מותג הונדה נתפס מזה שנים בישראל כמותג יפני מעט איכותי יותר משאר המותגים מארץ השמש העולה.
לא ברור אם מדובר בקיבעון שהשתרש בשנותיו הראשונות בארץ עת הציג מנועים חזקים שיצרו לו תדמית ספורטיבית שהפכה את המכוניות של הונדה למבוקשות בשוק המשומושת או שמדובר במוניטין אמינות מוצק ביותר אבל בכל מקרה דגמי החברה לרוב נמכרים כאן במחירים גבוהים יותר מאשר המתחרות המקבילות.
גם בארצות הברית במשך שנים הונדה נחשבה למותג היפני האהוב ביותר ואפילו הגנבים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות מוכיחים שנה אחר שנה כי הם מעדיפים לגנוב מכוניות מתוצרת הונדה.
את הפריצה הגדולה למערב ולשוק האמריקאי בפרט עשתה החברה היפנית בראשית שנות השבעים כשבשנת 1972 הציגה את הסיוויק הראשונה.
השנה, לקראת חגיגות הארבעים לדגם שהתחיל הכל, הציגה הונדה דור תשיעי למשפחתית הקומפקטית, בשלב זה בגרסה אמריקאית בלבד השונה במעט מזו האירופאית.
המכונית שהוצגה בתערוכת ניו יורק באפריל אכזבה את עיתונאי הרכב שטענו שהיא כמעט זהה, לפחות במראה, לדור הקודם ונראית יותר כמו מתיחת פנים מאשר דור חדש, כמו שבהונדה התעקשו לטעון.
אבל מסתבר כי התגובות הצוננות של עיתונאי הרכב היו רק ההתחלה ולפני מספר ימים הקונסיומר ריפורטס, מדריך הקנייה האמריקאי המוביל שכוחו בשוק האמריקאי עצום, פרסם ביקורת חריפה על הסיוויק החדשה וקבע כי אינה נמנית על המכוניות המומלצות אל מול מתחרותיה הנוכחיות בשוק הרכב.
הסיוויק האמריקאית צללה במורד הדירוג ואיבדה לא פחות מ-17 נקודות (61 בהשוואה ל-78 בעבר) בדירוג של קונסיומר ריפורטס אל מול הדירוג לו זכה הדגם היוצא ומוקמה במקום הלפני אחרון בקטגוריות המשפחתיות-סדאן.
חשוב להדגיש, הקונסיומר ריפורטס אינו מגזין רכב אלא מגזין צרכני הבוחן את המוצרים השונים (מטוסטרים דרך מכונות כביסה ועד מכוניות) בפרמטרים שאמורים להיות משמעותיים ביותר לצרכן.
בין יתר ה"מחמאות" להן זכתה הסיוויק ניתן לציין תא נוסעים ברמה נמוכה המשדר תחושה פלסטית ירודה, הנוחות תוארה כקופצנית ורעשי הרוח כמוחשיים מדי.
גם בנושאים בטיחותיים ההונדה הקומפקטית לא כיכבה והבוחנים ציינו שהיכולות הדינמיות שלה לא מבריקות ובמבחני הבלימה בכביש יבש ובמיוחד ברטוב היא נדרשה למרחקי עצירה ארוכים יותר מאשר חלק ממתחרותיה.
הבוחנים אף ציינו שהסיוויק החדשה לא רק נחותה אל מול המתחרות החדשות בסגמנט דוגמת הפורד פוקס החדשה, שברולט קרוז והיונדאי i35 (אלנטרה בארצות הברית), אלא גם אל מול הדור הקודם שלה עצמה.
בתחום אחד הסיוויק החדשה כן הציגה שיפור אל מול הדור הקודם ואף התבלטה לטובה יחסית למתחרותיה ולקודמתה: צריכת דלק - שעל פי נתוני המבחן עומדת בממוצע על קרוב ל-13 ק"מ לליטר, נתון יפה בהחלט למכונית בגודל הזה ושני רק למובילת הטבלה בארצות הברית, הטויוטה קורולה.
הונדה, שמבינה את הכוח האדיר שיש לקונסיומר ריפורטס בשוק הרכב האמריקאי ושבעבר נהנתה מפרגון רב מצד בוחניו, הוציאה תגובה מפורטת לתוצאות המבחן: "אנו חולקים על דעתו של הירחון. אין ספק שהקבוצה המשפחתית שודרגה לאין שיעור לעומת שנים קודמות אבל בכל אספקט, סיוויק 2012 היא צעד קדימה בכל מובן, והסיוויק החדשה מצטיינת בתחומים שחשובים באמת לרוכשי מכוניות כמו תצרוכת דלק, בטיחות פסיבית ואמינות".
צריך לזכור שבעבר הסיוויק שנבחנה לקונסיומר ריפורטס זכתה מספר פעמים לכבוד להיות הבחירה המועדפת של המגזין בסגמנט.
כעת בהונדה מחכים בדריכות לראות האם הציון הפושר ישפיע על היקפי המכירות בשוק החשוב ביותר שלה או שמוניטין העבר המוצק בשילוב יחידה היברידית חדשה ומודרנית יותר יצליחו לשמר את ההצלחה של הסיוויק בשוק הרכב האמריקאי.
כפי שציינו למעלה הדגם האמריקאי בדורות האחרונים של הסיוויק שונה מהדגם האירופאי המשווק גם בישראל וכעת נותר להמתין ולראות האם מהנדסי הונדה יקחו בחשבון את הביקורת החריפה של הקונסיומר ריפורטס וישפרו מבעוד מועד את הדגם האירופאי שאמור להיחשף בקרוב.