לא פחות מ-30 אלף ישראלים בעלי רכבים מתוצרת מותגי קונצרן פולקסווגן מוזמנים בימים אלה למוסכים לצורך בדיקה והחלפת חלקים בתיבת ההילוכים האוטומטית כפולת המצמדים שברכבם.
פולקסווגן הייתה יצרנית הרכב הראשונה שהציגה תיבת הילוכים אוטומטית רובוטית כפולת מצמדים שלמעשה הציעה פתרון טכנולוגי מתוחכם ששילב בין הביצועים והחסכוניות של גיר ידני לנוחות ולקלות התפעול של גיר אוטומטי.
אולם לצד פריצת הדרך הטכנולוגית שהיוותה מקור השראה (שלא לומר חיקוי) לתיבות ההילוכים המודרניות של יצרני רכב רבים, כעבור זמן מה החלו להישמע תלונות של לקוחות בדבר תקלות משונות שהובילו, לעיתים אפילו רק אחרי כמה אלפי קילומטרים, לבעיות כמו רעידות מוגזמות בסיבובי סרק, החלפות הילוכים קופצניות ואף יציאה מכלל שימוש.
בתחילה היצרן התכחש לבעיה סדרתית בתיבה אך ככל שיותר ויותר תלונות הצטברו בארץ ובעולם גם היצרן הגרמני הגאה הבין כי מדובר בבעיה שחוזרת על עצמה בחלק גדול מהרכבים המצוידים בתיבת DSG עם 7 יחסי העברה ושיש למצוא לה פתרון דחוף.
אמנם מעל פני השטח התדמית היוקרתית של פולקסווגן ומותגי המשנה שלה (סקודה, סיאט ואודי) נשמרה, אך לאט לאט התסיסה של הלקוחות שחוו תקלות חמורות ברכבים חדשים שקנו במיטב כספם החלה להגיע לידיעת הציבור הרחב והתדמית האיכותית של המותג החלה להיסדק. לפני מספר חודשים אף הוגשה בארץ תביעה ייצוגית גדולה נגד פולקסווגן העולמית וצ'מפיון מוטורס היבואנית בטענה כי החברה הסתירה מידע מלקוחות על אף שידעה שקיימת בעיה סדרתית בתיבה.
>> הקרב על הגיר: מה עדיף? ידני או אוטומטי?
מעבר לפגיעה התדמיתית, עד לאחרונה אנשי השירות היו די חסרי אונים והיו מקרים בהם גם לאחר שהתוכנה עודכנה והוחלפו הקלאצ'ים, יחידת הבקרה (מכטרוניקס) ולעיתים אף התיבה כולה עדיין התקלות היו חוזרות על עצמן.
מאחר שלא מדובר בתקלה בטיחותית, וככל הנראה כדי לא לפגוע עוד יותר בתדמית מותגי הקונצרן, בתחילה החליטו בקונצרן שלא להכריז על קריאה כוללת לתיקון של כל הרכבים המצוידים בתיבה והנוהל היה לתקן רק רכבים בהם התקלה הופיעה ובמקביל להעניק בשקט לאותם בעלי רכבים עם תיבות תקולות אחריות מורחבת לתיבה למשך 5 שנים או 150 אלף קילומטרים.
עם זאת לאחרונה, לאחר לחץ מצד מסיבי של לקוחות בשווקים גדולים של המותג, פולקסווגן החליטה לשנות מדיניות ולזמן את כל בעלי הרכבים שיוצרו בין שנת 2008 לאמצע 2011 ומצוידים בתיבה ה-DSG7 לקריאה יזומה לתיקון והחלפת החלקים שעשויים לגרום לבעיות בתפקוד התיבה.
בארץ, כאמור, מדובר בלא פחות מכ-30 אלף כלי רכב של מותגי הקונצרן השונים ובין היתר ניתן לציין שהקריאה לתיקון כוללת דגמים כמו פולקסווגן גולף מהדור ה-6 וגם דגמי ג'טה ופולו, סקודה אוקטביה ופאביה, סיאט איביזה ולאון וכן אודי A1 ו-A3.
בניגוד לקריאות לתיקון בטיחותיות המתבצעות דרך משרד התחבורה במקרה זה מדובר במה שבצ'מפיון מגדירים "קמפיין שירות" שבמהלכו החלה החברה לאחרונה להזמין את בעלי הרכבים הרלוונטיים למוסך לתיקון שאמור להימשך מספר שעות ושבמהלכו יוחלפו החלקים שעלולים להתקלקל בחלקים חדשים משופרים.
מצ'מפיון מוטורס, יבואנית מותגי קונצרן פולקסווגן, נמסר: "תיבת ההילוכים מסוג DSG7 הינה תיבה מתקדמת וחדשנית מסוגה. מאז החל השימוש בטכנולוגיה זו, נמכרו בעולם מיליוני כלי רכב בהם הותקנה התיבה הרלוונטית. יצרנים רבים בעולם מכניסים כיום לשימוש טכנולוגיה זו ברכבים המיוצרים על ידם.
מתוך תפיסת שירות ואמינות החליט קונצרן פולקסווגן העולמי לבצע את הקמפיין השירותי בכל 30 אלף כלי הרכב שנמכרו בישראל זאת על אף שברוב הרכבים לא נמצאה כל תופעה שהיא".
מצ'מפיון מוטורס נמסר כי התהליך נמצא בעיצומו ולהערכתם הוא יושלם לקראת סוף אוקטובר השנה כשבסוף התיקון הלקוחות יקבלו מסמך המעניק להם אחריות לתקינות התיבה למשך 5 שנים או 150 אלף קילומטרים.