סקודה סיטיגו, צדודית
שתי הגרסאות מספקות קצב תנועה זריז למדי ברחובות הכרך ואף מחוץ להם

חברת צ'מפיון, יבואנית מותגי קונצרן פולקסווגן, משיקה בישראל את הסקודה סיטיגו הקטנה.
עם תג מחיר של החל מ-59,990 שקלים הסקודה סיטיגו תחלוק מעתה את התואר "המכונית הזולה בישראל", יחד עם הסוזוקי אלטו הותיקה. 

למרות מחיר הבסיס האטרקטיבי במונחי השוק הישראלי המכונית תצויד בכל גרסאותיה במערכת City Safety מתקדמת המסוגלת לבלום את הרכב באופן אוטומטי כדי למנוע תאונה במהירות עירונית של עד כ- 30 קמ"ש.

הסיטיגו היא חלק מפרויקט משולש הכולל גם את הפולקסווגן אפ! והסיאט Mii המציין את חזרתו של קונצרן הרכב הגדול באירופה לנישת הקטנטנות לאחר שנים רבות בהן לאף אחד ממותגי הקונצרן לא הייתה נוכחות בסגמנט.


צפו: אנו בוחנים את הסיאט Mii

חזרה זו של הקונצרן לסגמנט הבסיסי נולדה בעקבות העלייה הגוברת בביקושים למכוניות קטנות, חסכוניות וזולות לנוכח הצפיפות הגואה בכבישי הערים, העלייה במודעות לאיכות הסביבה והמשבר הכלכלי בו שרויה אירופה.

בקונצרן החליטו להתחיל את הפרויקט מדף חלק, לא להשתמש ברכבי מדף קיימים ולתכנן פלטפורמה, מנועים ותיבת הילוכים במיוחד לפרויקט.

התוצאה הסופית נחשפה עם השקת הפולקסווגן אפ! בתערוכת פרנקפורט 2011 וזמן קצר לאחר מכן הצטרפו אליה שתי אחיותיה, הסיאט Mii והסקודה סיטיגו. 

בניגוד למקובל בסדרות דגמים אחרות של הקונצרן שאמנם מתבססות על אותן פלטפורמות ומכלולים אך נהנות מעיצוב וזהות עצמאית, במקרה זה מדובר בתאומות כמעט זהות שההבדלים ביניהן מסתכמים בשינויים קלים בעיצוב החזית וכיול המתלים.

בהתאם למיתוג של סקודה גם הסיטיגו מצוידת בסבכה קדמית עם מסגרת כרום שמעליה מתנוסס הלוגו החדש של סקודה המעניקים לקטנטנה מראה סולידי ומיושב יותר מזה של שתי אחיותיה.

עם אורך של 3.54 מטרים הסיטיגו היא אמנם אחת המכוניות הקטנות בסגמנט אך בסיס הגלגלים הטוב בסגמנט העומד על 2.42 מטרים מאפשר לה, ביחד עם נתון רוחב של 1.64 מ', להציג את אחד מתאי הנוסעים המרווחים בסגמנט המציע מרווח ראוי למדי ל-4 נוסעים מבוגרים כפי שמאפשר הרישיון.
הסיטיגו מוצעת במרכב עם 3 או 5 דלתות אך לארץ בשלב זה צפויה להגיע רק גרסת 5 הדלתות השימושית יותר.

עיצוב הפנים של הסיטיגו ממשיך את הקו הסולידי של הרכב. הפלסטיקה אמנה נוקשה אך איכותית למדי, דיפוני הדלתות חלקיים ובחלקם העליון ניתן לראות את מתכת הדלת הצבועה בצבע הרכב, פריסת המתגים השונים ברורה ופשוטה לתפעול לכל מי שמכיר את רכבי הקונצרן. האבזור ברמת האבזור הבסיסית כולל נעילה מרכזית, חלונות חשמליים קדמיים, הגה מתכוון ורדיו דיסק מקורי הקורא קבצי MP3.
רמת האבזור הגבוהה Elegance כוללת בנוסף גם מראות צד עם כיוון חשמלי, מחשב דרך, פנסי ערפל, הגה, ידית הילוכים ובלם יד מצופי עור ועוד.

סקודה סיטיגו - פנים
אחד מתאי הנוסעים המרווחים בסגמנט

מתחת למכסה תא המנוע הקצרצר של הסיטיגו נמצא דור חדש לחלוטין של מנועי שלושה הצילינדרים מבית פולקסווגן. כאן מדובר ביחידת הנעה בנפח ליטר אחד המגיעה בצמד גרסאות בהספקים של 60 ו-75 כ"ס.

למרות המספרים הצנועים, בפועל, כפי שנוכחנו לגלות בהשקה של Miiה- אחותה התאומה, ובזכות משקל עצמי נמוך של בסך הכל כ-850 ק"ג, שתי הגרסאות מספקות יכולת לשמור על קצב תנועה זריז למדי ברחובות הכרך ואך מחוץ להם.

הנתונים הרשמיים יודעים לספר שהאצה למהירות תלת ספרתית נמשכת 14.4 שניות בגרסה החלשה ו-13.2 בגרסה החזקה והמהירות המרבית עומדת על 160 או 171 קמ"ש בהתאמה.

בסקודה מתגאים בנתון צריכת דלק משולב מרשים למדי של בין 21 ל-22 קילומטרים לליטר בהתאם לגרסה.

הסיטיגו תשווק בארץ בגרסאות ידניות בצירוף גיר עם 5 יחסי העברה או אוטומטיות שיעשו שימוש בתיבה רובוטית חד מצמדית ולא בתיבת  DSGכפולת מצמדים כנהוג במרבית רכבי הקונצרן.

סקודה סיטיגו בנסיעה, מאחור
תחלוק מעתה את התואר "המכונית הזולה בישראל", יחד עם הסוזוקי אלטו הותיקה

מפרט הבטיחות כולל 4 כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות וציון מקסימלי, מרשים ביחס למרבית המכוניות בסגמנט, של 5 כוכבים במבחני הריסוק של יורו NCAP.

כאמור, כל הגרסאות יצוידו במערכת ה- City Safety כמוה ניתן היה לפגוש עד כה רק ברכבי פאר במחירים של מעל ל-200 אלף שקלים. המערכת מנטרת כל העת את הדרך, יודעת לזהות מצבי התנגשות בלתי נמנעים במהירות עירונית ומסוגלת, במקרה הצורך, לבלום באופן אוטומטי במלוא העוצמה את המכונית ולחסוך הרבה ביקורים אצל הפחח ואף מעבר לכך. 

הגרסה הבסיסית המצוידת במנוע בהספק 60 כ"ס, גיר ידני ורמת גימור Ambition תוצע, כאמור, ב-59,990 שקלים.

הגרסה הידנית המצוידת במנוע המפיק 75 כ"ס תוצע ב-65 אלף שקלים, ואילו מחירן של הגרסאות האוטומטיות ינוע בין 68 ל-79 אלף שקלים בהתאם להספק המנוע ולרמת הפאר.

>> האחות התאומה – סיאט Mii במבחן ברחובות ברצלונה 

תערוכת אוטומוטור (צילום: נעם וינד)
סקודה סיטיגו|צילום: נעם וינד