אין תמונה
מכוניות חדשות שנפגעו מרעידת האדמה והצונאמי ביפן
במרץ 2011 פקדה את יפן רעידת אדמה בעוצמה של 9 בסולם ריכטר, זרעה הרס רב ויצרי גלי צונאמי אדירים. מאות אלפי יפנים איבדו את רכושם, 15,000 בני אדם קיפחו חייהם ועוד אלפים רבים נותרו עד היום בגדר נעדרים.

בנוסף להרס העצום רעידת האדמה וגלי הצונאמי גרמו לנזק כבד בתחנת הכוח בפוקושימה ושלושה מהכורים להפקת חשמל שבה נפגעו ושחררו קרינה מסוכנת.

עוד ב-mako רכב 
הקשר בין הצונאמי ביפן למעבר למכוניות חשמליות  
נסחף בצונאמי והגיע השבוע לקנדה 
האסון ביפן: אובדן של 600,000 מכוניות 

תעשיית הרכב היפנית, שנחשבת לאחד ממנופי הצמיחה המרכזיים של המשק בארץ השמש העולה, ספגה גם היא מכה קשה ועל פי הערכות מתונות למדי עשרות אלפי כלי רכב חדשים נפגעו חלקית או נהרסו לחלוטין באסון הטבע וחמור מכך - יכולת הייצור במפעלים של כמה מיצרניות הרכב החשובות במדינה הושבתה לזמן לא מבוטל.

מספר חודשים לאחר האסון נפוצו שמועות על כך שמכוניות רבות שלא נפגעו באופן פיזי באסון ספגו כמויות גדולות של קרינה מסוכנת שעלולה להישאר בהן שנים.

התפרצות גל של היסטריה בשל חשש לקרינה שיגרום ללקוחות לא לרכוש את המכוניות שלהן היה בערך הדבר האחרון שהיצרניות היפניות, שספגו כאמור באסון נזקים כבדים, היו צריכות, וכדי להקדים תרופה למכה כמה מהן מיהרו להזמין עיתונאים ולפרסם סרטונים ברשת המראים עובדים עורכים בדיקות קרינה מקיפות לרכבים לפני שהם מועמסים לאוניות בדרך לייצוא.

אין תמונה
מכוניות ספוגות בקרינה מסוכנת יוצאו למדינות מתפתחות?

בחודש מאי באותה שנה נשמעו דיווחים בתקשורת באשר למספר קטן של כלי רכב שהגיעו במשלוח מיפן לצ'ילה שאנשי המכס המקומי גילו בהם רמות קרינה מסוימות, אך הנושא הושתק בחופזה בטענה שהרכבים נבדקו בשנית על ידי מומחים ורמת הקרינה שנתגלתה בהם היתה מזערית.

כעת, יותר משלוש שנים מאוחר יותר, היסטריית הקרינה הרדיואקטיבית של רכבים שיוצרו ביפן בסמוך לדליפה בפוקושימה שוב בכותרות זאת בעקבות דיווחים על כמה עשרות כלי רכב שהגיעו לקירגיזסטן על ידי יבואן מקביל שקנה עודפי מלאי של רכבים מיפן.
ברכבים התגלו רמות קרינה גבוהות המסכנות את המשתמשים וברור כי לא ניתן למכור אותם. הבעיה היא שגם אי אפשר להחזיר אותם ליפן מאחר שזו מסרבת לקבלם בחזרה ובשלב זה הם מאוכסנים במגרש סגור ומבודד ונראה שהרשויות בקירגיזסטן מבינות כי יהיה עליהם לטפל בכלי הרכב כמו שמטפלים בפסולת רדיואקטיבית.

הדבר המטריד באמת הוא שכנראה לא מדובר במקרה בודד נדיר ויש להניח שדרך כל מיני סוכני משנה, יבואנים מקבילים וסוחרים ערמומיים כמות די גדולה של רכבים נגועים בקרינה הגיעו בשנים האחרונות מיפן, בעיקר למדינות מתפתחות, עלו על הכבישים ומשמשים אנשים מבלי שאלה ידעו שהם נוסעים כל העת במכונית הספוגה בקרינה מסוכנת.

כשלים אנושיים גרמו לאסון הגדול בפוקשימה (צילום: AP)
מי אמר שאי אפשר להשתמש ברכבים? בסך הכל צריך להתלבש בהתאם ...|צילום: AP