כניסתם של הסמארטפונים לחיינו העשירה לא רק את יצרניות המכשירים ואת חברות הסלולר, אלא גם את קופת המדינה.
בחמש השנים האחרונות רשמו שוטרי התנועה ברחבי הארץ כ-540 אלף דו"חות תנועה לנהגים בגין שיגור הודעות SMS בנהיגה ודיבור במהלך נסיעה ובעקבות כך קופת האוצר התעשרה ב-400 מיליון שקלים.
ממוצע הדו"חות בחמש השנים האחרונות נע סביב 100 אלף בשנה, אלא שבשנת 2013 נרשמה ירידה של כ-30 אחוזים במספר הדו"חות שנרשמו לנהגים שהשתמשו בסלולרי במהלך נהיגה, ו-58,653 דו"חות בלבד נרשמו במהלך השנה - המספר הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות.
מנכ"ל עמותת "אור ירוק", שמואל אבואב, טוען כי מדובר בתופעה רווחת וכי המשטרה מתקשה לאכוף אותה, למרות חומרתה, בגלל מחסור בתקציב.
"מדובר במכת מדינה שהולכת ומתרחבת ומסכנת את כולנו בכל יום בכביש. נהג ששולח הודעה בזמן נהיגה ומוריד עיניו מהכביש למעשה נוהג בצורה עיוורת. למשטרה אסור להרפות מלהשקיע מאמצים לתפוס נהגים ששולחים הודעות או מדברים ללא דיבורית בנהיגה", אמר אבואב.
לדבריו, על המדינה להקצות עוד 160 מיליון שקלים לתקציב המשטרה כדי לסייע לה להתמודד עם התופעה שעלולה לגרום לתאונות קטלניות.
כמו כן, נחשפו נתונים אודות הרגלי השימוש בסלולרי של הנוהגים ברחביהן של ערי ישראל.
בפילוח בין הערים השונות צועדים הנהגים הירושלמים במקום הראשון עם 4,512 דו"חות.
במקום השני תל אביב עם 3,239 דו"חות, בשלישי חיפה עם 2,020, במקום הרביעי באר שבע עם 1,633, בחמישי רמת גן עם 1,458, שישית מגיעה נתניה עם 1,254 דו"חות, במקום השביעי אשדוד עם 1,188, בתשיעי ראשון לציון עם 1,119 וסוגרות את הרשימה בני ברק עם 964 ופתח תקווה עם 911 דו"חות.
סקר "אור ירוק" קבע כי 95 אחוזים מציבור הנהגים מודעים לכך שמסוכן לשלוח הודעות במהלך נהיגה. עם זאת, כל נהג רביעי מודה שקרא או כתב הודעת SMS במהלך נהיגה ו-27 אחוזים מודים שדיברו בסלולרי ללא דיבורית.
אנחנו מזכירים שגם אם אתם בעלי יכולות מולטי-טסקינג מדהימות כדאי שתבינו שגם במהירות עירונית של 50 קמ"ש, בכל שניה הרכב שלכם עובר כמעט 14 מטרים, מרחק של שלוש מכוניות בשניה אחת! ובמהירות חוקית לחלוטין של 90 קמ"ש בכביש מהיר מדובר על מרחק של 25 מטרים בשניה.
רצוי מאוד להבין, גם אם לא תחטפו דו"ח, שהשילוב בין נסיון להפעלת מסך מגע קטן ורגיש לבין מכונית שנוסעת במהירות פשוט לא יכול להסתדר.
>> מותר להשתמש בסלולרי בעת עמידה ברמזור אדום