רוכב אופניים (צילום: נעם וינד)
החוק החדש קובע: אין צורך בקסדה בעיר|צילום: נעם וינד

הכנסת אישרה הלילה (ד') בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק המחייב חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים וכעת חובה זאת לא תחול על רוכבי אופניים (בני 18 ומעלה) בעת רכיבה בדרכים עירוניות.

את התיקון לחוק יזמו ח"כ דב חנין וח"כ שלי יחימוביץ' שטענו כי החוק במתכונתו המקורית גורם לירידה בהיקפי השימוש באמצעי התחבורה היעיל והבלתי מזהם הזה ברחובות הערים.

אמנם מאז שחוקק החוק הוא מעולם לא יושם או נאכף על ידי המשטרה באופן רשמי אך עורר גלי מחאה רבים של ארגונים סביבתיים שונים ברשת ואף הביא לנקיטת פעולות מחאה ססגוניות כמו מסע אופניים בעירום חלקי שהתקיים ברחובות תל אביב לפני שנה.

למרות שבהעדר אכיפה הרוכבים יכלו למעשה לנהוג על פי שיקול דעתם ולרכב ללא קסדה החוק היווה מכשול משמעותי בפני יישום פרויקטים ירוקים להשכרת אופניים בערים הגדולות דוגמת מיזם האופניים הגרנדיוזי "תל-אופן" שהשיקה עיריית תל אביב השנה.

ח"כ דב חנין התבטא לאחר אישור התיקון לחוק: "אופניים אינם הבעיה, אלא חלק מהפתרון לבעיות סביבתיות ותחבורתיות ברחבי הערים. הבטחת בטיחות רוכבי האופניים תושג קודם כל באמצעות נתיבי תחבורה ייעודים לאופניים ובאמצעות הגדלת מספר הרוכבים".
לדברי חנין, "על הממשלה ועל השלטון המקומי לפעול יחד למען עידוד תחבורת האופניים ולא להציב לה מכשולים".

הממשלה הגדולה גלעד ארדן (תמונת AVI: mako)
עוד חוק לא פופולרי כמו חוק העישון |תמונת AVI: mako

את חוק הקסדות יזם בזמנו חבר הכנסת גלעד ארדן (כיום השר להגנת הסביבה) וביולי 2007 הוא אושר וזכה לברכת גורמי בטיחות ורפואה שהדגישו את החשיבות העצומה של שימוש באמצעי הגנה בעת רכיבה על אופניים בכל מהירות.

לטענתם פגיעה בראש, אפילו במהירות נסיעה עירונית, עלולה להיות הרת גורל וחבישת קסדה מצמצמת באופן דרמטי את מספר הפגיעות ואת חומרתן בעת תאונה בזמן רכיבה על כל כלי רכב דו גלגלי.

"אסור ללכת אחורה בתקנות הבטיחות", התבטא בעקבות התיקון לחוק מומחה תחבורה. "לכולם ברור כי חבישת קסדה תורמת באופן דרמטי לשיפור רמת הבטיחות. נכון, זה פחות נוח לרכב עם קסדה אבל לפי ההגיון הזה אפשר לוותר גם על חגורת בטיחות ברכב כי היא די מעצבנת ואם התינוק לא מרוצה מכיסא הבטיחות אז אפשר לוותר גם עליו", מתקשה המומחה להבין את היוזמה לשינוי החוק. "קחו לדוגמא את המקרה המצער של תאונת האופנוע של הכדורגלן אבי כהן, היא התרחשה במהירות עירונית לא גבוהה והסתיימה בצורה טרגית כל כך משום שהקסדה שחבש כהן הייתה לא בטיחותית ולא רכוסה היטב. לכולם ברור שבמידה והיה כהן חובש קסדה טובה הוא כמעט לא היה נפגע בכלל", מזכיר המומחה. "כעת נשאלת השאלה האם אנחנו צריכים לקבוע בחוק הקלות ולוותר על הבטיחות רק משום שלאנשים לא בא להשקיע כמה שניות בחבישת קסדה קלה שלא מפריעה לרכיבה כלל".

תאונת אופניים. ארכיון (צילום: משטרת ישראל)
קסדה היא אמצעי ההגנה היחידי של הרוכב בעת תאונה|צילום: משטרת ישראל

ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) התבטא לפני מספר שבועות בדיון בועדת הכלכלה שעסק בנושא: "נפילה מאופניים יכולה להיות קטלנית. בשנת 2010 נהרגו 17 בני אדם בעת רכיבה על אופניים, ולרוכבים אין שום הגנה מלבד קסדה, שיכולה לחסוך בחיי אדם".

ד"ר גרי גינצבורג ממשרד הבריאות הבהיר באותו דיון: "מי שבעד התיקון הזה דן למוות בערך ‎10 אנשים כל שנה ומעבר לכך גם מעביר מסר מסוכן לילדים (עליהם חובת הרכיבה עם קסדה לא בוטלה- נ.ו) שזה בסדר לגמרי ואין בעיה לרכב בלי קסדה".

אשה עם אופניים (צילום: Peter Kim, Istock)
אשה עם אופניים ליד הים|צילום: Peter Kim, Istock

>> השתתף בהפגנה נגד חבישת קסדה ונהרג כי לא חבש אחת