ג'יפונים: CX-5, ספורטאז', קשקאי, אאוטלנדר (צילום: נעם וינד)
הלקוחות אוהבים להרגיש על הגובה |צילום: נעם וינד
לראשונה מאז פרצו בסערה לענף הרכב אי שם בשנות התשעים, רכבי הכבישטח (המכונים במחוזותינו גם ג'יפונים, רכבי פנאי או קרוסאוברים ) תפסו את מקומן של רכבי הסדאן המשפחתיים והפכו לכלי הרכב הנמכרים ביותר בארה"ב, זאת לפי נתונים חדשים שאספה חברת הייעוץ IHS בחמשת החודשים הראשונים של 2014.

עוד ב-mako רכב
CX5, אאוטלנדר וספורטאז' במבחן דרכים השוואתי  
מבחן דרכים השוואתי : CRV, ראב4, פורסטר, קוגה ו-ויטרה 
מבחן השוואתי: קפצ'ור, טראקס, 2008 וקרוסאובר

עד חודש מאי השנה, 36.5 אחוזים מכל הרכבים החדשים שנמכרו היו מקטגוריית SUV וקרוסאובר אל מול נתח מכירות של 35.4 לרכבי סדאן קטנים וגדולים.
זאת לעומת נתוני 2013 בה קטגוריית הכבישטח והקרוסאוברים היוותה 33.9 אחוזים, בעוד רכבי סדאן החזיקו ב-36.6 אחוזים מכלל המכירות.

הפיכתם של הג'יפונים לרכבים המבוקשים ביותר מעניינת במיוחד לאור העובדה כי השוק האמריקאי הינו השני בגודלו בענף הרכב העולמי.

שברולט טראקס (צילום: נעם וינד)
יכולת השטח בפועל לא ממש משנה |צילום: נעם וינד

העלייה החדה בפופולריות של רכבי כבישטח מגיעה בעקבות מבול של דגמים חדשים בכל הגדלים שיצאו לשוק לאחרונה ונובעת ממספר גורמים שמעניקים להם בעיני מרבי הצרכנים יתרון על פני רכבים רגילים בניהם תנוחת נהיגה גבוהה ושלטת, מרחב פנים גדול לנוסעים ולמטען, נוכחות בולטת יותר ולעיתים גם הנעה כפולה ואפשרות לצאת לטבע עם הרכב.

עם זאת, רכבים אלה גם סופגים לא מעט ביקורת על רקע הצלחתם. המקטרגים טוענים כי הם הפכו לסמל סטטוס חברתי זולל דלק ומסוכן, שרק מיעוט זניח מקרב בעליהם מנצל אותם ליציאה לשטח. הם מציינים גם כי מבנה הרכב - פגוש מוגבה ומימדים גדולים - מהווה סיכון מוגבר להולכי רגל ומכוניות נמוכות בעת תאונה, בנוסף בחלק מהמקרים (במיוחד בדגמים הפופולרים בשוק האמריקאי) הם בעלי צריכת דלק גבוהה ויש הרואים בהם גורמים לעלייה המשמעותית בצריכת הדלק בקרב אמריקאים בשני העשורים האחרונים.

מרצדס ML ב.מ.וו X5 ג'יפ גרנד צ'ירוקי (צילום: נעם וינד)
היום ניתן להשיג ג'יפונים בכל הגדלים ורמות המחירים |צילום: נעם וינד

הידיעה התפרסמה לראשונה ב-TheMarker 

משרד התחבורה פירסם מכרזים להפעלת אוטובוסים בנגב ולהקמת מרכז תחבורה בחיפה

היבואנים הסתייגו, ופיילוט המכוניות הזעירות נדחה