פעם אף אחד לא ממש התרגש מרצועות החול אל מול הים, כי חופים, מה לעשות, הם מנכסי הטבע הבודדים שישראל התברכה בהם בשפע.
אבל לאט לאט, מבלי ששמנו לב, האופציה לצאת ולתפוס מעט שלווה כשברקע גלים ושמים כחולים הצטמצמה מאוד. זה קרה אחרי שאנשי עסקים הפכו את החול אל מול הכחול הגדול לנכס נדל"ני לתושבי חוץ, אחרי שהמדינה הזרימה פסולת מפעלים לים ואחרי שאת רצועות החופים שכן נותרו מילאו ג'יפים, טרקטורונים ואופנועי ים.
מעבר לרעש המפריע לשלווה רכבי הפנאי, הטרקטורונים והאופנועים הפכו לכלי למשיכת תשומת לב. כך במקום להתאמץ לשחק מטקות במשך שעות בתקווה שהכדור יעוף בדיוק למרגלותיה של הכוסית בביקיני המינימלי, מה יותר פשוט מלעשות כמה בזים מסביבה עם כלי התחבורה היוקרתי והמבהיק
בדרך כלל נסיעת רכבים על קו חוף מלא במתרחצים היא בעיקר ממעצבנת ומטרידה, אך אין ספק שהיא גם מסוכנת ולראייה לא מעט מקרים שהסתיימו בתאונה של ממש ואפילו עם נפגעים.
כל זה צפוי להשתנות ממש בקרוב בעקבות הצעת חוק שעברה אתמול בכנסת בקריאה שנייה ושלישית האוסרת סופית נהיגה בחופי הים.
שנים של עיכובים
את החוק יזם לפני כשלוש שנים חבר הנכנסת דב חנין (חד"ש), ולאחר שלל עיכובים, התנגדויות ומחסומים בירוקרטיים היום ניתן היה לברך על המוגמר. "הנהיגה המופקרת בחופים מסכנת חיים והורסת את הסביבה", הסביר חנין את הצורך בחוק. "החוק שאושר קובע איסור ברור והגדרות ברורות, מחדד את הענישה ומייצר מנגנוני אכיפה אפקטיביים ומודרניים. החוק עבר בכנסת דרך ארוכה וקשה גם עקב מחלוקות שונות בין משרדי הממשלה. עם אישורו נסתמה פרצה קשה בחקיקה הסביבתית בישראל", סיכם חנין.
במידה והחוק החדש ייושם בשטח הוא יבטל אי הבנות ותחומים אפורים שאפשרו לנהגים פורעי חוק להתחמק מעונש עד כה.
על פי החוק החדש יוגדרו תחומים האסורים בנהיגה באופן ברור ותוטל חובת סימון התחום המוגן מנהיגה. כמו ניתנת אפשרות להטיל קנס על פי מספר הרישוי של הרכב במידה והנהג או הרוכב מתחמקים.
בנוסף לקנס כספי בית המשפט יוכל גם, בתנאים מסוימים, להוסיף עונש שלילת רישיון לתקופה של עד 120 ימים.
אחד הסעיפים המעניינים בחוק קובע שבית משפט יכול גם להטיל על מי שיורשע בנהיגה ברכב בחוף ים לתקן את ההרס הסביבתי שגרם. יוזמה ברוכה ללא ספק, רק נשאלת השאלה איך בדיוק יתבצע תהליך כזה במציאות, בעזרת מגרפה?