בהעדר תחבורה ציבורית מתקבלת על הדעת, כשהכבישים עמוסים לעייפה, מחירי הדלק מרקיעים שחקים ומעמד הביניים כורע תחת הנטל, זן חדש של מכוניות החל לכבוש את כבישי ישראל בשנתיים האחרונות.
לא, אנחנו לא מדברים על מכוניות עתידניות שמעופפות באוויר ואפילו לא על החשמליות המתקדמות של שי אגסי, אלא דווקא על חזרה לאולד-סקול, למכוניות קטנות וידניות.
על חלק גדול מהמהפכה אחראי המיסוי הירוק שהוזיל את מחיריהן של המכוניות בדרגת הזיהום הנמוכה, אך חייבים לתת גם את הקרדיט לכמה מנהלי מכירות שהחליטו להציע ללקוחות מכוניות קטנטנות עם תיבות הילוכים ידניות בעידן בו מומחי הרכב חשבו שהן לא מתאימות יותר לטעמו של הישראלי הממוצע.
מסתבר שבתג המחיר הנכון ישראלים רבים היו מוכנים לוותר על לא מעט סנטימטרים של פח וגם לחזור להפעיל את יד ימין ולבחוש בהילוכים.
אם בשנת 2009 מכוניות מסגמנט המיני נמכרו כאן במספרים זניחים שלא היוו אפילו אחוז אחד מכלל השוק, בשנת 2011 הנישה הזאת כבר כללה כ-10 אחוזים מהמכירות, אך למרות ההתלהבות הכוללת מכוניות המיני החביבות היו פשוט קטנות מדי.
עם זאת, במקביל למחאה החברתית בקיץ שעבר החליטו כמה יבואני רכב להרחיב את ההיצע בטווח המחירים הנמוך, סביב 70 אלף שקלים, ולהנחית כאן גרסאות זולות למכוניות הסופר-מיני שלהן שיובאו עד לאותה תקופה רק עם מנועים גדולים ותיבות הילוכים אוטומטיות. ההצלחה הייתה גדולה ומלאים של מאות מכוניות נחטפו בתוך ימים כמו לחמניות טריות.
מהן מכוניות הסופר מיני שניתן לרכוש כעת בסכומים שבין 70-80 אלף שקלים
החל מהשבוע הקבוצה כוללת גם 2 מצטרפות חדשות –
הראשונה, ב-69,900 שקלים, היא האקו מייקרה מבית ניסאן המצוידת במנוע בנפח 1.2 ליטרים שמפיק 80 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים ידנית. הביצועים כוללים זינוק ל-100 קמ"ש בתוך 13.7 שניות ומהירות מרבית של 170 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת לטענת ניסאן עומדת על לא פחות מ-20 קילומטרים לליטר. מפרט הבטיחות כולל 6 כריות אוויר וציון של 4 כוכבים במבחני הריסוק של NCAP ולמרות תג המחיר הנמוך גם האבזור מפתיע למדי וכולל מערכת שמע עם בלוטות' מובנה ושליטה מההגה, חימום במושבים ומראות המתקפלות באופן חשמלי בעת חניה.
המצטרפת השניה ושחקנית ראשונה לדלק מוטורס בפלח השוק המתחמם היא הפיאסטה מבית פורד שכוללת מנוע בנפח 1.25 ליטרים המפיק 82 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים ידנית. דף הביצועים כולל האצה למהירות תלת ספרתית ב-13.3 שניות, המהירות המרבית עומדת על 168 קמ"ש ונתון צריכת הדלק הרשמי עומד על 17.8 ק"מ לליטר.
מפרט הבטיחות של הפיאסטה כולל לא פחות מ-7 כריות אוויר וציון מקסימלי של 5 כוכבים במבחני הריסוק של NCAP.
האבזור כולל צמיגים רחבים בחתך נמוך, מערכת שמע עם 6 רמקולים, חיבור USB וAUX ושליטה מגלגל ההגה.
מחירה של הפיאסטה הידנית עומד על 75 אלף שקלים.
>> המכוניות שעשו את שנת 2011 בישראל