האם אלפא רומיאו נמצאת סוף סוף בפתחו של עידן חדש שיאפשר לאחד ממותגי הרכב האייקונים ביותר לממש את הפוטנציאל הרב שגלום בו לאחר שנים של דשדוש?
כיום ליין הדגמים של אלפא מוגבל מאוד, סובל מחוסרים בסגמנטים מרכזיים וכולל למעשה 2 דגמים בלבד, מיטו וג'ולייטה, בטווח המחירים השפוי, ואת ה-4C הספורטיבית הקטנה והיקרה עם המנוע המרכזי בגרסאות קופה וגג פתוח.
עוד ב-mako רכב
אהבה ללא גיל - מעריצי אלפא חוגגים מאה
בלה מאקינה: ה-4C של אלפא רומיאו בארץ
מבחן דרכים אלפא ג'ולייטה אוטומטית
103 שנים לאחר היווסדה ולאחר הרבה עליות ומורדות ומעט מאוד שנים של הצלחה כלכלית ממשית, כעת הבוסים של אלפא רומיאו מבטיחים כי רה-ארגון משמעותי ביותר יצעיד בתוך 4 שנים את המותג למקום אחר עם ליין דגמים שיכלול 8 דגמים חדשים וצפי למכירה של לא פחות מ-400 אלף מכוניות בשנה, לעומת 74 אלף מכוניות בלבד עם סמל הנחש והצלב בכל העולם בשנת 2013.
איבדה את הייחוד
האם יש סיכוי להחזיר עטרה ליושנה? תלוי את מי שואלים, אבל כמעט לכל חובב רכב אמיתי יש איפשהו פינה חמה בלב לאלפא רומיאו, כזו שבדרך שמורה למותגים הרבה יותר אקזוטיים כמו פרארי או למבורגיני.
בראשית ימי הרכב ועד סוף שנות השבעים של המאה העשרים אלפא רומיאו נחשבה לחברה עם מכוניות מבריקות שהציגו קדמה טכנולוגית, עיצוב מעורר חשק, חיבור מיוחד בין הנהג למכונית והצלחה גדולה במסלולי המרוצים, אך הרכישה על ידי פיאט, איכות ההרכבה הבעייתית, הפח המחליד ובעיות אמינות הביאו להתדרדרות משמעותית בתדמית המותג.
שנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת היו לא מוצלחות במיוחד ועל אף שפה ושם, לצד דגמים מבישים כמו הארנה מ-1984 שהתבססה על דגם ניסאן באיכות הרכבה איטלקית, הוציאה החברה גם כמה מכוניות לא רעות בכלל.
דגמים מהשנים האחרונות כמו ה-159, המיטו והג'ולייטה הציגו קפיצת מדרגה משמעותית ברמות האמינות תוך כדי שמירה על עיצוב מרשים וחלק ממאפייני המותג אך עדיין לא כללו תכנון פורץ דרך שהציב אותן מעל למתחרות כמו זה ממנו נהנו מכוניות אלפא רומיאו בעבר הרחוק.
המותג האייקוני יוצא לדרך חדשה
באירוע סגור למשקיעים שנערך לפני מספר ימים הציגו בכירי המותג את התוכנית ללידה מחדש של אלפא רומיאו תוך התמקדות ב-5 ערכי בסיס: מנועים בתכנון מתקדם, חלוקת משקל מושלמת בין הציר הקדמי והאחורי, יחס מצוין בין משקל וכוח, פתרונות טכנולוגיים מתקדמים וכמובן גם עיצוב איטלקי במיטבו אשר אמורים לטענת אלפא להעניק לחברה יתרון משמעותי בעבור מי שמחפש מכונית שפונה
בראש ובראשונה לנהג חובב ההגה.
אחרי כמה עשורים בהם מרבית הדגמים של אלפא רומיאו היו מצוידים בהנעה קדמית באלפא מבטיחים לחזור למקורות ולמכוניות הנעה אחורית (או כפולה) בכל ליין הדגמים.
"המתחרים הגרמנים שלנו הצליחו לבנות יתרון אדיר עלינו בשנים האחרונות", הודו בכירי המותג, "וכעת עלינו לבנות את עצמנו מחדש כדי שנוכל להסתכל למותגי הפרימיום בגובה העיניים".
הדגם החדש הראשון רק בסוף 2015
הג'וליה, מחליפת ה-159, תהיה המכונית הראשונה והמאוד משמעותית שתבשר את היציאה של אלפא לדרך החדשה, אך לצערם של מעריצי המותג היא תוצג רק לקראת סוף 2015.
על פי התוכנית הגרנדיוזית לג'וליה יצטרפו בשנים 2016 עד 2018 עוד 7 דגמים חדשים שיכללו ככל הנראה גרסת סטיישן לג'וליה, 2 מכוניות קומפקטיות שיחליפו את הג'ולייטה ואת המיטו הקטנה שלא תזכה לדור המשך, מכונית סאלון יוקרתית שככל הנראה תבוסס על המזראטי גיבלי, רכב ספורט קיצוני נוסף בסגנון ה-4C ולראשונה בתולדות במותג גם שני רכבי פנאי-שטח שיעניקו לחברה נוכחות חשובה בנישת הג'יפונים הרווחית ביותר בעולם הרכב.
רוב הדגמים יוצעו גם בגרסאות ספורטיביות ייחודיות תחת לוגו התלתן הירוק הנחשק.
אם זה לא מספיק, באלפא מציינים כי גם ליין המנועים יזכה לחידושים משמעותיים עם 3 מנועי בנזין ו-2 מנועי דיזל חדשים בהספקים של עד 500 כ"ס.
לא תהיה ספיידר על בסיס המאזדה מיאטה?
באופן מפתיע משהו, מצגת המשקיעים לא כללה שום אזכור לרודסטר הדו-מושבית הקטנה במחיר שפוי שהייתה אמורה לחלוק את השלדה שלה עם הדור הבא של המאזדה מיאטה ונראה, בהתאם לכמה שמועות שנפוצו לאחרונה, כי פרויקט הרודסטר המשותף עם מאזדה ישא בגרסתו האיטלקית בסופו של דבר את לוגו העקרב של אברת'.
כחובבי רכב, אנחנו כאן ב-mako רכב בהחלט רוצים להאמין שהתוכניות מרחיקות הלכת לחזרה למקורות והחזרתה של אלפא רומיאו לדרך המלך אכן יתגשמו אך מתקשים לשכוח שכבר ב-2003 אלפא הצהירה על כוונות ואף הציגה אב טיפוס לרכב פנאי שלא הגיע מעולם ליצור ושב-2011 נשמעו מפי אנשי אלפא תוכניות נרחבות דומות לאלו שהוצגו השבוע עם תאריך יעד ל-2014. כעת נותר רק לקוות שהפעם המרחק בין הכוונות למציאות יהיה קטן בהרבה.