מאזדה 3, סקודה אוקטביה, פיג'ו 308, סיטרואן C4 פיקאסו, טסלה מודל S, ב.מ.וו i3 ומרצדס S קלאס הן שבע המועמדות הסופיות בתחרות הרכב הנחשבת בעולם "מכונית השנה באירופה" .
התחרות החוגגת השנה יובל להיווסדה ב-1964, נחשבת לתחרות הרכב המפורסמת בעולם ולתואר היוקרתי ביותר בו מכונית יכולה לזכות.
למעשה, מדובר בתחרות אירופאית ובחירת הזוכות נעשית על ידי חבר שופטים המורכב מ-58 עיתונאים העוסקים בתחום המוטורי מ-22 מדינות ביבשת הישנה.
במהלך השנים התחרות הכתירה כמה מועמדות שהפכו בהמשך למכוניות אייקוניות שזכו להצלחה גדולה אך עם זאת אין מנוס מלציין שלמרות ההרכב המקצועי המרשים של חבר השופטים לא פעם נשמעה ביקורת על הבחירות של השופטים שבמקרים רבים העניקו את הפרס למכוניות לא משמעותית באמת בעבור עולם הרכב או מיצובו של היצרן שלהן בעתיד.
הרשימה הראשונית של הטוענות לכתר שכללה כמה עשרות מועמדות (30 בשנה זו) צומצמה על ידי חבר השופטים ואתמול פורסמו שמותיהן של שבע המועמדות הסופיות לתואר.
הזוכה הגדולה בתואר "מכונית השנה באירופה" תוכרז בראשית חודש מרץ עם פתיחת תערוכת הרכב בז'נבה.
בין המועמדות הסופיות השנה ניתן למצוא 3 משפחתיות קומפקטיות עממיות, שני רכבים חשמליים חדשניים, מיניוואן ודור חדש של מכונית יוקרה אייקונית.
המאזדה 3 החדשה ללא ספק מציגה קפיצת מדרגה עבור היצרן היפני הקטן, אמנם לא מדובר ברכב מהפכני אך ה-3 מטיבה להציג את ערכי הבסיס של מאזדה בצורה מוצלחת ולעטוף את הכל בחבילה מרהיבה מבחינה עיצובית ומרשימה מאוד ברמתה עם איכויות נוגעות בפרימיום ואבזור מתקדם.
כמו כן, אין ספק שה-3 תקבל נקודות רבות על היכולות הדינמיות הגבוהות שלה וחדוות הנהיגה שהיא מעניקה בעידן של מכוניות משמימות על הכביש. עם זאת המרווח הפנימי מאכזב, ליין המנועים לא מרשים במיוחד וגרסת הבסיס באירופה (2 ליטרים בנזין עם 120 כ"ס) רחוקה מלהלהיב.
גם הסקודה אוקטביה החדשה לא מביאה עמה בשורה יוצאת דופן ומציגה חזות דומה מדי לדור היוצא. עם זאת התבססות על פלטפורמת ה-MQB החדשה מאפשרת לצ'כית להציג מרווח פנימי מצוין ושימושיות משפחתית גבוהה, ובשילוב שדרוג משמעותי באיכות החומרים מכל עבר ומנועי ה-TSI המתקדמים ללא ספק מדובר במכונית שממלאת את תפקידה כמוביל משפחתי על הצד הטוב ביותר.
אחרי כמה שנים שבפיג'ו יעדיפו לשכוח, נראה שהאריה הצרפתי עולה שוב על דרך המלך, אחרי ה-208 המוצלחת ובמיוחד גרסת ה-GTi המלהיבה שלה, השנה נחשפה גם הפיג'ו 308 החדשה שעושה שימוש בפלטפורמה המודולרית החדשה,EMP2, של הקונצרן הצרפתי.
עם עיצוב הרבה יותר מעודן ומסוגנן מבדור היוצא, שדרוג משמעותי באיכות החומרים, מרווח מצוין ופריסה מעניינת של הדשבור, ה-308 החדשה מבטיחה לשלב בין ניחוחות של ה-306 המיתולוגית לאיכויות ומוצקות במחוזות מלכת הסגמנט הבלתי מעוררת – הגולף של פולקסווגן.
השנה קונצרן PSA הצרפתי זכה ל-2 מועמדויות בשביעיית הגמר וגם הדור החדש של המיניוואן השימושי - סיטרואן C4 פיקאסו מתמודד על התואר הנחשב. הפיקאסו החדש ממשיך את קודמו ומציע בזכות בסיס גלגלים נדיב מרווח פנימי מצוין ותא נוסעים שימושי להפליא עם הרבה אבזור אופציונאלי מתקדם, תחושת אוויריות ונוחות נסיעה מצוינת. כמו כן יש לציין מספר יחידות הנעה מוצלחות ומעבר לתיבת הילוכים אוטומטית קונבנציונאלית ומוצלחת במקום התיבה הרובוטית חד מצמדית המעצבנת.
