סיטרואן C3 פיקאסו (צלם נעם וינד) (צילום: נעם וינד)
עם ישראל חוזר לעשות את זה באופן ידני?|צילום: נעם וינד
לפני כ-3 שנים, כשחברת מכשירי תנועה החליטה לייבא לארץ גרסה ידנית לאלטו - מכונית המיני הבסיסית שלה, אף אחד לא האמין שהציבור הישראלי שהתרגל למשפחתיות מרווחות, מאובזרות ואוטומטיות ישתכנע לקנות מכונית קטנטנה העם אבזור דל ורחמנא ליצלן – תיבת הילוכים ידנית. אבל המציאות, כפי שאתם יודעים, הוכיחה אחרת ובתוך פרק זמן קצר מסגמנט שכלל כמויות זניחות הפכו הקטנטונת לסגמנט הצומח ביותר בשוק הישראלי שתופס היום כבר כ-10 אחוזים מהשוק כולו.

היבואנים ראו כי טוב והחליטו בימי המחאה החברתית ששטפה את הארץ בקיץ 2011 להתחיל לייבא שוב מכוניות סופר מיני עם אבזור מעט פחות עשיר, תיבת הילוכים ידנית ותג מחיר זול משמעותית, בין 70-80 אלף שקלים, שאפשר לאנשים להצטייד במכונית חדשה כולל ניילונים על המושבים שלא מחייבת יותר מדי פשרות כמו המכוניות העירוניות הקטנטנות. ההצלחה הייתה מיידית ומכוניות כמו סקודה פאביה וסיאט איביזה נחטפו באלפים כמו לחמניות טריות.

אך למרות שנראה שגיר ידני הוא כבר לא מילה גסה בעבור חלק נכבד מהציבור הישראלי, עד היום היבואנים די  פחדו לגעת במרכז השוק ולהפר את הטאבו של השילוש הקדוש הכולל מימדים משפחתיים, תצורת סדאן עם תא מטען נפרד ותיבת הילוכים אוטומטית.

קיה ריו (צילום: נעם וינד)
סדאן משפחתית ב-90 אלף שקלים|צילום: נעם וינד

סיטרואן C אליזה - חזית וצדודית (צילום: מולי גומא)
סיטרואן C אליזה|צילום: מולי גומא
כעת, עם פתיחת 2013, מסתמנת מגמה חדשה ונראה כי גורמים בענף החליטו בכל זאת להוריד כפפות ולכוון רוחות מהפכה היישר לליבו של שוק הרכב הישראלי – סגמנט המשפחתיות.

ראשונה הייתה זו חברת לובינסקי, יבואנית פיג'ו-סיטרואן, שהצהירה לפני מספר שבועות כי בכוונתה לייבא בקרוב לארץ גם את גרסאות הכניסה של ה-301 וה-Cאליזה המצוידות במנוע 1.2, תיבת הילוכים ידנית ובצירוף תג מחיר של 92 אלף שקלים שהופך אותן למשפחתיות הזולות בישראל וכעת תת הסגמנט החדש מתחמם עם הודעתה של חברת טלקאר, יבואנית קיה בישראל, כי היא מתחילה בשיווק גרסה ידנית לריו סדאן שהוצעה עד כה בשילוב תיבה אוטומטית בלבד.

פיג'ו 301 (צילום: ניר בן זקן )
פיג'ו 301|צילום: ניר בן זקן
הריו סדאן הידנית תימכר בארץ ב-90 אלף שקלים, תגיע עם תיבה בעלת 6 יחסי העברה וכשהיא מצוידת, בניגוד לריו האצ'בק הידנית שמצוידת במנוע 1.2 של הפיקנטו, במנוע 1.4 ליטרים המוכר מהגרסה האוטומטית המפיק 109 כ"ס ומומנט של 13.9 קג"מ שיאפשרו לה להיות זריזה למדי עם זינוק למהירות תלת ספרתית ב-11.5 שניות ומהירות מרבית של 183 קמ"ש.  בזכות תיבת ההילוכים מרובת היחסים גם נתוני צריכת הדלק השתפרו והנתון הרשמי הממוצע עומד על 18 קילומטרים לליטר. מבחינת זיהום אוויר הריו הידנית משתייכת לקבוצה 3 במקום 4 בגרסה האוטומטית.

הריו הידנית תוצע ברמת האבזור LX הכוללת 6 כריות אוויר, מערכת בקרת אחיזה,  4 חלונות חשמליים, חיישני אורות אוטומטיים, מחשב דרך, מערכת שמע עם כניסה לנגנים ושליטה מההגה ותאורת יום. 

מעניין יהיה לראות אם יבואנים נוספים יחליטו להציע גרסאות ידניות במחירים נמוכים מ-100 אלף שקלים למכוניות המשפחתיות שלהם והאם גם בסגמנט הזה הציבור יפתיע ויוכיח שעם תג המחיר הנכון גם הוא לא בוחל בלבחוש את ידית ההילוכים בעצמו.

קיה (צילום: רונן טופלברג)
מנוע 1.4 עם 109 כ"ס וגיר ידני עם 6 הילוכים |צילום: רונן טופלברג