תושבת הנגב, עורכת הדין במקצועה, רכשה לפני כשנה ועשרה חודשים במיטב כספה מכונית חדשה מסוג פולקסוואגן ג'טה מודל 2010 בסוכנות המכוניות 'ריטס' בבאר שבע. לדבריה, זמן קצר לאחר שקיבלה את המכונית היא הגיע למשרדי הסוכנות והתלוננה בפני המנהלים שהמכונית 'רועדת'. כך, במילים שלה.
החברה התייחסה ברציפנות לטענותיה של הקונה. המכונית נלקחה לבדיקה של מכונאים מקצועיים ואלה קבעו שגם אם היתה תקלה, הרי שהיא תוקנה.
אלא, שהלקוחה שבה וטענה שתופעת 'הרעידה' חוזרת על עצמה ושהבעיה כלל לא נפתרה. בחברה הבהירו ללקוחה שמדובר בהתנהגות הרגילה של המכונית שאינה נובעת מתקלה טכנית כלשהי. לדברי איש מקצוע בכיר של החברה הרעידה נגרמת כאשר מורידים את הרגל מהגז, בעת עצירה למשל ברמזור. "הרעידה נעלמת כאשר מתחילים לנסוע", הסביר איש המקצוע. גם בדיקה של הלקוחה מול היצרן זכתה לתשובה זהה. כלומר, כל הרכבים מאותו סוג ומודל רועדים, כשסיבובי המנוע נמוכים.
הלקוחה לא היתה מרוצה מכך, שקודם לחתימה על חוזה הרכישה, היא לא עודכנה על הרעידה בעת העצירה והחברה נאלצה לבטל את הסכם המכירה ולהחזיר לה את הכספה. במקביל לביטול ההסכם, הגישה הלקוחה תביעת פיצויים ועוגמת נפש נגד היבואנית צ'מפיון מוטורס וסוכנות המכוניות 'ריטס' לבית משפט השלום בבאר שבע. לטענתה, מדובר ברעידה משמעותית.
>> היכנסו למתחם פרקליטי IL והתייעצו חינם עם עורך דין
בכתב התביעה שהוגש על ידי עו"ד אילן אבירם נטען שהנתבעים התנהגו שלא בתום לב כלפי התובעת בכך שלא עדכנו אותה בנוגע לבעיית הרעידה שקיימת במכונית ויותר מכך, עשו ניסיונות שונים לחמוק מאחריותן ו"לטייח" את הפגם במכונית. התובעת דרשה שבית המשפט יפצה אותה בגין עוגמת נפש, איבוד ימי עבודה ופיצוי בגין ירידת ערך של המכונית.
הנתבעים הגישו כתב הגנה בו דחו על הסף את טענות התובעת. לטענתם הרכב היה תקין ועובדה שהלקוחה נסעה בו מרחק של 24 אלף ק"מ מאז רכשה אותו. בנוסף טענו, שהמכונית נבדקה על ידי מיטב אנשי המקצוע שקבעו שהיא תקינה לחלוטין.
למרות טענות ההגנה, השופט קבע כי החברה תפצה את הלקוחה בסכום של 42 אלף שקל כולל הוצאות משפט. בפסק הדין הוא קבע: "הנתבעים לא הכחישו את סוגית הרעידה. כשגם אנשי מקצוע הסכימו שהמכונית רועדת במצבים מסוימים. אין מחלוקת על כך שהנתבעים לא גילו לתובעת שהמכונית רועדת במצב של סיבובי מנוע נמוכים. איני מקבל את טענות הנתבעים שאילו התובעת היתה מבצעת נסיעת מבחן, סביר שרעידת המנוע היתה מתגלה".
לדברי השופט, לקוח הרוכש מכונית משפחתית בוודאי מצפה לכך שהשימוש במכונית לא יהיה כרוך ברעשי רקע או ברעידה וכי היתה מוטלת על הנתבעים החובה ליידע את התובעת בעניין, קודם הסכם הרכישה.