ליסינג - מגרש מכירות (צילום: נעם וינד)
ארוחת בוקר באילת? למה לא|צילום: נעם וינד

נסועת נהגי הליסינג גדולה יותר מפי שניים מהנסועה של בעלי רכב פרטי, וב-2012 עמדה בממוצע על 31.4 אלף ק"מ בשנה. זאת, לעומת ממוצע של 14.3 אלף ק"מ בשנה לנהגים פרטיים. כך עולה מסקר חדש שפרסמה אתמול (א') הלמ"ס. הסקר מבוסס בראשונה גם על עיבוד של קבצי משרד התחבורה, שמתקבלים מדיווחי נהגים במכוני רישוי בעת המבחן השנתי.

מהסקר עולה כי ב-2012 הסתכמה הנסועה של כלי הרכב המנועיים בישראל בכ-50 מיליארד ק"מ, ירידה של כ-1.7% בהשוואה ל-2011. ירידה זו נובעת משילוב ירידה של 5.6% בנסועה השנתית הממוצעת לכלי רכב עם עלייה של 4.1% במצבת כלי הרכב לעומת השנה הקודמת.

ממחר: אורות בכבישים בינעירוניים (צילום: רכבת ישראל)
-2012 הסתכמה הנסועה של כלי הרכב המנועיים בישראל בכ-50 מיליארד ק"מ, ירידה של כ-1.7% בהשוואה ל-2011|צילום: רכבת ישראל

בבדיקת השינויים שחלו מאז 2000, נמצא כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול. הנסועה השנתית גדלה ב-36% ומצבת כלי הרכב גדלה ב-51%, ואולם שטח הכבישים גדל ב-32% בלבד, ואורך הכבישים גדל ב-14%.

ככל שכלי הרכב חדשים יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלהם גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב הולכת ופוחתת ככל ששנת העלייה לכביש מוקדמת יותר. לדוגמה: כלי רכב פרטיים בקבוצת גיל 0-2 נסעו אשתקד 23.0 אלף ק"מ בממוצע, לעומת 16.8 אלף ק"מ בלבד בקבוצת גיל 3-6. הנסועה השנתית הממוצעת הולכת ופוחתת עד ל-2.1 אלף ק"מ בלבד לכלי רכב פרטיים בני יותר מ-30 שנה. כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז נוסעים יותר: ב-2012, כ-80 אלף כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז נסעו בממוצע כ- 24 אלף ק"מ בשנה כל אחד, לעומת כ-16 אלף ק"מ שנסע בממוצע רכב פרטי המונע בבנזין.

>> כך משפיע לרעה השימוש בליסינג על שוק הרכב