האוטובוס שלכם מאחר? אתם לא לבד. לפי נתונים של אפליקציית התחבורה הציבורית נטבאס, כמעט כל האוטובוסים בישראל לא מגיעים לתחנות שלהם בשעה היעודה.
נטבאס היא אפליקציה פשוטה, שמדווחת מתי יגיע האוטובוס הבא לתחנה. היא עושה זאת בהתבסס על נתוני זמן־אמת על מיקומו האוטובוס, המתקבלים ממכשירי GPS המותקנים באוטובוסים ובהתבסס על לוח הזמנים של מפעיל האוטובוסים. הצלבת הנתונים האלה מאפשרת לאנשי נטבאס להבין מהם הפערים בין לוחות הזמנים הרשמיים לזמנים בפועל, והשימוש באפליקציה מעיד על הביקוש לקווים השונים.
לפי הנתונים, העיר שבה תחכו הכי הרבה לאוטובוס היא ירושלים. שם, בקווים רבים, יש איחורים של יותר מ–15 דקות בקווים רבים - בהם 1, 6 , 4א' ו–25. האיחורים הם בעיקר בשעות העומס, 10:00-7:00 בבוקר ו-20:00-17:00 בערב, בימים שלישי וחמישי. לעתים, האוטובוס כבר לא עוצר בתחנה מרוב עומס.
בערים אחרות יש איחורים נקודתיים יותר, גם כן בקווים פופולריים. קו 6 של דן, בין תל אביב לחולון, מאחר פעמים רבות ב-25 דקות ואף בכ-30 דקות. קו 49, גם הוא של דן, המקשר את ת"א לפתח תקווה, מאחר בעשר דקות, כמעט בכל נסיעותיו. הקווים 73, 75 ו-716 בנתניה, שנוסעיהם סובלים מאיחור של עשר ואף עשרים דקות.
הקו הבין־עירוני שנוטה ביותר לאחר הוא 841, בין קרית שמונה לתל אביב, שמאחר ב–20 דקות כמעט בכל נסיעה, בשל עומס. קו 829, בין בית שאן לתל אביב, אינו עקבי - והוא מאחר לעתים בעשר דקות ולעתים גם בחצי שעה. אבל יש גם קווים דייקנים, בהם 51, שבין תל אביב לפתח תקווה; וקו 4, בין התחנה המרכזית למסוף רידינג בתל אביב. אפשר גם להתנחם בכך שנתוני הדיוק השתפרו מתחילת השנה.
הקו שמשתמשי נטבאס נוסעים בו לעתים קרובות במיוחד הוא קו 5 התל־אביבי, הנוסע מהתחנה המרכזית בעיר אל תחנת הרכבת מרכז. גם הוא נוטה לאחר, בחמש דקות. הקו הבין־עירוני הפופולרי ביותר הוא 301, קו מאסף בין תל אביב לאשקלון. קווים עמוסים נוספים הם אלה הנוסעים לעתים נדירות - כמו קו 835 בין תל אביב לטבריה.
מן העבר השני, קו 964 בין ירושלים לחצור הגלילית הוא הקו שמשתמשי האפליקציה כמעט שאינם מחפשים.
מנתוני האפליקציה עולה גם כי העיר תל אביב מקדימה את ירושלים וחיפה במספר החיפושים באפליקציה. שעות העומס בתחבורה הציבורית הן בין 8:00 ל-10:00 בבוקר, ובין 17:00 ל-19:00 בערב. הימים העמוסים הם ראשון, חמישי ושלישי. היום העמוס ביותר השנה היה ל"ג בעומר, בשל העלייה לרגל להר מירון, אך גם שימוש של צעירים רבים שנהנו מיום חופש מהלימודים.
גורם באחת מתחבורה הציבורית אמר בעקבות הנתונים: "אי אפשר לבוא בטענות למפעילות האוטובוסים. הן יוצאות בזמן מתחנת הקצה, אבל בדרך האוטובוסים נתקעים בפקקים ומאחרים. אין כמעט נתיבי תחבורה ציבורית בישראל, ואם כבר יש כאלה, לא אוכפים את השימוש בהם. הסיבה לאיחורים היא היעדר תשתית - ועד שלא יסדירו את זה, לא נוכל לתת שירות כמו שהיינו רוצים".
מאגד נמסר בתגובה: "באופן כללי ניתן לומר שירושלים, בשל חשיבותה וגודלה, מאופיינת בגודש תנועתי בלתי נסבל בעיקר בימי ראשון וחמישי, הגורם לעיכוב אוטובוסים בקווי השירות שנאלצים לנוע ללא זכויות דרך ומבלי שנעשה מאמץ מערכתי וכולל להגברת המהירות המסחרית. למרות זאת, אגד עושה מאמץ רב לתת ללקוחותיו בירושלים שירות מיטבי גם בשעות העומס תוך תגבור מתמשך של מערך האוטובוסים בכל מקום שבו הוא נדרש, ולא ידוע לנו על תקלות מתמשכות במתן השירות". נטבאס החלה באחרונה פיילוט לתשלום סלולרי על תחבורה ציבורית, בשיתוף חברת HopOn. הניסוי נערך באזור מודיעין, באוטובוסים של חברת קווים.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה הכשיר בשנים האחרונות עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית. נושא האכיפה נמצא באחריות משטרת ישראל. עם זאת, משרדנו יזם לאחרונה תקנה חדשה שתאפשר לפקחים של הרשויות המקומיות לאכוף את הנסיעה בנתבי התחבורה הציבורית באמצעות מצלמות אכיפה".
>> טוטאל לוס: אביב לביא ממפה את מחדל התחבורה של ישראל
>> הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker
>> הממשלה תקיים דיון נוסף על תוואי הרכבת לאילת
>> מחירי התחבורה הציבורית עולים ב-5%