האם יצא לכם פעם להשתתף בתחרות או בחידון ובשלב מסוים, כאשר הבנתם שאתם לא הולכים לזכות בבכורה או לסיים במקום טוב, מיהרתם מבעוד מועד לספק שלל תירוצים? הרי כמובן באתם רק בשביל הספורט, השתתפות זה העיקר, אתם לא אנשים תחרותיים מטבעכם וכמובן שהרצפה גם עקומה.
משהו די דומה לזה מתרחש כעת בענקית הרכב טויוטה שאחרי שלוש שנים בהן הייתה מדורגת כיצרנית הרכב הגדולה בעולם צפויה לאבד השנה את התואר.
אתמול אמר סגן הנשיא בפועל של טויוטה, סטושי אוזאווה, כי המקום הראשון הוא חסר משמעות בעבור החברה ולמעשה טויוטה אף פעם לא שאפה להחזיק בו ומה שבאמת חשוב לחברה הוא שירות לקוחות טוב ושביעות הרצון של בעלי כלי רכב מתוצרת טויוטה.
האמרה הזאת קצת לא מסתדרת עם מהלכים רבים שעשתה החברה כדי לזכות בבכורה והצהרות בדבר שאיפה (שהייתה הופכת אותה באופן אוטומטי לחברת הרכב הגדולה בעולם) להחזיק בנתח שוק של 15 אחוזים מכלל כלי הרכב הנמכרים על פני הגלובוס.
יש לציין שבלי קשר למשבר התדמיתי של טויוטה בשנתיים האחרונות החברה ספגה השנה, כמו מרבית יצרני הרכב היפנים, פגיעה קשה ביותר בעקבות רעידת האדמה, הצונאמי והמשבר הגרעיני בפוקושימה. על פי הערכות אנליסטים שפורסמו בשבוע שעבר, האסון ביפן יביא לירידה ברווחי הקונצרן בשיעור של 31% בהשוואה לאשתקד.
על מקומה של טויוטה במקום הראשון מתחרים שני קונצרנים ענקיים: קונצרן פולקסווגן הגרמני שכולל בין היתר את המותגים פולקסווגן, אודי, סיאט, סקודה, למבורגיני, בוגאטי ומחזיק גם באחוזים נכבדים מפורשה, וקונצרן ג'נרל מוטורס האמריקאי שכולל מותגים כמו שברולט, קדילאק, GMC, אופל, איסוזו, הולדן, ווקסהול, ביואיק ועוד שככל הנראה יחזיר לעצמו את השליטה במקום הראשון לאחר שנושל ממנו על ידי טויוטה ב-2007, אחרי 77 שנים בפסגה.