אין תמונה
נזקים כבדים במפעלי רכב

האסון ביפן עלול להשפיע על שוק הרכב הישראלי, שוק בו למכוניות מתוצרת מותגים יפנים נוכחות של מעל לחמישים אחוזים מסך המכוניות הנמכרות בו.

לפי ההערכות של כלכלני דן אנד ברדסטריט (D&B) כבר השנה יורגש מחסור בזמינות של מכוניות וחלקי חילוף מתוצרת יפן. הירידה בהיצע והתחזקות הין היפני יובילו, ככל הנראה, לעליות מחירים של 5%-7% במחיריהן של מכוניות יפניות כאן בישראל, עליות דומות צפויות להירשם גם במחירי חלקי החילוף.

מאידך, מרבית יבואניות המותגים מיפן מתייחסות להערכות הכלכלנים בביטול. לטענתן מרבית מפעלי הייצור לא נפגעו באופן קשה וכל יצרן מחזיק בכמה מפעלים באזורים שונים ברחבי יפן, כך שאם יהיה מחסור הוא זמני ונקודתי בלבד ולמרבית היבואנים יש בארץ או בדרך לארץ מספיק מלאי למספר חודשים עד שהיפנים יתגברו באופן מלא על המשבר.

יתרה מזאת, לא מעט מהדגמים ה"יפניים" הפופולריים בארץ מיוצרים במפעלים של היצרניות מחוץ ליפן. כך למשל חלק מדגמי הונדה וטויוטה מיוצרים בבריטניה ובטורקיה, סוזוקי מגיעה אלינו מהונגריה ומהודו  וגם ניסאן מייבאת מכוניות המיוצרות בבריטניה ובמקסיקו. מרבית המכוניות של המותג האהוב ביותר על הצרכן הישראלי - מאזדה אמנם מיוצרות ביפן אך מפעלי החברה ממוקמים בסביבות הירושימה, הרחק מאזור הרעש.

גם בארצות הברית כלכלנים ומומחי שוק חזו צפי לבעיות מלאי של כלי רכב יפנים אך הסוכנים המקומיים מצהירים שבשלב זה לא נראה שתהיה בעיה לספק את ההזמנות של הלקוחות.

בתוך כך לקוחות אמריקאיים השמיעו חששות מכך שיתכן שהמכוניות היפניות ספגו קרינה רדיואקטיבית שעלולה להתגלגל איתן מעבר לים.  
בשל כך, מרבית היצרניות היפניות מיהרו להרגיע והודיעו שמפעליהן ממוקמים במרחק רב מהכורים הדולפים.

מייק מייקלס, סגן נשיא לענייני תקשורת בסניף האמריקאי של טויוטה, ציין שבלי קשר לקרינה ולאסון ביפן, באופן קבוע המכוניות של החברה נעטפות בכיסוי פלסטיק לפני יצואן מעבר לים ועוברות שטיפה מיוחדת ובדיקה מיוחדת לפני מסירתן ללקוחות.

עם זאת, לאור החששות, ניסאן, שברשותה מפעל המייצר בעיקר את דגמי היוקרה של אינפיניטי הנמצא בסמוך לפוקושימה, החליטה הלילה לערוך בדיקה מקיפה על מנת לוודא כי לא קיימת כמות חריגה של קרינה רדיואקטיבית בכל כלי הרכב המיוצאים מיפן למערב.

אינפיניטי fx30 (צילום: נעם וינד)
ניסאן תערוך בדיקות קרינה רדיואקטיבית למכוניות שיוצרו במפעל אינפיניטי הסמוך לפוקושימה|צילום: נעם וינד

כלכלני דן אנד ברדסטריט מעריכים גם שצפויה עלייה במחירי הביטוח משום שמרבית חברות הביטוח בארץ מבטחות את עצמן אצל מבטחי משנה גדולים מאירופה, לאותם מבטחי משנה יש פעילויות רבות באסיה בכלל וביפן בפרט ובקרוב יאלצו לשלם סכומי עתק כפיצוי על הנזקים הגדולים שנגרמו בעקבות רעידת האדמה והצונאמי. אותם סכומי עתק יביאו לעליית המחירים אותם משלמות חברות הביטוח ובסופו של דבר גם לעליית מחירי הפוליסות לציבור הרחב.

>> בעקבות האסון ביפן: נזקים כבדים לתעשיית הרכב