למי שמעלעל בדפי העיתונים נראה כאילו ענף הרכב מצוי בתקופה של תנופת חדשנות. בזה אחר זה מתהדרים יבואני הרכב במכוניות חדשות, או מכריזים על השקות של דגמים מחודשים.
ואולם, כלפי מי שמרבה להתהדר בחדשנות - צריך לנקוט דווקא בחשדנות. מצד אחד, הפרסום אינו שגוי. מדובר לרוב במכונית חדשה שלא נעשה בה שימוש קודם. מצד שני, לא מדובר בהכרח בדגם חדש.
מכונית עוברת לאורך חייה עדכונים ושינויים שונים, שמאפשרים למשווקים לקרוא לה שוב חדשה. יצרניות הרכב מכנות פעמים רבות את המכוניות שלהן תחת אותו שם סדרה. טויוטה קורולה מיוצרת בשם זה מ–1966 ופולקסווגן גולף מ–1974, ובמהלך השנים הן השתנו שוב ושוב. אפילו שם דגם חדש יחסית, כמו זה של יונדאי i10, שהוצגה לראשונה ב–2007, כבר מתנוסס על שני דגמים שונים לגמרי. אחד היבואנים לישראל אף נהג להדביק על רכבי ההדגמה שלו מדבקות עם התואר New, אבל מכונית חדשה לגמרי זכתה לכינוי All New.
ככלל, מכונית נחשבת לחדשה עד כשנה לאחר הצגתה בעולם. לישראל היא מגיעה לעתים הרבה לאחר מכן. כך, למשל, באחרונה הגיעה לישראל אופל מריבה - יותר משלוש שנים אחרי שייצורה החל - וגם סובארו אימפרזה נחתה כאן שנתיים אחרי הצגתה.
אורך החיים של דגם הוא ארבע־שמונה שנים, ובמהלכן הוא עובר רענון אחד או שניים, עד שהוא מוחלף לעתים בדגם חדש לגמרי. ניסינו לחלק את השינויים וההחלפות בענף הרכב לארבע דרגות עיקריות.
1. מתיחת פנים
המינוח, שלקוח מעולם הניתוחים הפלסטיים, מתאים בדיוק לענף הרכב. כמעט כל דגם עובר מדי שנתיים־שלוש עדכון קל, שבמסגרתו מוחלפים הפגושים, הפנסים, הגריל ועוד כמה חלקים חיצוניים. לעתים יש כמה שינויים בתוך התא הנוסעים, והיצרן לרוב טוען לבידוד טוב יותר מרעשים.
למתיחת הפנים כמה יתרונות עבור היצרן. החלקים החיצוניים המוחלפים הם זולים לייצור ולא מצריכים שינוים בקו הייצור. ואולם, הם מאפשרים להעניק למכונית עיצוב רענן, המתאים לשפת העיצוב של היצרן, המשתנה מדי כמה שנים, ולהוסיף לו תוספות אופנתיות, כמו פנסי לד. עם זאת, הם מקשים על היצרנים של חלקי המרכב החליפיים והזולים, ומאפשרים ליצרן כמה חודשים שבהם הוא ספק החלפים היחיד בשוק, ומתמחר אותם בהתאם לכך. חשוב מכל, מתיחת הפנים מאפשרת ליצרן לכנות את הדגם "חדש", אף שחדש הוא לא - אבל העיצוב נראה עדכני יותר.
דוגמאות אחרונות: סקודה יטי, טויוטה ספייס־ורסו, סיטרואן DS3, רנו פלואנס
2.
עדכון נרחב
השינויים הרחבים יותר שאפשר להעניק לדגם קיים הם ביחידות ההנעה. מנוע ותיבת הילוכים חדשים משנים לגמרי את הערך שמציעה מכונית, שיכולה להיהפך לחסכונית יותר, זריזה יותר ואף מהנה יותר. לרוב, שינוי כזה מלווה גם בשינוי חזותי קל. עדכון כזה נערך כשיצרן רכב מציג סדרה חדשה של מנועים ותיבות הילוכים, ומבקש להוסיף אותם גם לדגם קיים. אלה שינויים נדירים יותר, מכיוון שלרוב, היצרנים מחכים להצגת דגם חדש לגמרי.
דוגמאות אחרונות: יגואר XF, סיאט איביזה, וולוו S60, אופל אינסיגניה
3.
"צורה חדשה"
מונח זה לקוח ממחירון לוי יצחק. במקרה זה, במקום להציג דגם חדש לגמרי, המכונית החדשה מתבססת על הפלטפורמה של הדגם הקודם. פלטפורמה היא שילוב של רצפת הרכב ומכלולים אחרים, כמו מתלים ורכיבי ההגה, והיא נחשבת לחלק היקר ביותר לפיתוח במכונית חדשה. דגם חדש, המתבסס על הפלטפורמה של קודמו, הוא חדש מבחוץ, אבל ישן מבפנים. העיצוב החיצוני שונה לגמרי, וכך גם תא הנוסעים, אבל המידות דומות, והמרווח לנוסעים לא השתנה. לרוב, במקרים כאלה אין שינויים גדולים בהתנהגות הכביש ובנוחות.
בשל המשבר שעוברת תעשיית הרכב, נפוצים המקרים שבהם מכונית חדשה מתבססת על קודמתה. שיטה זו מאפשרת ליצרן להכפיל, למעשה, את אורך החיים של הפלטפורמה היקרה לפיתוח, ואחרי ששימשה דגם אחד במשך כחמש שנים, היא תשמש את מחליפו במשך חמש שנים נוספות ואף יותר.
דוגמאות אחרונות: אופל קורסה החדשה, פולקסווגן גולף הקודמת, מאזדה 3 הקודמת, מאזדה 5
4. מכונית חדשה לגמרי
מדובר כאן במכונית חדשה לגמרי שנבנתה על פלטפורמה חדשה. במקרים רבים, יש לה מנועים ותיבות הילוכים חדשות, אם כי לעתים ניתן למצוא בקטגוריה זו גם מנועים ותיקים ומוכרים.
דוגמאות אחרונות: הדור האחרון של פולקסווגן גולף, מאזדה 3, טויוטה קורולה
הידיעה התפרסמה לראשונה ב-TheMarker