בדיוק שנה לאחר שחשפנו כאן לראשונה עיבודי מחשב של המאזדה 3 החדשה שדלפו לרשת וקצת פחות מארבעה חודשים לאחר שנחשפה באופן רשמי, הדור החדש של המשפחתית הכי מזוהה עם עם ישראל עושה עליה, נוחת על אדמת ארץ הקודש ומוצע לעם היושב בציון בשילוב תיבה אוטמטית בלבד ובמחיר של החל מ-128 אלף שקלים לגרסאות הסדאן וההאצ'בק ברמת האבזור "אקטיב".
עד שנת 2011 ובמשך לא פחות מ-15 שנים מותג מאזדה היפני שלט בשוק הרכב המקומי ביד רמה. הלאנטיס האפרורית שכבשה את השוק פינתה ב-2004 את מקומה ל-3 שהציגה מתכון מרשים מאוד ביחס למתחרות באותה התקופה (טויוטה קורולה מלפני שני דורות, מיצובישי לנסר קלאסיק, יונדאי אלנטרה, קיה סראטו וכיוצ') שכלל עיצוב חדשני ובולט, תא נוסעים מתקדם ויכולות דינמיות גבוהות.
לא פחות מ-151 אלף יחידות של ה-3 בשני דורותיה הקודמים נמכרו בישראל, אך הדור השני שהוצג ב-2009 והיה יותר מתיחת פנים נרחבת מאשר רכב חדש לגמרי התקשה לשמר את ההצלחה של והדומינטיות המוחלטת של המלכה מיפן בשוק וביחד עם שער מטבע לא תחרותי, מתחרים ראויים חדשים בעיקר מקוריאה והצלחה של מספר דגמים אירופאים, נתוני המכירות של ה-3 ירדו בצורה חדה ואת שנת 2012 המותג, שלא היה רגיל לשום דבר לבד מצמרת השוק, סיים במקום ה-6 בלבד.
הפילוסופיה
בניגוד ל-3 היוצאת, הדור השלישי של המשפחתית של מאזדה הוא מכונית חדשה לגמרי ובדומה ל-CX5 ול-6 שהוצגו בשנים שאחרי ששיתוף הפעולה של החברה היפנית עם פורד נפסק, גם ה-3 נבנתה מאפס על פי פילוסופית סקיי-אקטיב הכוללת פלטפורמה חדשה וקלת משקל (שלטענת מאזדה כוללת מרכב הקשיח ב-30 אחוז וירידה במשקל העצמי של כ-90 ק"ג) ומנועים ותיבת הילוכים שבתכנונם הושם דגש על יעילות ועל נתוני צריכת דלק מיטביים.
העיצוב תואם את שפת העיצוב "קודו" ("הרגש של התנועה", לדברי החברה) שפגשנו ב-CX-5 וב-6 והתוצאה בהחלט מרשימה עם חזית המזכירה את זו של ה-6 המצוידת בסבכה גדולה ופנסים הנמתחים אחורנית, פרופיל שממשיך את הזרימה עם קווים אלכסוניים ואחוריים מרשימים בשתי תצורות המרכב שמשלימים את הלוק הדינמי בעל הנוכחות שנהנה גם מיעילות אווירודינמית מעולה עם מקדם גרר של 0.25.
המידות
כאמור, וכמו בדורותיה הקודמים, ה-3 החדשה מגיעה בשתי תצורות מרכב - האצ'בק וסדאן, שתיהן חולקות בסיס גלגלים נדיב של 2.7 מטרים (זהה לזה של הטויוטה קורולה החדשה וארוך ב-6 סנטימטרים מזה של ה-3 היוצאת).
הסדאן, החשובה יותר לשוק המקומי, עם נתון של 4.58 מטרים, שומרת על אורך זהה לזה של ה-3 היוצאת אך רחבה ב-4 סנטימטרים ונמוכה ב-2 סנטימטרים ממנה. תא המטען, עם נפח של 419 ליטרים, דווקא קטן במעט (11 ליטרים) בהשוואה לדגם היוצא, דבר שמרמז על הגדלת שטחו של תא הנוסעים.
דגם ההאצ'בק כצפוי קצר מהסדאן ואורכו עומד על 4.46 מטרים. נפח תא המטען של גרסה זו ללא קיפול מושבים הוא 350 ליטרים.
המאזדה 3 החדשה מבטיחה לשמור על אופי הזום-זום של רכבי המותג ולטענת מאזדה, בעזרת מערך מתלים מתקדם עם מתלים נפרדים בכל הפינות ומפשק סרנים רחב מבעבר, ה-3 החדשה מציעה גם נוחות נסיעה מצוינת – תכונה בה הדורות הקודמים לא הצטיינו במיוחד.
