פקק תנועה (צילום: עודד קרני)
2.57 מיליון כלי רכב זה הרבה או מעט? |צילום: עודד קרני

ישראל זועקת לצדק חברתי אך על כבישיה נעים לא פחות מ2.57 מיליון כלי רכב. האם זה מעט או הרבה ביחס לאוכלוסיה? תלוי למי אנחנו שואפים להיות דומים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה השבוע את הסיכום המוטורי של ישראל לשנת 2010 ומהנתונים עולה התמונה הבאה.

בישראל, כאמור, 2.57 מיליון כלי רכב מתוכם קצת יותר מ-2 מיליון כלי רכב פרטיים, 347 אלף משאיות וכלי רכב מסחריים, 113 אלף אופנועים וקטנועים, כמעט 30 אלף אוטובוסים ו-19 אלף מוניות.
הנתונים הללו משקפים עליה של 4.4 אחוזים בשנה החולפת במצבת כלי הרכב הנעים על הכבישים.

הרחק מאחור אל מול ממדינות המערב, טוב מסין ומהודו
בחישוב מהיר מתקבל הנתון שבישראל 333 מכוניות על כל 1000 תושבים שזה במדויק מכונית לכל 3 אזרחים.
לכאורה זה נשמע די מרשים אך במציאות מדובר בנתון נמוך מול מדינות מערביות כשהממוצע באירופה למשל נע בין 550 ל-700 כלי רכב על כל 1000 תושבים ובארצות הברית כבר מדובר על מעל ל-800 כלי רכב ל-1000 תושבים.
מצד שני, לעומת מדינות כמו קזחסטאן (180 כלי רכב ל-1000 תושבים), סין (128) עיראק (50) והודו (20) מצבנו די טוב.

בשביל להגיע לנתוני אמת יש להפחית מהחישוב את הרכבים המסחריים והציבוריים ואז המספר עומד על כ-267 מכוניות לכל 1000 תושבים שזה קצת יותר ממכונית אחת לכל משפחה ממוצעת הכוללת זוג הורים ו-2.2 ילדים.

אין תמונה
רמת המינוע לנפש נמוכה אל מול מדינות המערב אבל גובהה ביחס לסין והודו

לא ממהרים להפטר מהגרוטאה
למרות מספרי שיא של מכוניות חדשות הנמכרות כאן הנשברים כמעט מדי שנה ועל רקע העלייה במספר כלי הרכב על הכביש גם הגיל הממוצע של המכוניות עולה בהתמדה ואם בשנת 1997 הוא עמד על 5.9 שנים בשנים האחרונות הוא זינק בשנה והתייצב על 6.9 שנים. את הנתון הזה אפשר לפרש בשתי דרכים: מצד אחד אין ספק שהיכולות הכלכליות של האנשים מוגבלות יותר בשנים האחרונות לנוכח העלייה המתמדת ביוקר המחייה אך מאידך חייבים לציין גם שהמכוניות של היום פחות מתקלקלות מבעבר ולכן לא מעט אנשים לא ממהרים להחליף אותן.

 

מכונית גרוטאה (צילום: Eric Hood, Istock)
קצת פוליש והיא כמו חדשה |צילום: Eric Hood, Istock

אוהבים יפניות

גם לתדמית שנתקבעה כאן מאז ימי שלטון סובארו בשנות ה-80 יש ביסוס בנתונים הרשמיים. עם ישראל ממשיך לאהוב בעיקר מכוניות יפניות ועל הכבישים הן מהוות כמעט 40 אחוזים מכלל המכוניות. יונדאי הקוריאנית צפויה להפוך השנה למלכת המכירות השנתית וגם נתוני המכירות של קיה והחטיבה הקוריאנית של שברולט, הקוריאניות אף הן, בהחלט מציגים מגמת התחזקות אך בשלב זה מכוניות מתוצרת דרום קוריאה מהוות רק כ-11.3 אחוזים מכלי הרכב בישראל.

במקום השלישי באופן מפתיע נמצאת ספרד, ולא זה לא שמכוניות מתוצרת סיאט הפכו לכל כך פופולריות כאן בשנים האחרונות אלא שפשוט לא מעט יצרניות אירופאיות מחזיקות בספרד מפעלי הרכבה גדולים המנצלים את כוח העבודה הזול יחסית מחד והחברות של ספרד באיחוד האירופי מאידך.

במקום הרביעי על כבישי ישראל מכוניות מתוצרת צרפת התופסות כיום כ-7.8 אחוזים מהשוק ונמצאות בירדה מתמדת מנתח שוק של 11.5 אחוזים ב-2004 .

במקום החמישי המכוניות הגרמניות המהוות כ -7 אחוזים מהמכוניות על הכבישים, במקום השישי האמריקאיות עם 3.4 אחוזים ובשביעי האיטלקיות עם 3.2 אחוזים.

 

מגרש מכירה ליסינג (צילום: נעם וינד)
הישראלים הכי אוהבים יפניות|צילום: נעם וינד

מסניפים אוקטן 95
שי אגסי ממייסד "בטר פלייס" מקווה לחשמל את השוק ולהביא למצב בו בתוך עשור כ-50 אחוזים מכלל כלי הרכב החדשים שימכרו בישראל יהיו חשמליים. בשלב זה החיבור של הישראלים לאוקטן 95 חזק ביותר ועל אף שבאירופה אופציות אחרות כמו דיזל הנחשב לחסכוני יותר זוכות לפופולריות גדולה בישראל בסך הכל 15.4 אחוזים מכלי הרכב מונעים בדיזל אך כשמפחיתים מהנתון הזה את כלי הרכב המסחריים והאוטובוסים מתקבל נתון העומד על כ-3 אחוזים מסך כלי הרכב הפרטיים. יתר 97 האחוזים משתמשים בבנזין.

יש האומרים שמחיר "תדלוק" זול של מכונית חשמלית ישכנע רבים לעבור למכוניות חשמליות – יכול להיות, אך יש לציין שבישראל ניתן באמצעות הסבה לא מסובכת להפוך כל מכונית בנזין למכונית המונעת על גפ"מ (גז בישול) שמחירו כמחצית ממחיר בנזין אך כעשור מאז שהעניין הוסדר בחוק על כבישי ישראל נעים בסך הכל כ-8,300 כלי רכב על גז.

 

נגמר הדלק (צילום: ginosphotos, Istock)
מכורים לאוקטן 95 |צילום: ginosphotos, Istock

>> במדד הזה ישראל מככבת: מיסוי רכב מהגבוהים בעולם