מה כבר לא נאמר על מצוקת החניה הקשה בתל אביב? בהעדר פתרונות תחבורה ציבוריים של ממש מדי בוקר גודשים את רחובות העיר מאות אלפי כלי רכב המשוועים לחניה. גם בשעות הערב המצב לא יותר טוב כשהתושבים והבליינים נאבקים על כל פיסת חניה פנויה.
מסתבר שגם אם מחברים את כל מקומות החניה בכחול לבן ברחבי העיר יחד עם כל מקומות החניה בחניונים עדיין, כמעט בכל רגע נתון, חסרה בעיר הזאת שחיה מסביב לשעון, חניה. מצד שני יש ברחבי העיר, בכל רגע נתון, אלפי מקומות חניה ריקים ללא שימוש. מדובר בחניות פרטיות בבתי מגורים או משרדים שנמצאות בשימוש רק בחלק משעות היממה ופנויות כשבעל החניה נמצא בעבודה או אחרי שעות העבודה במקרה של חניות של משרדים ובעלי עסקים.
מיזם חדש שמושק בימים אלה על ידי חברת Parkspool מציע לחבר בין בעלי חניות פרטיות שרוצים להרוויח קצת כסף על ידי השכרת החניה שלהם בזמן שהיא לא בשימוש לנהגים המשוועים למצוא פיסת חניה פנויה.
המיזם, כמו שירותי השכרת כלי רכב וקטנועים לפי שעה הזוכים להצלחה בתל אביב, מציע פתרון נקודתי שיכול להיות יעיל וזול יחסית בעבור השוכר ומשתלם כמקור להכנסה נוספת עבור המשכיר.
"בתל אביב יש רק כ-90,000 חניות "כחול לבן" וכ-100,000 חניות בחניונים פרטיים ועירוניים הגובים לעיתים עשרות שקלים לשעה ובנוסף, לא מספקים מענה למיליון מכוניות הנעות בתל-אביב בכל יום", מציין אבי רוט, סמנכ"ל חברת Parkspool. "בהתחשב בנתונים האלה ובהעדר תחבורה ציבורית שתספק פתרונות נוחים באמת, הגענו למסקנה שרק פתרון המשלב את 80,000 מקומות החניה הפרטיים, תמורת תשלום הוגן, יוכל לספק מענה למצוקה".
בשלב הראשון, מחפש החניה ישלם 7.35 שקלים לשעת חניה, ובעלי החניות, כך על פי רוט, יוכלו להרוויח בין 300 ועד ל- 1000 שקלים בכל חודש מהשכרת החניה.
מקומות חניה פנויים ניתן יהיה לאתר מראש במאגר שנמצא באתר האינטרנט של החברה או בזמן אמת בעזרת אפליקציה סלולרית, המתבססת על מיקום הנהג (GPS) וזמינות החניה.
ערן מאסטר, אחד היזמים, מוסיף: "מעבר לשיקול הכספי, יש כאן גם תרומה אקולוגית. השיטוט הארוך בחיפוש אחר מקום חניה הוא אחד הגורמים המרכזיים לפליטת מזהמים מן הרכב וליצירת פקקי תנועה. המיזם שלנו נועד לסייע גם בהפחתתם".
החברה החלה בימים אלה את להפעיל את השרות בתל אביב והוא יושק באופן רשמי בעוד מספר שבועות ובהמשך, כך מקווים היזמים, יגיע גם לערים נוספות בארץ.
על הנייר זה בהחלט נשמע מבטיח לשני הצדדים. כעת נותר רק לראות איך זה יעבוד במציאות, האם רבים ירשמו לשירות? האם ההכנסה הנוספת תהיה מספיק גבוהה כדי למשוך בעלי חניות להשכיר את חניותיהם? האם שוכרים יקפידו לא לחרוג ממגבלת השעות? ואיך יקבלו השכנים בבניין את העסק הצדדי של השכן והבלגן שייווצר בחניה?