האיטלקים, באופן מפתיע, כמעט מעולם לא היו בקטע של מכוניות שיכולות לנוע גם כשהכביש נגמר. למעט יצירה מפלצתית מבית למבורגיני בשנות השמונים (שהקדימה את זמנה והציגה מימדים ועבירות שנראו שוב רק בהאמר, יותר מעשור מאוחר יותר), לא נרשמת בהיסטוריה המוטורית האיטלקית הענפה והמפוארת שום נוכחות לרכב פנאי או שטח.
אפילו במהלך שנות התשעים, כשנישת רכבי הSUV געשה והפכה לפופולארית ביותר גם בקרב אנשים שלא באמת היו צריכים את הגודל והיכולות של ג'מוסי השטח, האיטלקים לא התפתו להיכנס לאחד הסגמנטים הרווחים ביותר בעולם הרכב.
גם מכונית התצוגה הנאה, קאמל, שאלפא רומיאו הציגה בתערוכת ז'נבה ב2003 כקונספט לקרוסאובר המבוסס על פלטפורמת ה159 סטיישן כפולת ההנעה נגנז לבסוף, למרות מראהו המגובש וההתעניינות הלא מבוטלת לה זכה.
שידוך איטלקי - אמריקאי
לפני כשנה וחצי, בעקבות המשבר הקשה אליו נקלעה תעשיית הרכב האמריקאית קונצרן פיאט רכש את השליטה על קונצרן קרייזלר האמריקאי המחזיק גם באייקון השטח ג'יפ.
שלל הערכות באשר למה יוליד אותו שידוך בין הענקית האמריקאית לאיטלקית הציפו את עולם הרכב.
לכולם היה ברור שאין ספק שחדירה מחודשת למכוניות מאיטליה ליבשת האמריקאית בהחלט נמצאת על הפרק וכך, במקביל ליצור קרוב של גרסה אמריקאית לפיאט 500, שוב ושוב הועלו הערכות בקשר לצורך בנוכחות איטלקית בנישה הכל כך אהובה על האמריקאים – רכבי הSUV.
לפני כשנה דלפו לרשת תמונות של ג'יפון עם סמל אלפא שצולם על רקע מרכז פיתוח של קונצרן פיאט באזור נאפולי. אז העריכו גורמים המקורבים למקבלי ההחלטות בקונצרן שבמקום לתכנן רכבי שטח מדף חלק יוצגו מכוניות שיתבססו על דגמים קיימים של המותג ג'יפ ואעליהם מרכבים התואמים עיצובית את ליין הדגמים של אלפא ופיאט.
באותה נשימה הוזכר שבאורח פלא הקונספט של אלפא מ2003 הציג מימדים דומים מאוד לאלה של הקומפאס-פטריוט ממשפחת ג'יפ.
אתמול, היו"ר של קבוצת פיאט-קרייזלר, סרג'יו מרקיונה, ציין בפני עיתונאים שהחיבור המוצלח בין שני הקונצרנים והתאוששות של היצרן האמריקאי מאפשרת לעשות שינויים ולקדם יצור של כמה דגמים חדשים.
בין היתר ציין מרקיונה שהקונצרן צפוי להשיק בשנים הקרובות רכבי שטח לאלפא רומיאו וגם למאזארטי.
כמו שהעריכו המקורות לפני כשנה, מרקיונה נתן אתמול אישור לכך ששני רכבי השטח האיטלקיים יעשו שימוש בפלטפורמה קיימת מבית ג'יפ ובמקרה זה הפלטפורמה של הגרנד צ'ירוקי החדש שיצורו החל לפני מספר חודשים.
מתחת לחליפה האיטלקית
מעבר לעיצוב יוקרתי ואיטלקי יותר באופיו צפויות הגרסאות האטלקיות של הצ'ירוקי לעשות שימוש נרחב במכלולים האמריקאים, כשבחזית רכב השטח עם סמל אלפא צפוי גם מנוע V6 מבית קרייזלר.
הג'יפ של מאזארטי שצפוי להתחרות בשוק הקצה שכולל את הריינג' רובר, הגרסאות הבכירות של המרצדס ML והב.מ.וו X5 וכן הפורשה קאיין יביא למכלול מבית ג'יפ שחקן חיזוק משמעותי בדמות מנוע V8 בתכנון של פרארי שיציג הספק של לפחות 350 כ"ס.
>> פרארי ומאזארטי - בקרוב אצלנו בארץ!