כבר עבר ממש הרבה זמן מאז שדגם חדש עורר כל כך הרבה עניין בקרב מי שמכנה את עצמו "חולה הגה". אמנם בשנים האחרונות יוצרו שלל מכוניות עם ביצועים חלומיים ויכולות כביש מדהימות אבל הן היו או יקרות מדי בעבור מרבית האנשים או לא ממש מתקשרות ומרגשות מספיק בעבור חובב הנהיגה האמיתי.
הרעיון היה ללכת על המתכון הקלאסי של מכונית קופה קטנת מימדים עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ושילדה מאוזנת המציגה חלוקת משקל אידיאלית ותקשור רב עם הנהג כשהקו המנחה היה ליצר מכונית שהדגש בה הוא על "איך" ולא על "כמה מהר" ולעטוף הכל בתג מחיר נגיש ואטרקטיבי, בדומה למה שמאזדה עשתה בצורה מוצלחת כל כך עם המיאטה MX-5 לפני קצת יותר מעשרים שנה.
הוחלט ללכת על פשטות ולא להסתבך עם טכנולוגיות קצה מסובכות שייקרו את המחיר ויאתגרו את האמינות. כך למשל הוחלט לבחור במנוע בוקסר של סובארו בנפח 2 ליטרים ללא מגדש טורבו המפיק בעזרת הזרקת דלק ישירה 200 כ"ס שזה בהחלט נתון נאה אבל רחוק מלגרום להינד עפעף בימים אלה. אבל כזכור, מראש הוחלט שהכוונה היא לייצר מכונית כיפית שמאפשרת שעשועים מוטוריים במהירות שפויה ולא מכונת ביצועים שכדי להשתעשע איתה צריך לנהוג אותה במהירויות פסיכיות. לא ממש ברור איזה מהנדסים של מי מהיצרניות תכננו את השלדה אבל אין ספק שבעבור טויוטה, שמאז ימי הסופרה וה-MR-2, לא ממש השתדלה, בלשון המעטה, ליצר מכוניות מהנות לנהיגה מדובר בשינוי כיוון מאוד חיובי.
לאחר כמה וכמה דגמי תצוגה ואין ספור טיזרים צמד הספורטיביות הושק באופן רשמי בתערוכת טוקיו 2011 בצירוף תג מחיר אטרקטיבי למדי של כ-25 אלף דולרים (בארצות הברית), כאלף דולרים יותר ממחירה של המאזדה מיאטה האייקונית.
בשבועות האחרונים מכוניות ראשונות החלו להגיע ללקוחות ולמבחני רכב מסביב לעולם. כמה שבועות לפני שצמד התאומות הכמעט סיאמיות עושות עליה באופן רשמי (לסובארו יש כבר כמה אקזמפלרים במחסני הערובה שלה בישראל וטויוטה הציגה GT86 שחורה בתערוכת אוטומוטור) הפורומים המוטוריים המקומיים גועשים בדיונים חוצבי להבות באשר לאופיין ולמחירן הצפוי של צמד העולות החדשות על כבישי מע"צ.
אמנם בעבור מרביתכם עוד מבחן על משפחומטית או רכב פנאי אופנתי הוא הרבה יותר רלוונטי אך עם זאת אין ספק שאנחנו כאן בmako רכב כמובן נדאג לשים את היד על צמד היפניות הללו בהקדם האפשרי ונרוץ לספר לחבר'ה. בינתיים קבלו מקבץ של מבחנים מרחבי העולם.
עם הספק מנוע נמוך ביותר מ-100 כ"ס וטבלאות ביצועים נחותות באופן משמעותי, האם ל-BRZ של סובארו יש מה להציע מול הגרסה הספורטיבית של פורד מוסטאנג וי 6 (יש גם מוסטאנג וי 8 שלא נבחנת כאן). התשובה, לפחות על פי דעתם של הבוחנים של head 2 head, היא בהחלט כן!
בדרך כלל מבחני הדרכים של מגזין הצרכנות "קונסיומר ריפורטס" האמריקאי הם די יבשים ומתמקדים בשימושיות, פרקטיות ותמורה לכסף אך הפעם כתב הרכב של המגזין הרשה לעצמו להתמקד רק בשאלה צרכנית חשובה אחת בהקשר של הרכב הזה – איך הוא בדריפטים.
התשובה הויזואלית בהחלט תהיה ברורה לכם כאשר תצפו בסרטון ובנוסף תוכלו לקבל בו גם תשובות באשר למרווח הראש בעת נהיגה עם קסדה כמתחייב בימי מסלול מסוימים (במדינות מתוקנות בהם יש שלל מסלולי מרוצים) והאם ניתן לנתק באופו מוחלט את מערכת בקרת האחיזה.
מגזין הרכב EVO הבריטי הוקם בשנת 1998 כשהרעיון המרכזי של המוציאים לאור היה להתמקד רק במכוניות שמעניינות את חולי ההגה ולהשאיר למתחרים ליהנות מכל מבחני הדרכים הצרכניים המשמימים למיני-וואנים ולמכונית קטנות חסכוניות.
קוראי המגזין הם בדיוק הלקוחות של מכוניות כמו ה-GT86 של טויוטה וה-BRZ של סובארו ובמגזין ניצלו את האפשרות הראשונה להעלות את אחת מהשתיים (ה-BRZ במקרה זה) לדו קרב על המסלול מול מכונית נהיגה משובחת אחרת. ההחלטה נפלה על הרנו מגאן RS קופה בגרסת הטרופי המצוידת בכיולים ספורטיבים משופרים ובמנוע טורבו המפיק 265 כ"ס המניע את הגלגלים הקדמיים. למרות שחובבי נהיגה רבים טוענים שהנעה קדמית טובה בעיקר לנסיעה ברוורס בוחני EVO קובעים בסיומם של כמה הקפות מסלול לוהטות שדווקא המגאן מהנה ומרגשת יותר לנהיגה מאשר מכונית הקופה החדשה המצוידת בהנעה אחורית.
עיתונאי הרכב הבריטי החביב כריס האריס קיבל רק 20 דקות לנהוג על ה-GT86 של טויוטה על מסלול באירוע ההשקה הרשמי במדריד, אך דאג לנצל רגע.
מי יותר מהירה על המסלול של טופ גיר? טויוטה GT-86 מול הונדה S2000.
רבים התאכזבו כאשר התברר שצמד הספורטביות מיפן יסתפקו במנוע אטמוספרי עם הספק של 200 כ"ס. אחרים טענו שהסיכוי של מנוע בוקסר אטמוספרי להגיע לספק כזה מנפח 2 ליטרים הוא נמוך. edmunds החליטו לבדוק זאת ולקחו את המכונית למכשיר dyno. התוצאות הצביעו על 173 כ"ס בגלגלים התואמים, פחות או יותר, לנתונים הרשמיים.