בארה"ב נחקקו בשנים האחרונות חוקים למניעת אפליה נגד להט"בים, אך בפועל נראה שאפליה כזו עדיין קיימת במקומות רבים. כאשר בני זוג הומוסקסואלים הולכים לקנות מכונית, למשל, המחיר שישלמו עליה יהיה גבוה ב-75% מהמקרים מהמחיר שישלמו עליה סטרייטים, והיחס שיקבלו מהמוכרים בסוכנויות הרכב יהיה גרוע יותר, כך לפי מחקר שערכו אורי גניזי, פרופסור לכלכלה התנהגותית מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת סן דייגו, וג'ון ליסט, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת שיקגו.

מצעד הגאווה במדריד (צילום: אימג'בנק / Gettyimages)
ב-75 אחוז מהמקרים זוגות חד מיניים קיבלו הצעת מחיר גבוהה יותר (אילוסטרציה)|צילום: אימג'בנק / Gettyimages


עוד ב-mako רכב
גרמניה: מקום חניה לגברים בלבד 
הנחת חרדי: קווי האוטובוס במגזר זולים ב-50% 
מי עושה יותר תאונות, נשים או גברים?  

במסגרת המחקר נשלחו לסוכנויות רכב זוגות גברים בארבעה תרחישים: סטרייטים שגילמו חברים, סטרייטים שגילמו בני זוג, הומוסקסואלים שגילמו חברים והומוסקסואלים שגילמו בני זוג. הזוגות התעניינו ברכישת מכונית, והניסוי בדק אילו הצעות מחיר הם קיבלו, ובאיזו תדירות הוצעו להם שירותים נוספים, כמו נסיעת מבחן או כוס קפה.

התוצאות הראו שגברים שגילמו בני זוג קיבלו את היחס הגרוע ביותר. סוכנויות רבות דחו הצעות של זוגות אלה, אך קיבלו הצעות זהות מצד קונים סטרייטים. ביותר מ- 75% מהמקרים הציעו המוכרים מחיר גבוה יותר לזוגות הומוסקסואלים. כשזוגות הומוסקסואלים הגיבו בהצעה נגדית, דחו אותם במקרים רבים יותר, והמוכרים קטעו את המיקוח. עם זאת, ציינו גניזי וליסט כי חלק מהסוכנויות היו אדיבות גם כלפי זוגות חד מיניים.

"הממצא המעניין במחקר הוא שהיחס שההומוסקסואלים זכו לו תלוי במידה רבה בגזע של המוכר", כתבו השניים. לדבריהם, מוכרים בני מיעוטים אתניים הציעו הצעות מחיר הגבוהות ב- 1233 דולר בממוצע יותר מאלה שהציעו המוכרים הלבנים לזוגות החד מיניים וסלדו מהם כל כך עד שהיו מוכנים לוותר על עמלה נאה כדי לקטוע את המשך העסקה. בהמשך מראה ניסוי אחר כיצד בסוכנויות הרכב גם שחורים הופלו לרעה לעומת לבנים, ללא קשר להעדפה המינית.

מצעד הגאווה בניו-יורק (צילום: אימג'בנק / Gettyimages)
אפליה גם בסוכנויות הרכב (אילוסטרציה)|צילום: אימג'בנק / Gettyimages

גניזי וליסט גם נותנים עצה חשובה למי שמופלים לרעה: "אם אתם רוצים לצמצם את האפליה הכלכלית כשאתם עורכים קניות, ודאו שאתם חמושים במידע מספק על המוצר ועל המחיר המקובל כדי להתגבר עליה. אם המידע זמין לכם, ואתם מראים את זה לצד השני, אתם משנים באופן חד את התמריץ של המוכר להפלות".

הניסוי של גניזי וליסט הוא חלק ממחקר גדול שערכו בתחום הכלכלה ההתנהגותית, ובו בחנו את המניעים הסמויים המפעילים אותנו ביומיום בהליך קבלת החלטות כלכליות ובכלל. המחקר נכלל בספר "ציר ה- Why: המניעים הסמויים של הכלכלה ההתנהגותית. והיומיום", שיצא לאחרונה בישראל בהוצאת זמורה ביתן.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

>> חברות הביטוח יאלצו להחזיר 12 מיליון שקל למבוטחים בגין ביטוחי רכב
>> מהשבוע: כרטיס חופשי־חודשי משולב לרכבת ולאוטובוס