החיבור בין היצרנית היפנית לקונצרן הגרמני לא התניע
זה היה נראה כמו שידוך מושלם: מצד אחד חברה יפנית עם קשרים טובים בעולם השלישי ומצד שני קונצרן גרמני ענק עם הרבה תקציב וטכנולוגיה מתקדמת. זה אפילו הרגיש כמו חיבור נכון בין הדיוק והמשמעת היפנית לבין הסדר והתכנון הגרמני אבל פחות משנתיים אחרי שעולם הרכב התבשר על שותפות בין סוזוקי לקונצרן פולקסווגן  שבמסגרתה קנתה החברה הגרמנית כ-20 אחוזים ממניותיה של סוזוקי, בסכום שנאמד ביותר  מ2.5 מיליארד דולרים, השותפות עומדת בפני פירוק.

 החיבור בין 2 היצרניות היה אמור לצור הפריה הדדית בדרך להשגת נתח שוק גדול יותר במדינות מתפתחות ובמכוניות עירוניות וידידותיות לסביבה. פולקסווגן חשקה להיעזר בסוזוקי שמכוניותיה (תחת השם מארוטי) פופולריות ביותר בשוק ההודי הצומח בשנים האחרונות בקצב מטורף, ואילו סוזוקי חשקה באפשרות לעשות שימוש בטכנולוגיות שפיתוחן יקר מאוד במיוחד בתחומי יעילות של מנועים קטני נפח.

אבל כפי שציינו בראשית הכתבה, לפחות מצידה של סוזוקי הרומן הזה בדרך לסיום. כעת מתברר שבשנתיים שעברו בהן היצרניות היו אמורות  לשתף פעולה באופן צמוד בהקשר של טכנולוגיה קיימת ובמקביל לעסוק במשותף בפיתוחים עתידיים כמו טכנולוגיות היברידיות ותאי דלק הן כמעט ולא דיברו ותיקשרו ביניהם.
בסוזוקי אף טוענים שלמרות שביקשו מספר פעמים לבחון אפשרות לשימוש בפיתוחים מבית קונצרן פולקסווגן מעולם לא ניתנה להם כל גישה לטכנולוגיה הגרמנית.

המוסכניקית: הכירי את המנוע שלך (צילום: עודד קרני)
סוזוקי רצתה גישה לטכנולוגית המנועים של פולקסווגן |צילום: עודד קרני

היחסים הרעועים הגיעו לנקודת רתיחה כשסוזוקי חתמה עם קונצרן פיאט על הסכם לרכישת מנועי דיזל שהחברה האיטלקית פיתחה. בפולקסווגן, המתגאים במיוחד בפן הטכנולוגי של הקונצרן, התקשו לעבור לסדר היום על הבחירה של סוזוקי בטכנולוגיה מתחרה, טענו שלמעשה מדובר בהפרה של ההסכם בין סוזוקי לפולקסווגן ולכן דרשו מהחברה היפנית לתקן את הטעות בהקדם ולבטל את ההסכם עם פיאט.
בהנהלת היצרנית היפנית מאוד לא היו מרוצים מהדרישה התקיפה של פולקסווגן וגם מהקצב בו השותפות מתקדמת והחליטו לבקש מפולקסווגן למכור לה בחזרה את מניותיה בחברה ובמקביל הבטיחה למכור את מניותיה הספורות (כ-1.5 אחוזים) בפולקסווגן.

טבילת טהרה (צילום: אריק ברא
בפולקסווגן רצו את הקשרים של סוזוקי בשוק ההודי|צילום: אריק ברא"ז, גלובס
קונצרן פולקסווגן, העסוק בימים אלה במפגן הכוח הדו שנתי שלו בתערוכת פרנקפורט, ציין כי מצידו לפחות לא מתוכנן שום שינוי בשותפות בין החברות ולמרות שקצב שיתוף הפעולה איטי ממה שהחברה קיוותה כשהשותפות יצאה לדרך לפני כשנתיים אין בכוונת החברה למכור את אחזקותיה בסוזוקי.

אז האם כמו בקשר בין בני זוג גם כאן ניתן יהיה להנמיך את גובה הלהבות ולפתור את משבר הזוגיות הזה או שהשותפות הקצרה הזו תסתיים ממש בקרוב? נחיה ונראה.

>> מנסים לחסוך בדלק: סוזוקי אלטו, פיג'ו 107, הונדה CRZ ואינסייט וטויוטה פריוס במבחן ענק

 

 

משבר פולקסווגן - סוזוקי
על הניר זה נראה כמו חיבור מבטיח