למרות כל הדיבורים על החשיבות של מעבר למכוניות חשמליות ולא מזהמות, המציאות בשטח מוכיחה שדיבורים לחוד ומעשים לחוד ובשלב זה מעט מאוד אנשים מסביב לגלובוס החליטו לנטוש את הפתרון הישן והמוכר לטובת מכוניות חשמליות עם טווח נסיעה מוגבל ושימושיות בעיתית.
במציאות הזאת משפחתית הסאלון היוקרתית של טסלה – המודל S החשמלית מצליחה להיות יוצאת דופן ולזכות, על אף תג מחיר התחלתי של 63 אלף דולרים, לביקושים ערים ביותר שהביאו לזינוק חד בשווי מניות החברה ולרשימת המתנה ארוכה. המודל S מצליחה איפה שחשמליות אחרות נכשלו ומטיבה לשלב בין מראה נחשק, תחושה עתידנית, ביצועים לוהטים, התנהגות כביש משובחת ובעיקר טווח נסיעה חסר תקדים לעומת רכבים חשמליים מתחרים הנע (בהתאם לגרסה) בין 320 ק"מ ל-424 ק"מ בין טעינות.
עם זאת עצם היותה של מכונית אמריקאית ויקרה מאוד מקטנים ללא ספק את הסיכוי שלה לזכות בתואר האירופאי.
כמו בכל דור, גם ה-S קלאס החדשה של מרצדס, מציגה שיא חדש של איכות והקפדה על פריטים ושלל מערכות חדשניות שיעברו עוד שנים עד שנפגוש אותן גם ברכבים אחרים. ה-S קלאס החדשה היא המכונית הראשונה בעולם מיוצר סדרתי המציגה מערכת נהיגה אוטונומית חלקית המשלבת בין בקרת שיוט אקטיבית השולטת במנוע ובבלמים ושומרת על מרחק בטוח מהרכב מלפנים במהירויות שבין 0 ל- 200 קמ"ש ומערכת היגוי אקטיבי המסוגלת לשמור בעצמה על הנתיב בכבישים מהירים.
כמו כן ניתן לציין גם מערך מתלי האוויר החדשני הנעזר במצלמה קדמית וחיישנים הסורקים את פני השטח לפנים ומכינים את מתלי הרכב מראש להתמודדות עם דרך משובשת, בורות ושאר מפגעים בדרך ואת מערכת הבלימה האוטומטית היודעת לזהות סכנה ב-360 מעלות, כולל הולכי רגל מתפרצים לכביש ורכב בצומת.
בנוסף יש לציין שמרצדס, שללא ספק הציגה במהלך יובל השנים בו מתקיימת התחרות לא מעט רכבים חשובים ביותר, זכתה רק פעם אחת בתואר, לפני 40 שנה בשנת 1974, ויתכן כי השופטים יחליטו שצריך לתת סוף סוף שוב את הכבוד והתואר ליצרן משפיע כל כך.
עם זאת בבורסת ההימורים סביב התחרות הרוב סבורים כי תהיה זו ה-ב.מ.וו i3 שתקטוף בסופו של דבר את התואר היוקרתי. בשונה מ-DNA של ב.מ.וו ה-i3 היא מכונית חשמלית עירונית בתצורת מיקרוואן רבועה (וכעורה). הביצועים טובים מאשר אלא של חשמליות מקבילות הנמכרות בשוק כמו ניסאן ליף ושברולט וולט, אך טווח הנסיעה מוגבל למדי ועומד על כ-130 קילומטרים בין טעינות. ה-i3 מציעה כאופציה גם מאריך טווח בדמות מנוע 2 צילינדרים בנפח 650 סמ"ק (תרומת קטנוע המנהלים של ב.מ.וו, ה-C650) המסוגל להטעין את הסוללה תוך כדי תנועה ולהאריך את הטווח ל-337 ק"מ.
לזכותה של ה-i3 בקרב על התואר, עיצוב ייחודי, שימושיות טובה וטכנולוגיה מתקדמת ביותר אך מאידך יש לזכור את הטווח המוגבל, תג המחיר הבסיסי העומד על 41 אלף דולרים באירופה ואת העובדה ששתי החשמליות הקודמות שזכו בתואר, הניסאן ליף ב-2011 והשברולט וולט/אופל אמפרה ב-2012, לא הצליחו כלל מבחינה כלכלית ונמכרו בכמויות זניחות בלבד.