התינוק מזיע באוטובוס לאחר שהנהג הפסיק את נסיעתו (צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי)
בנה של יפית, באוטובוס. "הנוסעים התחילו להשפריץ עליו מים"|צילום: תומר ושחר צלמים, צילום ביתי
יפית, אם לשניים מיבנה, ניסתה בתחילת השבוע להגיע חזרה לביתה מרחובות בקו 48 של חברת האוטובוסים "ויולה", יחד עם שני ילדיה. אך להפתעתה, למרות שהחוק מתיר נסיעת ילדים מתחת לגיל חמש עם מלווה ללא תשלום, דרש ממנה הנהג תשלום עבור נסיעתו של בנה בן השנה וחצי, וכשסירבה לשלם, החליט הנהג להפסיק את הנסיעה עד שהיא תשלם לו.

"שמתי את העגלה בבגאז' ועליתי לאוטובוס כשהתינוק עליי וחברותיי עלו לפני עם בתי בת ה-4", מספרת יפית ל-mako. "הנסיעה החלה והתיישבתי ליד חברתי שגם היא הייתה עם שלושה ילדים מתחת לגיל 5. לאחר רבע שעה, הנהג קרא לי ודרש שאני אשלם עבור נסיעת הילד הנוסף, למרות שנסיעה לילדים מתחת לגיל 5 אשר נמצאים בהשגחת מבוגר היא חינם".

יפית לא הסכימה לוותר והחלה להתווכח עם הנהג: "הסברתי לו שעל פי החוק לא משלמים עבור תינוק, אבל הוא טען שאם אין אדם שעוזר לי עם התינוק ומלווה אותו, הוא אינו רשאי לנסוע בחינם". עם זאת, היא מציינת כי הנהג דרש רק ממנה לשלם עבור כרטיס הנסיעה ולעומת זאת חברתה שעלתה עם שלושת ילדיה שהינם מתחת לגיל 5, לא נדרשה לשלם כלל. "במהלך הנסיעה הרמתי טלפון למוקד שירות הלקוחות של החברה ונאמר לי שהכול בסדר ואם יש לי מלווה, הנסיעה היא חינם". לדבריה, חברתה שהיתה המלווה של התינוק הייתה גם היא על האוטובוס, אך עלתה לפניה כי יפית הכניסה את עגלת התינוק לבגאז'.

משרד התחבורה: "על הילד להיות בליווי מבוגר כלשהו"

אין תמונה
ילדים מתחת לגיל 5 פטורים מתשלום
מצד אחד, הנהג צודק, החוק מאפשר נסיעה חינם רק לילדים מתחת לגיל 5 הנמצאים בליווי מבוגר וכל ילד נוסף שנמצא באוטובוס ללא מבוגר יחויב בתשלום. עם זאת, יפית מתעקשת שעלתה עם חברה נוספת שהיא היא המלווה של התינוק. "הנהג קרא לי 'שקרנית' והחליט שאין מלווה לתינוק ולכן עד שאני לא אשלם הוא מפסיק את הנסיעה באוטובוס ומכבה את המזגן", היא מספרת ומוסיפה, כי מיד עם עצירת האוטובוס הנוסעים האחרים החלו לכעוס גם הם: "כולם קפצו עליו ושאלו איך הוא עושה דבר כזה ומשאיר את הנוסעים מיובשים".

יפית מספרת כי זו הפעם הראשונה שדורשים ממנה לשלם עבור נסיעת ילדיה באוטובוס. "בנסיעה הלוך מיבנה לרחובות, הנהג לא פנה אליי ולא דרש ממני לשלם עבור הילדים". בנוסף, מצהירה יפית כי היא אכן מבינה את תקנות משרד התחבורה והחשיבות בגורם אחראי שישגיח על הילדים הקטנים: "מה שלא ברור לי, מה זה משנה מיהו המלווה המבוגר? כל האנשים באוטובוס התנדבו לשמור על התינוק שלי ועדיין הנהג המשיך להתעקש עבור התשלום".

יפית מדגישה כי תינוקה כבר היה רדום מהחום הכבד ונוסעי האוטובוס החלו להשפריץ עליו מים מחשש שיתייבש. לאחר מספר דקות הנהג המשיך בנסיעתו, רק לאחר שאחד הנוסעים שילם עבור נסיעתו של התינוק. "הוא לא היה צריך לשלם, הנהג היה לא בסדר, לא אני", היא מדגישה. "זה ממש הרתיח אותי, איך הנהג עושה דבר כזה כדי להעניש אותי ומשאיר את כולנו בלי היכולת לנשום"? האם מספרת כי לאחר התקרית פנתה למוקד שירות הלקוחות של חברת האוטובוסים "ויולה", שם נאמר לה שבירור העניין ייקח בין שבועיים לשלושה שבועות לפחות

ממשרד התחבורה נמסר: "התקנה מאשרת לילד עד גיל 5 (בליווי מבוגר) לנסוע באוטובוס ללא תשלום. התקנה אינה מציינת כי על הילד להיות בן משפחה, אלא להיות בליווי מבוגר כלשהו. כלומר, במידה והילד השני עולה 'בחסות החברה', גם הוא פטור מתשלום דמי נסיעה. במידה ונהג האוטובוס עצר את האוטובוס ללא סיבה מוצדקת או פעל בניגוד לנהלים, ניתן להגיש נגדו תלונה במשרד התחבורה והיא תיחקר לעומקה".

מחברת "קונקס" המפעילה את חברת האוטובוסים נמסר בתגובה, כי "כל חברות התחבורה בישראל פועלות על פי הנחיות משרד התחבורה, הקובעות כי כל נוסע רשאי לקחת עימו ילד אחד בלבד עד גיל 5 ללא תשלום נוסף. כל נוסע נוסף - מבוגר או ילד - חייב בכרטיס. במקרה המדובר, האישה עלתה לאוטובוס עם שני ילדיה ודרשה בתקיפות מהנהג שיאפשר לילדיה לעלות ללא תשלום, למרות הסברי הנהג ובניגוד להנחיות, החליטה האם לפנות לנוסעת אקראית על מנת שזאת תצהיר שהילד עמה. חברת קונקס מצרה על המקרה ופועלת כל העת על מנת שציבור הנוסעים ייהנו מנסיעה אדיבה בטוחה ואיכותית, על פי חוק.