ב.מ.וו
כמעט שלושים שנה וארבעה דורות לאחר שהושקה לראשונה, ה-M3 של ב.מ.וו יורדת מפסי הייצור. השבוע יוצרה במפעל החברה בעיר רגנסבורג בגרמניה M3 כתומה ואחרונה בהחלט לאגדה המוטורית שכבשה את חלומותיהם של אוהבי הרכב בעשורים האחרונים.

ה-M3 נולדה ב-1985 כתשובה הבאוורית לגרסה הספורטיבית של המשפחתית של מרצדס ה-E190 2.3 16V evo שזכתה באותם ימים להצלחה גדולה ולפרסום במסלולי המרוצים.


מבט לאחור: ראש בראש מרצדס E190 2.3 16V evo מול ב.מ.וו M3

ב-ב.מ.וו רצו להצטרף גם לסבב אליפות הטורינג - מכוניות הסאלון - העולמי ועל פי התקנות באותם ימים היה עליהם לייצר גרסה חוקית לכביש בת כמה אלפי יחידות שעליה תתבסס גרסת המרוצים.
במחלקת הספורט של ב.מ.וו לקחו את מרכב 3 הדלתות של ה-E30, ניפחו כנפיים, החליפו חלקי פח בחלקי פלסטיק קלים, חיזקו את השלדה, התקינו מתלים ספורטיביים ודיפרנציאל מוגבל החלקה ובעיקר שיפרו את מנוע 4 הצילינדרים בנפח 2.3 ליטרים של החברה וחילצו ממנו, ללא מגדש טורבו, 192 כ"ס.

אמנם במונחים של היום זה לא נשמע הרבה במיוחד אבל בשביל הימים ההם זה היה מרשים מאוד ובצירוף משקל קליל נולדה מכונת נהיגה עם ביצועים לוהטים שזכתה להצלחה כבירה במסלולי המרוצים וגם מחוץ להם.

למרות שמבחינת נתונים יבשים הדגם הראשון הסתפק בפחות ממחצית מ-420 כ"ס של מנוע ה-V8  4.0 ליטר השוכנים תחת מכסה המנוע עם "כיפת הכוח" בדגם ה-M3 האחרון שיוצר, רבים טענו כי דווקא זו הראשונה הייתה המוצלחת ביותר.

ב.מ.וו
ב.מ.וו M3 האחרונה על פס היצור

עם זאת, למרות שלאורך כמעט שלושה עשורים ה-M3 השמינה והפכה פחות הרדקוריסטית תוך שהיא מציעה גם גרסאות קבריולה ומוסיפה שלל מערכות שהפכו אותה בטוחה יותר ומתקשרת פחות, היא לא איבדה את ה-DNA המיוחד שלה ולכל אקזמפלר מארבעת הדורות יש את הייחוד שלו.



הפסקת הייצור של ה-M3 מסמלת גם את הפסקת השימוש באחד השמות האייקונים בעולם הרכב בעשורים האחרונים. הבחירה המשונה של החברה מבוואריה "להרוג" את הדגם נולדה לאחר שב.מ.וו הכריזה על סדר דגמים חדש לפיו גרסאות קופה וקבריולה יעשו שימוש במספרים עם קידומת זוגית ואילו דגמים משפחתיים יעשו שימוש במספרים עם קידומת אי זוגית.

ה-M הבאה תתבסס על סדרה 4 (מחליפת ה-3 קופה) שנחשפה ממש לאחרונה ותקרא מן הסתם M4.
לאחר המעבר למנוע מוגדש טורבו ב-M5 ניתן להעריך שגם ה-M4, שתמונות ריגול רבות שלה כבר נחשפו ברשת, צפויה לעבור לראשונה בהיסטוריה של הדגם למנוע שלא נושם בצורה עצמונית, ככל הנראה בתצורת 6 צילינדרים וצמד מגדשים שיפיקו 450 כ"ס. לנו רק נותר לקוות שב.מ.וו תדאג שגם בדור החדש ה-M תעניק כיסוי אמיתי לסלוגן המפורסם של החברה "חווית הנהיגה המושלמת".

 

ב.מ.וו
לכל אחד מהדורות יש הרבה מה להציע במונחים של הנאה מנהיגה

>> איפה שוכרים בחו"ל ב.מ.וו M3 ומכוניות אקזוטיות?