לרשימה הארוכה של החטאים שעליהם היינו צריכים לכפר ביום הכיפורים צריך היה להוסיף גם את חטא האדישות הציבורית שכולנו שותפים לו - אותה השלמה כנועה עם הגזירות של מערכת השלטון, אותה אחת שאנחנו בחרנו ושאמורה לשרת אותנו. אדישות ציבורית היא כמוזיקה באוזניהם של בעלי השררה, וכך קיבלנו השנה, למשל, את מערכת מצלמות המהירות האוטומטית א-3, שבקרוב תכלול עשרות מצלמות פעילות ומאות עמודי דמה.
כ-200 מיליון שקל (בינתיים) הקציבו המחוקקים בישראל למחלבת הקנסות הזאת, זאת מבלי שנערך ולו גם מחקר מקדים אחד שיבדוק את השפעתה המעשית על הפחתת תאונות הדרכים, מבלי לבשר לציבור מה מהירות הסף "המסוכנת לציבור" שבגינה ניתנים דוחות קנס, ומבלי שייערך קמפיין הסברה ציבורי שיבהיר לנהגים תמימים איך פועלת מצלמת הרמזור, ולמה היא מתפקדת בעיקר כמצלמת מהירות.
השילוב האטרקטיבי הזה של אדישות ציבורית, פטור מהוכחת ישימות וכדאיות ופוליטיקאים שחותמים ביד קלה על צ'קים בסכומים דמיוניים מהקופה הציבורית הגדיל את התיאבון של המחליטים ושל היזמים הפרטיים, שניזונים מהם ולכן אנחנו עתידים לקבל בעתיד הנראה לעין, כנראה עוד השנה, ערב רב של מערכות אכיפה שונות ומשונות מכל רחבי העולם ו"צעצועים" שנמצאים כיום בתהליך כזה או אחר של בחינה והטמעה בישראל. שתקתם? קיבלתם.
מכשירי לייזר חדשים
בשבועות הקרובים יכנס לשירות דור חדש של אקדחי לייזר קלים, מהירים ויעילים למדידת מהירות בטווחים ארוכים. אקדחי הלייזר הללו יגיעו מראש עם תקן ישראלי כשר למהדרין שיקשה מאד לערער את תוצאותיהם בבית משפט.
המכשירים הללו ייפרשו בטקטיקה חדשה שפיתחה המשטרה לאחרונה ותכליתה לכסות כבישים, שהמצלמות האוטומטית (עדיין) לא מכסות אך גם ללכוד נהגים, שמאיצים לאחר שחלפו על פני עמוד של מצלמת מהירות נייחת.
מסוקים ובלונים
מצלמה על בלון באוויר נשמעת כמו רעיון הזוי, אבל זו רק אחת מהטכנולוגיות, שבהן מתבצעים כיום ניסויים לקראת ההטמעה במשטרה. מדובר על מצלמות דיגיטליות מיוצבות מדור חדש, שיצלמו קטעי כביש ויעבירו אלחוטית את המידע לאותו מרכז בקרה משוכלל בהר החוצבים, שאחראי כיום על זיהוי אוטומטי של לוחיות רישוי והנפקת דוחות עבור מערכת א-3. כלומר, לא נוכל להסתפק במבט מפוחד על שולי הכביש ובקרוב נצטרך כל הזמן גם להביט בחשש לשמיים.
מצלמת מהירות ממוצעת
במשטרה מודעים לכך, שיעילותה של מערכת א-3 היא נקודתית בלבד, כלומר היא מאיטה את המהירות רק בקטע הכביש בו היא מוצבת והנהגים לומדים מהר את מיקומה - מה שמוביל להפחתת מספר הקנסות בתוך זמן מסוים.
המשטרה בוחנת כעת אפשרות לשימוש במערכת לבדיקת מהירות ממוצעת על קטע כביש - כלומר, הפעלת שתי מצלמות נייחות עוקבות בין שתי נקודות על אותו כביש שמודדות את הזמן שבו עבר הנהג את המרחק שביניהן, מחשבות את מהירותו הממוצעת ומנפיקות לו דוח. במילים אחרות: גם אם הקפדתם להאט לפני כל מצלמה, אבל נסעתם במהירות ממוצעת גבוהה מהמותרת - תקבלו קנס עסיסי.