אין תמונה
איזה דגמים זכו להצלחה מסיביב לעולם ב-2011?

שנת 2011 הייתה שנת מהפך בשוק הרכב הישראלי. אחרי שבמשך כ-15 שנים מאזדה שלטה בשוק הרכב המקומי ביד רמה הצליחה יונדאי, בזכות מספר דגמים חדשים ואטרקטיביים ושער מטבע נוח, לעקוף בשנה שעברה את החברה היפנית ובהפרש ניכר. אך מאזדה לא רק איבדה את הבכורה בסיכום של כלל המכירות אלא גם נעקפה לקראת סוף השנה בדירוג הדגמים כשה-3, שהובילה את השוק מאז שהוצגה לפני כשבע שנים, פינתה את הצמרת לקורולה (ביחד עם גרסת 5 הדלתות – האוריס) של טויוטה.

בכך למעשה ישרה ישראל קו עם נתונים גלובליים המצביעים על המשפחתית הקומפקטית של טויוטה כמכונית הנמכרת ביותר בעולם מזה שנים.

גם בשנת 2011 הקורולה, למרות הצונאמי ביפן ולמרות משבר הדוושה מ-2010, לפחות על פי אתר האינטרנטbestsellingcars, שומרת על מעמדה בצמרת העולמית עם קצת יותר ממיליון קורולות שיוצרו במפעלי טויוטה ב-15 מדינות שונות בשנה החולפת.

אין תמונה
במקום הראשון כמעט כמו תמיד - טויוטה קורולה

אבל המקום הראשון המסורתי של טויוטה לא משקף את המשכו של  הדירוג שחושף כמה תהפוכות משמעותיות בשוק הרכב העולמי שמצליחות בוודאי להדיר שינה מיצרניות הרכב היפניות, האמריקאיות והאירופאיות. כך, היישר אל המקום השני עם מעל מליון מכוניות שיוצרו ובהפרש זעום של כעשרת אלפים מכוניות מהקורולה אנו פוגשים מכונית שעד 2011 כלל לא נכנסה לעשיריה הראשונה – לא אחרת מהסדאן המשפחתית של יונדאי, ה-i35 אלנטרה.

יונדאי i35 (צילום: נעם וינד)
יונדאי i35 - זינקה הישר אל המקום השני|צילום: נעם וינד

במקום השלישי אנו פוגשים את הסאנשיין של וולינג עם 943 אלף מכוניות שמוכיחות את מה שסבא שלי היה אומר לי כשהייתי קטן לפני לא מעט שנים: "באומה של מיליארד אנשים מספיק למכור ונטילים של אופניים כדי להיות מיליונרים" וכך, למרות שיצרנית הרכב וולינג מתמקדת בעיקר בשוק המקומי היא מצליחה בקלות להתברג בצמרת העשירייה הפותחת של כלל העולם.

למעשה לפני שנתיים שוק הרכב בסין עקף את השוק האמריקאי והפך להיות שוק הרכב הגדול בעולם, אך יש לזכור ששוק הרכב הסיני ממשיך לצמוח בכל שנה בקצב מטורף ולמרות שאנו נמצאים בעשור השני של המילניום השלישי, סינים רבים רוכשים כעת את רכבם הראשון ולכן הסטנדרטים לתחבורה אישית ברפובליקה העממית נמוכים באופן משמעותי מהנהוג במערב. בהתאם לכך אפשר להבין את הפופולריות של הסאנשיין - מיקרו וואן המזכיר בצורתו את הסובארו קוביה שנמכרה כאן בשנות השמונים ומציע בחירה בין 3 גרסאות מנועים בנפחים שבין 800 ל-1100 סמ"'ק החמושים בהספקים מטורפים שבין 45 ל-65 כ"ס.

המכוניות הנמוכרות ביותר ב2011 - Wuling Sunshine
בשלב זה רוב הסינים מסתפקים גם בתחבורה הבסיסית מבית Wuling

גם שאר המפרט בסיסי למדי ומיושן וכולל בין היתר מנוע אחורי, מתלי עלים וחלונות ידניים. כפי שאתם מבינים, על מערכות שהפכו לסטנדרט ברכבים בעולם המערבי כמו מערכת נגד נעילת גלגלים בבלימה, כריות אוויר או ESP כמובן שאין מה לדבר.

בחזרה למאה ה-21, במקום הרביעי בדירוג אנו פוגשים את הפוקוס של פורד שנמכרה השנה ברחבי העולם בלא פחות מ-919 אלף יחידות הכוללות מכוניות מהדור השני היוצא וגם מכוניות מהדור החדש ששיווקו החל ב-2010 בארצות הברית והגיע, במהלך השנה, גם לאירופה ולישראל.

