עשרות יצרני רכב, מאות דגמים ואלפי גרסאות שונות - ההיצע של יצרניות הרכב היום מגוון ביותר וכולל מכוניות קטנטנות וחסכוניות, מכוניות משפחתיות, מכוניות פאר ומכוניות ספורט בכמעט כל גודל והספק. ועדיין, מסתבר שבעבור לא מעט אנשים ההיצע המגוון הזה לא מספיק ואת מה שהם באמת מחפשים אי אפשר למצוא בהיצע של אף יצרן רכב ומבחינתם אין שום ברירה אלא לשדרג ולשפר את הגלגלים שלהם כדי שאלה יתאימו לחלום המוטורי הנכסף. בעוד שבישראל כל ניסיון לשדרג באופן חוקי מכונית משינוי מידת צמיגים דרך שיפורי מתלים, חיזוקי שלדה או שינוי מנוע ומרכב נתקל בחומה בלתי עבירה בדמותה של תקנה האוסרת על כל שינוי במבנה הרכב, במרבית מדינות העולם ניתן לשדרג, לשפר ולשפצר את המכונית שלך כאוות נפשך, כל עוד היא עומדת בתקנות בטיחות בסיסיות.
לא מדובר בגחמה שולית של בודדים אלא בתעשיה ענקית של מהנדסים, יצרנים, מעצבים וסדנאות המגלגלת סכומי עתק מדי שנה וזוכה לפופולריות עצומה במדינות המערביות.
שגעון המגלגל מיליונים
כצפוי, ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, ארצות הברית, היא המֶכה של המשפרים ומאות סדנאות מוכנות לשפץ, לעצב ולבנות ברמת ביצוע מדהימה כל מכונית או אופנוע בהתאם לחלום המוטורי הכי מטורף שאפשר לחשוב עליו - כל עוד יש מי שישלם על זה, כמובן.
אירוע השיא של המשפרים וסדנאות הרכב הוא תערוכת SEMA המתרחשת בתחילת נובמבר בכל שנה.
התערוכה המתקיימת מאז 1963 נפתחה אתמול (ג' - 1.11.11) בלאס וגאס ותמשך עד יום שישי (כולל). בשונה משאר תערוכות הרכב, SEMA אינה מתמקדת בדגמים חדשים או בפיתוחים ובאבות טיפוס של יצרניות הרכב, אלא באביזרים, בגזרת האפטר-מרקט וביצירות על גלגלים פרי מוחן הקודח של סדנאות הרכב בארה"ב כשהמוטיב המרכזי הוא הרבה כוח ורושם עם מנועים סופר משופרים ועתירי הספק, הרבה וואטים רועמים של מערכות שמע אימתניות ועיצובים שהמטרה המרכזית שלהם היא לא להשאיר אף אחד אדיש.
גם קן בלוק קפץ ל-SEMA 2011
במשך שנים התערוכה כללה בעיקר משתתפים מסדנאות קטנות שהציגו גרסאות למכוניות חדשות ושלל מכוניות הוט-רוד על בסיס מכוניות קלאסיות עם מנועי ביג-בלוק וסמול-בלוק עתירי נפח אך בשנים האחרונות, לאחר שיצרניות הרכב הגדולות בעיקר מארצות הברית ומהמזרח הבינו את הפוטנציאל האדיר הגלום בתערוכה, גם הן הצטרפו לחגיגה ומשקיעות ממון רב בהכנה ובהסבה של מכוניות מליין הדגמים של החברה לגרסאות מיוחדות בהתאם לרוח האירוע.
קונספט מיוחד ל-SEMA 2011
גם הקוריאנים משפרים
לצד הרבה דגמים קלאסיים ניתן למנות בתערוכה לא מעט גרסאות שונות לשברולט קאמרו, פורד מוסטנג ולשאר מכוניות שרירים אמריקאיות. גם מגזר טנדרי הפיק-אפ זוכה לשלל גרסאות משודרגות ולצד דגמים של יצרניות יפניות המככבות כאן כבר מספר שנים השנה בולטת במיוחד הנוכחות של מכוניות מתוצרת יונדאי וקיה אשר ניתנו על ידי היצרניות למשפרים מובילים בתקווה שההופעה בתערוכה תעזור לשיפור התדמית של התוצרת הקוריאנית מכזו המשמשת כפתרון תחבורתי במחיר סביר למכוניות נחשקת.
מבין מאות המכוניות הנוצצות והסופר משופרות קשה לשים את היד על מכונית אחת שבולטת מעל כל השאר ונראה שכל אחד מהמבקרים עושה ב-SEMA, לאחר התרשמות מקרוב, את הבחירה שלו בהתאם להעדפותיו האישיות.
אגב, גם אם אתם ממש ספונטניים וחושבים לצאת כבר הלילה לוגאס כדאי שתדעו שהתערוכה לא פתוחה לקהל הרחב אלא מיועדת לעוסקים בתחום ולמקורבים לעולם השיפורים וכדאי שתצטיידו באישור מתאים לפני שאתם נוחתים שם.