לאחר תהליך חשיפה ארוך ומייגע במהלכו "דלפו" לאמצעי התקשורת אין סוף תמונות וסרטוני "ריגול" וכמעט כל פרט טכני שאפשר לחשוב עליו, פורשה סוף סוף חושפת בתערוכת הרכב בלוס אנג'לס באופן רשמי את רכב הפנאי החדש שלה - הבייבי קאיין, שיקרא מקאן.
ב-2013, אל מול נתוני מכירות המדווחים כל כך שכ-50 אחוז מסך הרכבים שמוכרת החברה הם גרסאות שונות של הקאיין, אף אחד כבר לא שואל מה בדיוק פורשה מחפשת בסגמנט הקרוס-אוברים, אבל כזכור כשהקאיין נחשף לראשונה ב-2002 רבים ממעריצי המותג הותיקים התקשו לקבל אותו.
המקאן החדש אמור לתת לפורשה נוכחות בסגמנט ג'יפוני הפרימיום הקומפקטיים כמו ב.מ.וו X3, מרצדס GLK, ריינג' רובר איווק ואודי Q5 הזוכים להצלחה לא מבוטלת ומאחר שכיום פורשה נמצאת בבעלות קונצרן פולקסווגן המקאן לא תוכנן מדף חלק ומתבסס על פלטפורמת אודי Q5. עם זאת, לא מדובר בשיבוט הנבדל רק בסמל שונה ושינויי עיצוב קלים אלא ברכב שונה למדי המיוצר במפעל נפרד של פורשה בלייפציג ועם אורך/רוחב/גובה של 162.4/192.3/469.9 ס"מ הוא ארוך ב-7 ס"מ, רחב ב-2.4 ס"מ ונמוך ב-3 ס"מ לעומת ה-Q5.
העיצוב החיצוני נראה כהעתק מוקטן של הקאיין עם פרצוף הקרפדה של ה-911, כשהשמשה האחורית משתפלת בחדות לאחור ויחידות התאורה בישבן גדולות למדי ומשוכות לפנים. גם תא הנוסעים דומה למה שהורגלנו לפגוש בפורשה עם לוח שעונים הכולל מד סל"ד גדול במרכז, הגה ספורטיבי קטן קוטר ובעל שלוש צלעות וכפתורים רבים בקונסולה המרכזית ובתקרה המקנים תחושה של תא טייס.
בחזית מוצעות בשלב זה שלוש יחידות כוח בתצורת V6 – 3.0 ליטר טווין טורבו בנזין עם 340 כ"ס בגרסת S, 3.6 ליטר טווין טורבו בנזין (מנוע חדש שהמקאן הוא הרכב הראשון של פורשה להשתמש בו) עם 400 כ"ס, וגם מנוע לוגם סולר בנפח 3.0 ליטר המספק 258 כ"ס. כל המנועים משודכים לתיבת PDK כפולת מצמד עם 7 יחסים המעבירה את הכוח לכל ארבעת הגלגלים דרך הנעה כפולה מתוחכמת המעבירה בשגרה את מרב הכוח לגלגלים האחוריים לטובת התנהגות ספורטיבית, אך מסוגלת להעביר גם עד 100% מהכוח לציר הקדמי כשתנאי האחיזה דורשים זאת.
נתון התאוצה למהירות תלת ספרתית עומד על 6.3 שניות לגרסת הדיזל, 5.4 שניות ל-S ו-4.8 לטורבו.
חבילת "ספורט כרונו" האופציונלית שכוללת בקרת שיגור וסאונד מנוע ערב יותר מקצצת 0.2 שניות מנתון התאוצה של כל אחת מהגרסאות. בעתיד צפויות להתווסף להיצע גם גרסאות בסיס חלשות יותר עם מנועי 4 צילינדרים 2.0 ליטר טורבו דיזל וטורבו בנזין.
כמו מתחריו לקטגוריה, גם המקאן יטפס כנראה יותר על מדרכות בכיכר המדינה מאשר על בולדרים בנגב, אבל בשונה מרכבי הקטגוריה הוא מוצע עם מתלי אוויר המאפשרים הגבהת המרכב ומרחיקים את הגחון 23 ס"מ מהקרקע – נתון טוב יותר משל הטויוטה לנד-קרוזר.
המקאן צפוי לסייע להמשך תהליך הצמיחה של פורשה ויכניס אותה לסגמנט חשוב בכל העולם. לארץ המקאן יגיע בתחילת השנה הבאה, אך בהתחשב בכך שייצור גרסאות עם מנועי 2.0 ליטר יחל בשלב מאוחר יותר, ובמחיר משוער שיהיה גבוה מחצי מיליון שקלים לגרסאות המנוע החזקות, הוא עלול להתקשות להפוך ללהיט שישנה סדרי עולם בסגמנט.
>> המתחרות במבחן: אודי Q5,וולוו XC60, מרצדס GLK וב.מ.וו X3