אין תמונה
בתמונה: רכב משנת 2000 שכנראה לא יעבור טסט

אם אתם מתניעים ברכב לא חדש במיוחד כדאי שתתכוננו להכשל בטסט השנתי ממש בקרוב.

החל מהבוקר נכנסו לתוקפן תקנות המחייבות את מכוני הרישוי לבצע בדיקת פליטת זיהום מקיפה מבעבר. בשונה מהמצב שהיה נהוג עד כה, כעת כל רכב המונע על ידי בנזין משנת יצור 1995 ומעלה יאלץ לעבור בדיקת פליטת מזהמים וערכי התכולה של חד תחמוצת הפחמן (CO) בגזים הנפלטים מצינור הפליטה של הרכב גם בסיבובי מנוע גבוהים ולעמוד בנתוני הזיהום שנקבעו, לא לפי הרף העליון בהתאם לשנת יצור, אלא בהתאם לערך שקבע עבורו יצרן הרכב כשהיה חדש. מכוניות משנת 1994 ומטה יעברו בדיקת פחממנים כדי לבדוק את יעילות מערכת הדלק והימצאותם של אדי דלק בלתי שרופים רעילים בפליטה. הבדיקה החדשה תייקר את עלות המבחן השנתי ב-9 שקלים, אך המשמעות של השינוי הוא סיכוי יותר מסביר שכלי רכב בני 5 שנים ומעלה יתקשו לעבור את הטסט.

אוויר נקי או קומבינה?

בישראל כמו בישראל, יש להניח שתקנות לחוד ומציאות לחוד ואין גזרה שקומבינה לא יכולה לפתור. על כן, יש להניח שהמרוויחים הגדולים מהתקנות החדשות יהיו לא הריאות שלי ושלך אלא כל מיני מכונים ומוסכים קטנים לביטול זיהום אוויר שעובדים בסימביוזה מושלמת בצמוד לכל מכון רישוי.

גם על פי תקנות הזיהום שהיו נהוגות עד היום ללא כל ספק היה מדובר בעסק משגשג: כשחלק נכבד מהמכונית הישנות נכשלות במבחן השנתי לאחר שנמצאו, באורח פלא, כמזהמות, או אז הסביר הבוחן בקול סמכותי שצריך ללכת לתקן בכל מוסך שתרצה את מערכת הדלק והפליטה ולחזור למבחן בתשלום נוסף. באורח פלא, תמיד מוזכר שמעבר לפינה יש מכון שמתקן בעיות כאלו בדיוק.

באותו מכון, בדרך כלל, מבצעים סוג של ניקוי בסיסי ולא מזיק למערכת הדלק באמצעות אינפוזיה המכילה חומר לניקוי מערכת הדלק. הטיפול עשוי לעזור אך לא לפתור בעיות משמעותיות. במקרה שהמכונאי מציע שהוא יעביר את הרכב במסלול המבחן החוזר אתם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שמעבר לחשבון הבנק והקומבינה עם המכון, הטיפול הזה לא תרם במאומה להפחתת זיהום האוויר הנפלט מהאגזוז.

אין תמונה
הנפגעות העיקריות: השכבות החלשות

התקנה החדשה תפגע כנראה בעיקר בשכבות החלשות ויתכן שרבים יאלצו לוותר על אחזקת רכב על מזבח שמירה על הריאות של בני המעמד הבינוני גבוה. אמנם, לכאורה, הרצון של משרד התחבורה ליישר קו עם התקינה האירופאית ולצמצם את הזיהום באוויר שאנו נושמים מבורך, אך הצורך לעמוד בנתוני היצרן ולא ברף שנתי אחיד קרובה לבלתי אפשרית בכלי רכב משומשים היטב שהם אמצעי התחבורה היחידים שידם של רבים משגת במדינה בה מחירם של כלי הרכב, גם המשומשים, הוא מהגבוהים בעולם.

>> כל מה שחם על ארבעה גלגלים: תמונות מתערוכת הרכב בפריז