פורד פוקוס (צילום: נעם וינד)
פורד השיקה השנה דור שלישי לפוקוס שהזניק את המשפחתית הקומפקטית למקום הרביעי בדירוג העולמי|צילום: נעם וינד

קיה ריו (צילום: נעם וינד)
הנתונים המרשימים של הריו מתייחסים גם לדור העדכני הנוכחי |צילום: נעם וינד
את החמישייה הפותחת סוגרת קוריאנית נוספת – קיה ריו עם 815 אלף מכוניות. המיקום של הריו מפתיע למדי במיוחד לנוכח העובדה שהשיווק של הדור החדש והמודרני של המשפחתית הקטנה התחיל רק לקראת סוף השנה. אך מסתבר שדווקא הדור הקודם והאפרורי זכה להצלחה לא מבוטלת לא רק בגופים מוסדיים כמו צה"ל אלא גם במדינות עולם שלישי רבות. יתרה מזאת, כמחצית מ-800 אלף רכבי הריו שעלו על כבישי העולם בשנת 2011 היו בכלל מהדור הראשון של הרכב (שמוכר בארץ כקיה פרייד) המבוסס על מאזדה 121 משנות השמונים ומיוצר עד ימים אלה באיראן (על ידי מותג מקומי בשם SAIPA שקנה מקיה את פסי היצור והזכויות על הדגם).

המכוניות הנמוכרות ביותר ב2011 - קיה ריו תוצרת איראן
המכונית הנמכרת באיראן -קיה ריו מדור נושן, האיראנים אמנם קרובים ליכולת גרעינית אך מבחינה מוטורית הם תקועים במילניום הקודם

במקום השישי, עם 781 אלף מכוניות ועם נוכחות שנייה בעשיריה אנו פוגשים שוב את פורד עם הסופר מיני שלה - הפיאסטה.

צמוד צמוד במקום השביעי, עם פער של קצת יותר מאלף מכוניות ונוכחות ראשונה בעשירייה, אנו פוגשים את קונצרן פולקסווגן הענק עם הסופר מיני שלו - הפולו.

אין תמונה
קרב צמוד בין הפיאסטה של פורד במקום השישי לפולו של פולקסווגן בשביעי

פולקסווגן תופסת גם את המקום השמיני. לא, לא עם הגולף, המכונית הנמכרת באירופה ומי שבעבר הייתה ממובילות הרשימה העולמית עם מעל למיליון גולפים שיוצרו בכל שנה אך הידרדרה השנה למקום ה-12 עם "רק" 648 אלף מכוניות, אלא עם גרסת הסדאן שלה, הג'טה, ש-745 אלף עותקים שלה נמכרו השנה.

כמו הריו של קיה, גם במקרה של הג'טה המספרים כוללים לא רק מכירות של הדור השישי העדכני שנחשף בשנת 2010 אלא גם לא מעט מכוניות חדשות המבוססות על דורות ישנים של הדגם וכך למשל בסין נמכרות מכוניות חדשות שהן למעשה גרסאות של הדור השני משנת 1984 במקביל למכוניות המבוססות על הדור הרביעי משנת 1998 שנמכרות בסין, במקסיקו ובדרום אמריקה.

פולקסווגן ג'טה (צילום: נעם וינד)
הסדאן של פולקסווגן מקדימה את הגולף בעיקר בזכות מכירה של גרסאות המבוססות על דורות ישנים בעולם השלישי|צילום: נעם וינד

במקום התשיעי עם 726 אלף כלי רכב אנו פוגשים שוב את טויוטה עם הקאמרי שבארץ נחשבת למכונית מנהלים מפוארת הנמצאת בהישג ידם של מעטים אך בארצות הברית זוכה לפופולריות ונחשבת למכונית משפחתית ממוצעת לבני מעמד הביניים.

טויוטה קאמרי הייבריד (צילום: אוטו)
בארץ מדובר במכונית יוקרה אבל בארצות הברית הקאמרי של טויוטה היא משפחתית ממוצעת של בני המעמד הבינוני |צילום: אוטו

את העשירייה הפותחת ברשימת כלי הרכב הנמכרים בעולם עם 700 אלף יחידות סוגרת סדרת הטנדרים החסונים של פורד הנקראתF שבמשך שנים רבות מובילה את טבלאות המכירות בצפון אמריקה.

המכוניות הנמוכרות ביותר ב2011 - פורד F150
בצפון אמריקה עדיין מתרגשים בעיקר מרכבים גדולים וקשוחים

עשרת המכוניות הנמכרות בעולם:

 טויוטה קורולה – 1,020,000
יונדאי i35 אלנטרה – 1,010,000
וולינג סאנשיין – 943,000
פורד פוקוס – 919,000
קיה ריו – 815,000
פורד פיאסטה – 781,000
פולקסווגן פולו – 780,000
פולקסווגן ג'טה – 745,000
טויוטה קאמרי – 726,000
פורד F 150 -  702,000

>> סיכום 2011 – מה קרה בשנה החולפת בשוק הרכב הישראלי