אתמול נתבשרנו שחברת "גרייט וול" הסינית, שתחל בשיווק דגמיה בקרוב בישראל, תציע בין היתר גם מכוניות (בעיקר טנדרים) המונעות בגז.
למעשה מדובר בכלי רכב המצוידים במנוע בנזין שעברו הסבה לשימוש בגז ומאפשרים שימוש בגז או בבנזין.
אמנם ערכות הסבה שכאלו קיימות מזה שנים וניתן להרכיב אותן כמעט על כל כלי רכב אבל החידוש הוא שכעת לראשונה מוצעים כלי רכב עם ערכה מקורית שיצרן הרכב התקין במפעל ובשילוב אחריות מלאה.
כידוע, בניגוד למיסוי הכבד על דלקים כמו בנזין ודיזל, גפ"מ, הגז המשמש לתחבורה (ולבישול) כמעט ואינו ממוסה ועל כן נהנים הצרכנים ממחיר של פחות מ-4 שקלים לליטר.
העיתון הכלכלי גלובס ערך היום השוואה בין עלות השימוש השנתית לרכב העושה כ-18 אלף ק"מ בשנה (בהתאם לממוצע על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) בשימוש בבנזין, בגז או בחשמל והגיע למסקנות חד משמעיות: עלות השימוש ברכב מונע על גפ"מ זולה באופן משמעותי מעלות השימוש ברכב העושה שימוש בבנזין או ברכב חשמלי של בטר פלייס.
על פי בדיקת גלובס, עלות השימוש השנתית ברכב משפחתי מונע בנזין שצורך ליטר בנזין על כל 12 קילומטרים של נסיעה (לפי מחיר של 7.5 ₪ לליטר) תעמוד על 11,250 שקלים.
עלות השימוש ברכב משפחתי שעבר הסברה לגפ"מ תהיה נמוכה יותר ועל פי חישוב של צריכת ליטר גפ"מ לכל 10 קילומטרים של נסיעה (כלי רכב המשתמשים בגפ"מ מעט בזבזניים יותר) ומחיר של כ-4 ₪ לליטר העלות השנתית תעמוד על 7200 שקלים.
עלות השימוש ברכב חשמלי של בטר פלייס (שצפויה להתחיל את השיווק המוקדם בחודש הבא) מחושבת על פי חבילת קילומטרים שמציעה החברה וכוללת גם שירותי דרך ומגיעה לסכום בסיס של 13,080 שקלים בשנה.
אמנם עלות כמות החשמל הנדרשת להטענת המצברים ל-18 אלף קילומטרים זולה גם מאופציית התדלוק בגז באופן משמעותי אך על פי שיטת בטר פלייס לא תתאפשר הטענה מרשת החשמל הביתית אלא רק טעינה והחלפת מצברים בהתאם לחוזה עם בטר פלייס המציעה חבילות קילומטרים בדומה לחבילות זמן אוויר שאנו מכירים מחברות הסלולר. בנוסף, למרות שהנסועה הממוצעת בישראל עומדת על 18 אלף קילומטרים בשנה החבילה הבסיסית שמציעה החברה היא של 20 אלף קילומטרים בעלות שנתית של, כאמור, כ-13 אלף שקלים בשנה.
במכלול השיקולים חשוב גם לקחת בחשבון את העובדה שבשלב זה גפ"מ נהנה ממחיר זול בעיקר משום שהוא אחד הדלקים האחרונים שלא ממוסים באופן כבד על ידי המדינה.
אך אל דאגה, בעבר כבר דנו ברשות המיסים על דרכים שונות למסות את השימוש בו כדלק לתחבורה. ההצעות השונות בשלב זה לא הגיעו לכדי ישום זאת בעיקר בשל המשקל הזניח יחסית של כלי רכב העושים שימוש בגז מכלל שוק הרכב, אבל מהכרות עם רשויות המדינה ניתן להניח שיבוא ושיווק מסחרי של רכבי גז חדשים על-ידי יבואן רשמי, כמו גם עליה משמעותית במספר כלי הרכב שיעברו הסבה לגז עלולים לגרום למשרד האוצר לשנות את התקנות ולהטיל מיסוי על הגפ"מ שיבטל את היתרון שיש לו אל מול דלקים אחרים בשלב זה.