האבזור
בשנים האחרונות ולמרות הדומיננטיות של חברות הליסינג בסגמנט, רמת האבזור ברכבים המשפחתיים המגיעים לארץ עלתה פלאים וכמי ששואפת לכבוש את הצמרת, בדלק מוטורס החליטו לצייד את ה-3 החדשה באבזור נדיב למדי בכל הגרסאות הכולל מעבר לסטנדרט גם בקרת אקלים מפוצלת, לוח מחוונים המשלב בין שעונים אנלוגיים לדיגיטליים, קישוריות בלוטות', מערכת "עצור וסע", מערכת "סיטי סייפטי" לבלימה אוטומטית במהירות עירונית, מצלמת רוורס ומסך גדול השולט על מערכות הרכב השונות בחלקה העליון של הקונסולה המרכזית.
הגרסה הישראלית
ה-3 שנחשפה בשלהי יוני הוצגה עם שלוש אופציות ליחידות הנעה לוגמות בנזין (מנוע 2 ליטרים עם 165 כ"ס המוכר מה-6, מנוע 2 ליטרים חסכוני עם 120 כ"ס - שניהם עם אופציה לתיבה אוטומטית או ידנית ומנוע 1.5 ליטרים עם 100 כ"ס וגיר ידני בלבד). העדרה של גרסה שתואמת למפרט הישראלי נראתה תמוהה למותג קטן יחסית שישראל נחשבת לאחד השווקים המרכזיים שלו (במשך שנים ישראל הייתה השוק השני בגודלו של מאזדה בעולם אחרי ארצות הברית). אנו כאן ב-mako רכב פרסמנו כבר במועד החשיפה הראשון ועל פי מידע שקיבלנו ממקורות כי את הגרסה הישראלית יניע מנוע 1.5 ליטרים עם יחס דחיסה גבוה, ניהול שונה והספק משופר אך העדר האישור למידע זה על ידי גורמים במאזדה העולמית הוביל לחרושת שמועות בשוק המקומי.
בסופו של דבר, אכן כפי שנטען כאן לראשונה, המנוע המרכזי שפותח במיוחד לשוק הישראלי יציג גרסה מחוזקת למנוע ה-1.5 החדש שיפיק בגרסה הישראלית 120 כ"ס ומומנט של 15.3 קג"מ.
למרות שביחס למתחרות לא מדובר בהספק מרשים במיוחד (טיוטה קורולה/אוריס – 132 כ"ס, יונדאיi30/35 - 135 כ"ס, קיה פורטה וסיד 130-135 כ"ס, אופל אסטרה 140 כ"ס, פורד פוקוס 125 כ"ס וכיוב'), במאזדה מבטיחים שבזכות השילוב עם תיבת הילוכים יעילה ומרכב קל משקל הביצועים יעמדו בסטנדרט המשפחתי ואף מעבר לכך.
הנתונים היבשים מדווחים שהגרסה האוטומטית של מנוע ה-1.5 הישראלי תאפשר ל-3 להאיץ למהירות תלת ספרתית בתוך 11.6 שניות.
ההיצע והמחירים
לארץ מגיעה ה-3 החדשה עם תיבה אוטומטית בלבד, בשלוש גרסאות אבזור: "אקטיב", "קומפורט" וספיריט", ועם שתי יחידות הנעה, כאמור - מנוע 1.5 ליטר המפיק 120 כ"ס ומנוע 2 ליטרים המפיק 165 כ"ס ומומנט של 21.4 קג"מ.
גרסת "אקטיב" 1.5 ל' תעלה, כאמור, 128 אלף שקלים ואילו מחירה של גרסת "אקטיב" עם מנוע 2 ליטרים הוא 133 אלף שקלים.
בנוסף לאבזור שנזכר לעיל, רמת האבזור "קומפורט" כוללת חישוקים קלים בקוטר 18", מערכת ניווט בעברית ותצוגה עילית על החלון של המהירות ושל הוראות ההכוונה של מערכת הניווט.
בעבור גרסת ה-1.5 ל' ברמת פאר זו תדרשו לשלם 132 אלף שקלים.
רמת האבזור הבכירה "ספיריט", המגיעה עם מנוע ה-2 ליטרים בלבד, כוללת בנוסף גם פנסי קסנון עוקבי פניה, אור גבוה אוטומטי, מערכת בקרה על סטיה מנתיב וגג שמש. מחירה 142 אלף שקלים.
ב"דלק מוטורס", יבואנית מאזדה בישראל, מודעים לכך שהתנאים והמגוון הרב של דגמים מוצלחים בשוק יקשו על ה-3 החדשה לשחזר את מימדי ההצלחה של ה-3 הראשונה, אך בטוחים שהיא תהפוך לבחירה הראשונה של הרבה מאוד ישראלים ותאפשר למאזדה לשוב למקום אליו היא בצמרת שוק הרכב הישראלי.
מבחן ראשון ל-3 החדשה בגרסתה הישראלית יתפרסם ב-mako רכב כאן בהמשך השבוע וממש בקרוב נציב אותה למבחן מקיף אל מול מתחרותיה המרכזיות.
>> מבחן סקודה אוקטביה החדשה
>> מבחן טויוטה קורולה החדשה
>> מבחן קיה פורטה
>> מבחן סובארו אימפרזה החדשה
>> השוואה משפחתית: פורד פוקוס, אופל אסטרה ברלינה ויונדאי i35 במבחן