אחרי שלפני מספר חודשים חטיבת ג'יפ השיקה את דגם הדגל שלה, הגרנד צ'ירוקי, אותו בחנו כאן בשבוע שעבר, כעת חושפת החברה את המראה המעודכן של הג'יפון קומפאס.
כמו בקומפאס המקורי שהוצג ב-2007 וכלל הרבה אלמנטים עיצוביים מהג'רנד צירוקי הקודם, גם בדגם החדש ההשראה העיצובית ברורה וניתן להבחין בהרבה מוטיבים עיצוביים השאולים מהאח הגדול, ה-גרנד צ'ירוקי החדש.
לא מדובר במתיחת פנים קטנה אלא בשינוי מקיף שכמעט משנה לחלוטין את המראה של הקרוס-אובר הקומפקטי.
עיקר השינוי נראה בחלק הקדמי עם שילוב של פנסים מלבניים צרים והגריל הקלאסי שמאפיין את דגמי ג'יפ. למרות המימדים הקומפקטיים עושה רושם שהגריל, מכסה המנוע והפנסים פשוט הגיעו ישירות מקו היצור של הגרנד. מאחור הפנסים זכו לתאורת לד ועיצוב מחודש כמו גם הפגוש שאף הוא לוקח השראה מהגרנד החדש.
גם הפנים עבר מהפכה עם עיצוב חדש לקונסולה המרכזית, שינוי בכפתורי השליטה, עיצוב ההגה ובעיקר מעבר לשימוש בחומרים איכותיים יותר בעלי תחושה פחות פלסטית.
מתחת למעטפת
הקומפאס מציע אופציה של שני מנועים כמו בעבר, אך בקרייזלר בעלת המותג טוענים לשיפורים בניהול המנועים שהביאו לשיפור בביצועים ובצריכת הדלק. גרסת הבסיס מגיעה עם מנוע בנפח 2 ליטרים המפיק 158 כ"ס. הגרסה החזקה יותר, זו שהגיעה לארץ עד כה, מצוידת במנוע 2.4 ליטר בהספק של 172 כ"ס. המנועים משודכים לתיבת 5 הילוכים ידנית, שכמובן לא רלוונטית לשוק הישראלי, או תיבה אוטומטית רציפה שעברה תכנון מחדש ומדמה 6 יחסי העברה.
אל מול הרבה רכבי פנאי ושטח המכונים בלשון העם "ג'יפ", הקומפאס הוא מהיחידים שבאמת יכול לעשות שימוש בשם הזה. יכולת השטח מאידך היא לא במחוזות של הג'יפים של פעם ולמעשה מדובר בקרוס-אובר נטול כל יומרות לטחון סלעים.
בארצות הברית עיקר המכירות הן לדגם המסתפק בהנעה קדמית, אך הקומפאס מציע גם שתי גרסאות עם הנעה כפולה:
Freedom Drive I (שהגיעה לארץ עד כה) המציעה הנעה כפולה קבועה העושה שימוש בעיקר בגלגלים הקדמיים ומחלקת את הכוח באמצעות מחשב שמזהה את רמת האחיזה של הגלגלים וכוללת גם מצב של נעילה ידנית להנעה כפולה, ומערכת Freedom Drive II , מערכת חדשה שמציעה הנעה כפולה עם אפשרות לשלב הילוך כוח (LOW). המערכת מאפשרת יכולת שטח מסוימת שיש להניח תספק את מרבית הלקוחות אך לא תתאים לג'יפאים אמיתיים.
לטובת חובבי השטח הקומפאס החדש כולל גם מערכת מתלים עם מהלך מתלה ארוך מבעבר וגם שיפור, כך על פי טענת החברה, בנוחות הנסיעה.
בדרך להצלחה?
הקומפאס (ואחיו התאום הפטריוט) הם ניסיונות ראשונים של ג'יפ לייצר רכבי פנאי המציעים מראה במחוזות של רכבי שטח בשילוב עלויות אחזקה נמוכות בהתאם לאופנה האחרונה ולגל התקינות הפוליטית הירקרק.
למרות האמור ושם המותג המפואר על הגריל, הקומפאס לא זכה עד כה להצלחה גדולה ככל הנראה בעיקר בגלל לא מעט ביקורות על עיצובו התמוה שכלל כמה שילובים שלא הצליחו להתחבר לכדי מקשה שלמה נאה במיוחד. כעת אין ספק שניכר שיפור משמעותי. אמנם עדיין לא מדובר בג'יפון יפהפה או סקסי במיוחד אך המראה שלו בהחלט קל יותר ונעים לעין.
>> גם אלפא רומיאו ומזאראטי יורדות לשטח