תארו לעצמכם מציאות שבה אתם מטעינים את הטלפון הסלולרי רק כשהסוללה מתרוקנת לגמרי, הוא כבה בדיוק ברגע שאתם זקוקים לו, כך שאתם נאלצים להמתין עד שייטען מחדש. זה נשמע מוזר, אבל בטעינת החשמל במכונית אנחנו נוהגים אחרת - ומשלמים על כך ביוקר.
לפי מחקר שוק שערכה חברת BDICoface, 65% מהמצברים בישראל נמכרים לנותני שירות, קרי חברות חילוץ וגרירה ומוסכים. המשמעות היא שהצרכנים מחליפים מצבר כשהוא ריק לגמרי והמכונית לא מניעה. סקר של אוטו דיפו, רשת קמעונית לציוד לרכב, מראה תוצאות דומות: 74% מהנשאלים מחליפים מצבר רק כשהמכונית תקועה. רק אז ממתין בעל המכונית לגרר או לטכנאי, כדי שיגרור אותו למוסך ולחלופין ימכור לו מצבר במחיר מופקע. עד כמה מופקע? גרר מוכר את המצבר ב–700 שקל לפחות. מוסך גובה כ–500 שקל, ואילו בחנויות תמצאו מצברים ב–400 שקל ואף פחות.
עווד ב-mako רכב
מדריך: על מה צריך להקפיד אצל הפנצ'ר-מאכר
נהיגה בקיץ: חמישה דברים שאסור לעשות
מדריך: ככה לא יעבדו עליכם במוסך
הבעיה, מודים בענף המצברים, היא שקשה לדעת מתי המצבר עומד להתרוקן. "ללקוח ממוצע אין דרך לבדוק ולטפל בזמן. במכוניות מסוימות אפשר להרגיש קשיים בהתנעה, אבל יש דגמים שבהם לא חל כל שינוי", אומר שלומי בורג, מנכ"ל הילוך שישי יפו. בורג ממליץ שלא להתפתות ולקנות מרכב החילוץ, אלא לבקש התנעה בכבלים ולהגיע למוסך. לעתים, הוא מציין, הבעיה היא אחרת ונובעת מכך שהמכונית חנתה זמן רב או שהאורות הושארו דולקים.
לעומתו טוען ברק אלון, ראש תחום באוטו דיפו, שניתן לבדוק את מצב המצבר בחנויות עם מכשור ייעודי שמוצע גם ברשת שלו. "בעיות חשמליות שונות מיוחסות פעמים רבות, שלא בצדק, למצבר", הוא מעיר. דווקא חברת החילוץ שגריר מפרסמת המלצות להארכת חיי המצבר. בין היתר מציעים בשגריר להקפיד על ניקיון המגעים ועל כך שלא נוצרת קורוזיה על קוטבי המצבר, ואף לרסס את האזור בספריי דוחה רטיבות.
המכירות מזנקות בדצמבר ובאוגוסט
העצה הטובה ביותר היא פשוט להקדים תרופה למכה, ולתזמן נכון את החלפת המצבר. לפי הערכות בענף, מכירות המצברים קופצות בעיקר באוגוסט ובדצמבר ב–50%. זאת, בשל החום בקיץ והקור בחורף, שגורמים לתקלות שונות במצברים ולשימוש יתר במזגנים.
לפי שגריר, שיעור הקריאות בגין בעיות במצברים בימי שרב מגיע ל–30% מסך הקריאות, ובימי סופה עולה השיעור אף לכ–45%. במזג אוויר שגרתי יותר, לעומת זאת, רק כ–10% מסך הקריאות קשורים לבעיית הנעה ומצברים.
אורך החיים הממוצע של מצבר הוא כשנתיים. לכן, כאשר המצבר מתקרב לגיל שנתיים מוטב להחליפו לפני הקיץ או החורף. בתקופה זו ניתן להזמין מצבר באינטרנט במחירים נמוכים, וכמה מהחברות הקטנות אף מציעות שירותי התקנה.
הסקירה של BdiCoface מראה כי ענף המצברים בישראל נשלט בידי שלוש חברות - וולטה ושנפ הישראליות, לצד ורטה הזרה. אלה הם מותגי הדגל של שלוש חברות ששולטות יחד ב–88% מהשוק, והכנסותיהן הסתכמו ב–500 מיליון שקל ב–2013.
בסך הכל נמכרים בשנה כ–700 אלף מצברים. שנפ הוא המותג המצליח ביותר, עם נתח שוק של 40%, ואחריו וולטה עם 30%. המותג המיובא הנמכר ביותר, ורטה, מחזיק בנתח שוק של 18%. העובדה שמותגים ישראליים שולטים ב–70% מהשוק נובעת, לפחות בחלקה, ממיסוי שמוטל על מצברים מיובאים, בגובה 80 שקל למצבר. אגב, יבואנית המצברים טלרון, המחזיקה בכ–20% מהשוק, שייכת ליבואנית הרכב דוד לובינסקי (יבואנית פיז'ו־סיטרואן).
ביתר השוק מחזיקים מותגים קטנים או Private Labels, כלומר מצברים שמיוצרים לצד המותגים המוכרים יותר, אך נמכרים בשם אחר. כך, למשל, וולטה מייצרת מצבר בשם Hi-Energy, שנמכר ברשת חנויות אוטו דיפו. לפי Bdi, נאמנות הלקוחות למותגים "בינונית", והמחיר הוא שמשפיע יותר על הקנייה. מה גם שלקוחות רבים הם לקוחות שבויים של שירותי הגרירה.
בהיעדר מדדים בינלאומיים מוסכמים, גם קשה גם להשוות בין מצברים. ההבדל המרכזי ביניהם, פרט לתפישת המותג, הוא המחיר ומשך האחריות של החברות, תקופה שנעה בין שנה לשנתיים. למרות המספר הקטן של שחקנים בשוק, אומרת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב–BdiCoface, כי ענף המצברים מאופיין בתחרותיות גבוהה בישראל, בין היתר "לאור ריכוז הפעילות בידי מספר מועט של חברות, קושי בבידול מותגים וריבוי נקודות מכירה". ואולם, לדבריה, "רוב המכירות בענף מרוכז בשתי חברות יצרניות מקומיות בלבד, ומבנה כזה עלול לגרום לפגיעה בתחרותיות בענף המצברים בעתיד".
הכתבה התפרסמה לראשונה באתר TheMarker
GM מחזירה למוסכים כמעט 3.5 מיליון מכוניות נוספות
הקוואדרסייקלים בקרוב בארץ: מבחני הריסוק מגלים - "בעיות בטיחות חמורות"