מרביתו של ציבור המשתמשים בכבישי ישראל עדיין לא לגמרי הבין או הפנים את המהפכה שעומדת להתרגש עלינו ממש מעבר לפינה. לא מדובר במהפכת תשתיות נרחבת או הקלה במדיניות המיסוי השערורייתית על המכוניות בישראל, אך ללא ספק מדובר באירוע מכונן שישנה את הדרך בה אנו נוסעים.
בתוך מספר חודשים יצא לדרך פרויקט א'3, שם קוד לפרויקט עצום מימדים שימלא את כבישי הארץ במצלמות מהירות אוטומטיות. במסגרת הפרויקט, עד סוף השנה יוצבו כ-40 מצלמות ובסופו של דבר יפרסו לא פחות מ- 300 מצלמות מהירות קבועות על כבישי ישראל בעלות של מעל למיליארד שקלים מהכיס שלי ושלך.
בריטואל שכולנו מכירים זה שנים המשטרה בחרה לא להציב את המצלמות במקומות בהם חייבים להקפיד על מהירות כמו בתוך ערים, בסמוך למוסדות חינוך או בכבישים בין עירוניים צרים ומסוכנים, כבישים בהם מרבית ציבור הנהגים נוהג באחריות ואת העבריינים המסוכנים חשוב לתפוס, אלא להציב את המצלמות, רובן ככולן, על הקטעים הישרים והבטוחים באוטוסטראדות ובכבישים המהירים – מקומות בהם קל לעשות קופה היות שמרבית הנהגים עוברים דרך קבע את המהירות המותרת שהתאימה, אולי, לזמנים בהם נקבעה ולרמת הכבישים והמכוניות של לפני למעלה מ- 30 שנה.
מה עושים?
אמנם ציבור משתמשי הדרך עלול להיחשף בקרוב לקנסות לא הגיוניים בתדירות גבוהה, אך מאידך העם בציון עייף ממאבקים וקשה לדמיין שבקרוב מי מאיתנו יצא לכיכר העיר כדי למחות על המהפכה,
ומעבר למקסימום איזו הצטרפות לעצומה בפייסבוק, מסחטת הכספים ושלילות הרישיון הופכות ממש מעבר לפינה לעובדה מוגמרת.
בניסיון אחרון לשנות את רוע הגזרה החליט העיתונאי רוני אהרונוביץ', ממייסדי עיתונות הרכב הישראלית, לעשות מעשה ויחד עם ארנון פלקוב הגיש עתירה לבג"צ למניעת הפעלת מצלמות המהירות החדשות.
העותרים טוענים שלמשטרה נוח וקל לאכוף עבירות מהירות, במיוחד בכבישים מהירים, מאשר לאכוף עבירות שבאמת מסכנות את שלום המשתמשים בכביש ואף מציינים שעל מנת להצדיק את ההתמקדות הזו באכיפת מהירות המשטרה מציגה נתונים שקריים באשר לאחוזי התאונות הנגרמות כתוצאה ממהירות מעל למותר, בעוד שבפועל המהירות אחראית לאחוזים נמוכים מכלל התאונות.
"המהירות הינה מיתוס שקרי המשמש קרדום לחפור בכיסו של האזרח", כותבים העותרים, "במסווה של פיקוח מהירות, כאשר לשיאה מגיעה פעולה זו בפריסת מאות מצלמות מהירות דיגיטליות חדשות".
בנוסף, קוראת העתירה לשנות את הגבלת המהירות שנקבעה לפני שנים רבות למהירות שמתאימה לרמתם של כלי הרכב והכבישים בעידן המודרני וליישר קו עם אירופה בה המהירות המותרת הממוצעת עומדת על כ- 130 קמ"ש, או לכל הפחות לקבוע שבכבישים המהירים המצלמות יופעלו רק במהירות הגבוהה ב25 קמ"ש מהמהירות המותרת.
גורמים משפטיים מציינים שהסיכוי של העותרים להשיג צו שיעצור את השקתו של הפרויקט, במיוחד נוכח המועד המאוחר בו הוגשה העתירה, הוא לא מן הגבוהים אך מאידך חייבים לציין שאהרונוביץ' זכה בעבר לכמה הצלחות במאבקים עקרוניים מול הרשויות.
אנחנו כאן ב-mako רכב נמשיך לעדכן.