנן או שציינו מהפך ופריצת דרך של היצרן ועוד הרבה מכוניות אפורות ללא חשיבות בדברי ימי ההיסטוריה המוטורית, כמו גם כמה זוועות קשות שהיוו נקודות שפל של היצרנים שלהן.
כיום, בפרספקטיבה לאחור, ניתן לציין שחברי סגל השופטים בתחרות מכונית השנה פספסו במהלך השנים כמה מכוניות סופר חשובות שמיצבו מחדש את היצרניות שלהן, שינו תפיסות של הציבור וגרמו למהפכות בעולם הרכב.
>> כאן בארץ: מאזדה ויונדאי - ראש בראש