כמעט בכל סופשבוע אנו מתבשרים על עוד ועוד תאונות קשות בהם היו מעורבים נהגים צעירים שזה עתה קיבלו את רישיון הנהיגה.
מעבר לחוסר הניסיון של האוחזים הצעירים בהגה רבים מהם, כפי שכל נהג בכביש יכול בוודאי להבחין, נוהגים בצורה פרועה, בחוסר זהירות ולעתים גם לאחר ששתו לא מעט אלכוהול, זאת על אף שלפני כחצי שנה קבעה הכנסת כי רמת האלכוהול המותרת לנהגים צעירים (עד גיל 24) תעמוד למעשה על רמה נמוכה כל כך שאינה מאפשרת לשתות אפילו משקה אחד.
רובנו מצקצקים לשון אך לא עושים דבר כדי לפתור את הבעיה המדממת ולצמצם את מעורבותם של הצעירים בתאונות.
עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און החליטו לא לעמוד מהצד ופנו אתמול (ב') לשר התחבורה ישראל כץ בדרישה שיפעל להעלאת הגיל המינימלי בו יתאפשר להוציא רישיון נהיגה לגיל 18 לכל המוקדם.
לדבריהם, מבדיקה שערכו הסתבר שבשנת 2010 אירעו לכל הפחות 71 תאונות עם נפגעים בהן היו מעורבים נהגים בגילאי 18-17, כאשר לכל הפחות 6 תאונות מבין 71 תאונות אלו הוגדרו כקשות במיוחד.
"נתון שכזה בקבוצת גיל כל כך מצומצמת כדאי וצריך להוות תמרור אזהרה", לטענתם.
השניים גם מציינים בפנייתם כי במדינות כדוגמת סין, הודו, יפן, דנמרק, צרפת, גרמניה, הולנד, איטליה, שבדיה ורבות אחרות – גיל המינימום לנהיגה הינו 18 שנה.
לפני כשנה וחצי שר התחבורה ישראל כץ התבטא: "אם אמצעים כמו חינוך ואכיפה לא יצליחו, נשקול את העלאת גיל קבלת רישיון הנהיגה ל-19 או 20 ". כץ אף ציין ש"נהיגה היא זכות ואם הבחירה תהיה בין זכות זו לבין החיים אנו נבחר בחיים", אך למרות ההצהרה הזו בפועל בחודש מרץ השנה הצביעה הכנסת ואישרה בקריאה ראשונה חוק שיקדים את גיל הרישיון ל-16 וחצי, אך ידרוש תקופת ליווי ארוכה יותר.
מומחים בתחום התחבורה טוענים שההצעה להאריך את הליווי טובה אך קיימת בעיה לאכוף אותה ובנוסף הורים רבים לא מבינים את החשיבות העצומה ולא מקפידים לצבור יחד עם ילדיהם שעות רבות מאחורי ההגה.
לטענת כהן ובר-און "בעידן בו תאונות הדרכים מאכלות כל חלקה טובה, ובמיוחד כאשר בני נוער הנוהגים ברכב מעורבים בנתח עצום מכלל תאונות הדרכים, הגיעה השעה להעלות את הגיל המינימלי לנהיגה ל- 18 שנה".
משרד התחבורה מסר בתגובה לפניה זו כי הוא יבחן את הנושא על היבטיו השונים ויגבש המלצות בהתאם.
>> נהגים צעירים לא יכלו לשתות כלל