רשות המסים תציג בשבוע הבא ליבואני רכב את העדכון הצפוי ב"מיסוי הירוק" על כלי רכב, שצפוי להיכנס לתוקף בינואר 2013. התיקון כולל עדכון של נוסחת חישוב פליטת כלי הרכב במטרה להפחית בכמה דרגות את סף הפליטה, שנדרש כיום כדי להשיג את זיכוי המס הסביבתי. העדכון גובש בסיוע מומחים מהטכניון וחברת מחקר הולנדית, שבחנו את תקפות נוסחת המיסוי הירוק.
משמעות העדכון בפועל היא, שחלק גדול מכלי הרכב בגודל משפחתי ומטה, שהתכנסו בשנתיים האחרונות סביב קבוצות זיהום ("ציון ירוק") 4 עד 5, יעברו לאחר החלת הנוסחה החדשה לקבוצות זיהום גבוהות יותר בדרגה אחת עד שלוש דרגות ולפיכך הטבת המס עליהן תקטן באלפי שקלים. פגיעה משמעותית במיוחד צפויה לחול במכוניות הדיזל המשפחתיות בשל הקטנת המשקל היחסי של פליטת ה-CO2 בנוסחה החדשה – מרכיב פליטה שהדיזלים מצטיינים בו – והגדלת המשקל היחסי של שאר מרכיבי הזיהום. על פי הערכות עשויים חלק מדגמי הדיזל לנוע "מעלה" שלוש ואולי ארבע קבוצות ירוקות.
עיקר ההתייקרות צפויה להיות בכלי הרכב הקטנים והזולים ביותר מקטגוריית ה"מיני", שזוכה בשנתיים האחרונות לפופולאריות רבה בישראל ותופסת נתח של כ-14% מהמכירות, ובכלי הרכב מקטגוריית הסופר מיני. על פי חישובי האוצר, עדכון המס הירוק ייקר בצורה שולית - ככל הנראה בפחות מאלפיים שקלים – חלק מהמשפחתיות שנמכרות בישראל ואילו מחירן של אחרות כמעט לא ישתנה. המחיר של כלי רכב יקרים יותר, שממילא לא זכו עד כה להטבת מס ירוק – דוגמת מכוניות מנהלים, ג'יפים וכדומה - לא צפוי להשתנות.
יצוין כי המהלך אושר בחוק ההסדרים כבר לפני כשנתיים והיה אמור להיכנס לתוקף בינואר השנה אולם נדחה בשל קשיים טכניים. הוא צפוי להכניס לקופת האוצר כ-300 מיליון שקלים לפחות. באוצר מעריכים כי לפחות חלק מההתייקרות הצפויה תיספג בפועל על ידי היבואנים ומציינים כי גם כך ניתנות לאחרונה בשוק הנחות משמעותיות ממחירי המחירון על דגמי "מיני" רבים. באוצר אומרים כי עדכון של "המס הירוק", לאחר שלוש שנים, היה מחויב המציאות בשל התקדמות טכנולוגיית בקרת הפליטה בתעשיית הרכב וההתכנסות המהירה סביב קבוצות הזיהום המינימאליות. העדכון יבטיח את הפחתת הפליטה הממוצעת של כלי הרכב החדשים, שנמכרים בישראל.
ה"מיסוי הירוק", שנכנס לתוקף לפני שלוש שנים וכונה בזמנו "מס ג'יפים", כולל זיכוי מס מדורג ליבואנים בגובה של עד 15 אלף שקלים בהתאם לרמת הזיהום של הרכב. המהלך שינה באופן מהותי את תמהיל הרכישות בשוק הרכב הישראלי והביא להפחתה משמעותית במס הקנייה הריאלי, כאשר בחלק ממכוניות המיני עומד כיום שיעור המס הריאלי על כ-30, לעומת מס הקניה "הרשמי" בגובה 82%.
בענף הרכב מותחים ביקורת על המהלך ואומרים כי הוא עתיד לפגוע דווקא בפלח הזול והעממי ביותר של השוק, שנחשב ל"חברתי" ביותר וכי העיתוי הנוכחי אינו מתאים למהלך כזה.
>> מסקנות הועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב - לא בטוח שלילד הזה פיללנו