למרות העליה בתעריפי שווי השימוש החודשיים ללקוחות הליסינג ועל אף הזינוק החד במחירי הדלק, העם בציון ממשיך לרכוש מכוניות חדשות, והרבה.
מנתוני מסירות כלי הרכב שפרסם איגוד יבואני הרכב עולה כי ברבעון הראשון של שנת 2011 נמסרו לא פחות מ- 63,289 כלי רכב. נתון המצביע על זינוק של 26 אחוזים לעומת נתוני התקופה המקבילה ב-2010 שהייתה שנת שיא בשוק הרכב המקומי.
יונדאי בדרך למקום הראשון
מהנתונים עולה גם האפשרות שלראשונה, לאחר יותר מעשור בצמרת, השנה מאזדה תפנה את מקומה הראשון לטובת יונדאי שפתחה את השנה בסערה ומסכמת רבעון ראשון כשהיא ממוקמת במקום הראשון עם 8,014 מכוניות (3,887 במרץ), כשמאזדה במקום השני עם 7,637 מכוניות (2,263 במרץ).
יונדאי נהנית ממגוון דגמים נרחב ובמיוחד מהגעתה של ה-i25, מחליפתה של מכונית ציי הרכב האהובה של ישראל - האקסנט.
לטובת יונדאי הנסחרת בדולרים משחק גם שער מטבע נמוך במיוחד המאפשר ליבואנית להעניק הנחות והטבות ללקוחות בעוד שלמאזדה הנסחרת ביין יפני גבוה יש הרבה פחות מרווח להנחה. בנוסף לכך, למרות שלרשות דלק מוטורס יבואנית מאזדה מלאי גדול בארץ, ניתן להניח שבהמשך השנה האסון ביפן ישפיע על קצב אספקת כלי הרכב ממפעלי מאזדה ביפן.
הציבור הישראלי כבר מזמן שכח את משבר הדוושה וטויוטה ממשיכה להחזיק במקום השלישי עם 6,118 מסירות מתחילת השנה ועלייה של 17 אחוזים לעומת אשתקד.
קיה מתרגלת לצמרת
קיה מתחילה להתרגל להיות בחבורת הצמרת וממוקמת במקום הרביעי עם 4,227 מסירות המצביעות על עליה חדה של 103 אחוזים(!) לעומת שנה שעברה, עליה שהושגה הודות לשיפור תדמיתו של המותג בציבור, הרחבת מגוון הדגמים וכמה חוזים מוסדיים גדולים במיוחד, דווקא לדגם הריו המיושן של החברה.
את החמישייה הפותחת של הרבעון סוגרת שברולט שהציגה השנה גרסה משופרת לקרוז המשפחתית ונכנסה לראשונה לקטגורית מכוניות המיני הזולות עם הספארק האטרקטיבית כשבסך הכל נמסרו ברבעון 3,446 שברולטים (1,180 במרץ) המצביעים על עלייה של 26 אחוזים.
בהמשך העשירייה הראשונה אנו פוגשים את פולקסווגן עם 3,310 מסירות מתחילת השנה ועלייה של 54 אחוזים לעומת אשתקד וסוזוקי עם 3,274 מסירות (עלייה של 19 אחוזים).
פורד, שמצד אחד הנחיתה גרסה סופר אטרקטיבית וחזקה של המונדאו ומצד שני נפטרה משאריות הפוקוסים מהדור הישן לקראת הגעתו של הדור החדש והמאוד מעניין בעוד מספר חודשים, מציגה עליה של לא פחות מ-50 אחוזים עם 2,632 מסירות.
סקודה בעשירייה הפותחת
סקודה חזקה מאוד במשך שנים בשוק המוניות אך נתונים אלה לא מופיעים בדו"ח המסירות. כעת, לראשונה מציגה החברה כניסה מרשימה לעשירייה הפותחת וזינוק של 84 אחוזים ל-2,604 מסירות ברבעון הראשון. את העשירייה סוגרת מיצובישי עם 2,513 מסירות (עלייה של 30 אחוזים).
לבד מהזינוקים של קיה וסקודה בעשירייה הפותחת נרשמו גם הישגים בהיקפים קטנים יותר למותגים כמו סיאט (1,170 מסירות עם זינוק של 245 אחוזים לעומת שנה שעברה) בעיקר בזכות האיביזה המאובזרת שמוצעת במחיר אטרקטיבי וזוכה להצלחה גדולה.
אודי ממשיכה להוביל את נישת הפרימיום עם 579 מסירות ברבעון המבטאות עלייה של 34 אחוזים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אלפא רומיאו שממשיכה בתנופה שלה עם 191 מסירות ועליה של 33 אחוזים וחברת האם פיאט שרשמה 1,398 מסירות מהן 730 בחודש מרץ שהיה החודש המוצלח ביותר במכירות של המותג מאז שנת 2002.
אופל תחת היבואן החדש שלמה שמלצר מסרה 1,395 כלי רכב לעומת 11 בלבד בתקופה המקבילה אשתקד תחת שלטון UMI.
לובינסקי מציגה רבעון מוצלח עם 1,718 מסירות לפיג'ו (עליה של 24 אחוזים) ו1,646 לסיטרואן (עליה של 68 אחוזים).
SAIC, העולה החדשה מסין, מסרה 70 כלי רכב וצמד התושבות החוזרות לנצ'יה וסמארט הציגו התאקלמות איטית אך מבטיחה עם 39 מסירות ללנצ'יה ו-32 לסמארט.
מותג דייהטסו, לעומת זאת, הציג ירידה חדה של 45 אחוזים ל-864 מסירות.
למרות הצפיפות ההולכת וגוברת בכבישים נראה שאם לא יתרחש שינוי משמעותי ומפתיע שנת 2011 תשבור את שיא המסירות של השנה שעברה שעמד על 216 אלף מכוניות חדשות.