אמנם לבד מכמה אפיזודות גשם קצרות למדי עוד לא ממש מרגיש כמו חורף שם בחוץ, אבל לפחות על פי לוח השנה והחוק החל מהבוקר (ג'- 1.11.11) וכמדי שנה, בחודשים נובמבר- מרץ שהוגדרו כחודשי חורף חשוכים יותר, חובה להדליק אורות גם ביום.
על פי התקנה חובת הדלקת האורות חלה על כלי הרכב הפרטיים בדרכים בין עירוניות ועל שאר כלי הרכב - אופנועים, מוניות, משאיות ואוטובוסים בכל הדרכים.
למרות שיש לא מעט ימים שטופי שמש כדאי שתמצאו דרך לזכור להדליק אורות בהתאם לחוק בכל נסיעה שכן ניתן להעריך שבזמן הקרוב לא מעט שוטרים ישמחו לאכוף את התקנה הזו ולידיעתכם אי ציות לחוק עלול לגרור קנס של מאה שקלים וצבירת 2 נקודות. בלי קשר לחוק ולדו"חות כדאי לדעת כי הפעלת אורות ביום בימי חורף (וגם בימים מוארים להפליא) תורמת לבטיחות.
מעבר לתחושה הסובייקטיבית שרכבים עם אורות דרך דלוקים בולטים יותר למרחוק, מחקרים מקיפים שנערכו בארץ ובעולם גילו שאילו כל הרכבים היו נוסעים במשך כל ימות השנה באורות דולקים ניתן היה למנוע מספר לא מבוטל של תאונות דרכים.
אגב, בחלק ממדינות אירופה – דנמרק, אסטוניה, פינלנד, לטביה, נורבגיה, סלובניה, צ'כיה ושבדיה המתאפיינות במזג אוויר אפרורי קיימת חובת הדלקת אורות בכל נסיעה, כל השנה ובכל הכבישים.
בדיקת תקינות מערכות הבטיחות של הרכב בחינם
סממן נוסף לבואו של החורף, לפחות על פי לוח השנה, הוא תחילתו הבוקר של מבצע "הכן רכבך לחורף" הנערך מדי שנה כבר למעלה מ-40 שנים על ידי איגוד המוסכים והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מטרת המבצע היא לעודד את בעלי המכוניות לבדוק את רכבם לקראת העונה אשר בה התנאים הסביבתיים - מראות לקויה, תנאי מזג אוויר קשים ועד לכבישים חלקים - מעמידים את הרכב והנהג בפני אתגרים קיצוניים באופן משמעותי יותר מאשר ביתר עונת השנה.
מהבוקר כל בעל רכב יכול להיכנס למוסכים המשתתפים במבצע ולבקש מהמכונאים לערוך ברכבו, בחינם לגמרי, בדיקת תקינות מיוחדת לקראת החורף. במסגרת הבדיקה נבחנת תקינות הבלמים, מערכות החשמל, המגבים, ההגה, הצמיגים ומערכות בטיחותיות אחרות. רכב שעבר את הבדיקה, יקבל את תווית התקינות הרשמית של המבצע – המעידה על תקינותו של הרכב. מוסכים רבים מציעים בנוסף לבדיקה ללא תשלום גם הנחות משמעותיות למדי על חלקי חילוף, צמיגים ואביזרים.
בשנים האחרונות חלה עלייה במספר הפונים לבדיקת חורף. בנוסף נרשמה גם עליה משמעותית במספר הרכבים שנבדקו ונמצאו תקינים ולמעשה לא פחות מ-80 אחוזים מהרכבים נמצאו בטוחים לקראת החורף.
אך למרות העלייה במודעות עדיין הרבה יותר מדי נהגים בוחרים לוותר על הבדיקה החינמית, לטמון את ראשם בחול, ולא לגשת למוסך שיבחן את תקינות הרכב.
בדרך כלל זה לא קורה בגלל חוסר זמן אלא מתוך חשש שתתגלה תקלה בלתי צפויה שעשויה לחייב תיקון בעלות לא זולה. גישת התחזוקה "אם הרכב נוסע למה לגעת" רווחת בקרב לא מעט נהגים בארץ ואולי חוסכת כסף בטווח הקצר אך חשוב לדעת כי תחזוקה לקויה מביאה לבלאי מואץ של הרכב ובמקרה של מערכות בטיחות אף עשויה להיות ההבדל בין חיים ומוות על הכביש.