לפני כשבועיים התפרסם דו"ח סביבתי של ארגון ה-OECD על ישראל. אחת המסקנות המרכזיות שעלו מהדו"ח היתה שיש להפסיק לעודד את התחבורה האישית ולעבור לעודד מעבר לתחבורה ציבורית, זאת על ידי החלפת תמריצים כמו קבלת רכב מהעבודה, מימון אחזקת רכב וחניה חינם בתמריצים אחרים כמו מעונות יום חינם אם העובדים יבחרו לעבור לתחבורה ציבורית.
עם כל הכבוד למחברי הדו"ח המלומדים, מומחי תחבורה ישראלים לא בדיוק הצליחו להבין איך, במציאות וקצב החיים בארץ, תחזית שכזאת יכולה להתממש.
אך לא רק מומחים. נראה שכמעט כולם מסכימים שבישראל של 2011 לא באמת נראה שמשפחה ממוצעת הנמצאת במרדף מתמיד אחר סדר היום שכולל שלל הסעות של הילדים, נסיעות לעבודה, סידורים ומה לא - יכולה לוותר על המכונית הפרטית ולהסתמך על התחבורה הציבורית המוגבלת.
מומחי התחבורה מסבירים שאי אפשר באמת להשוות בינינו לבין האירופאים משום שלבד מקצב חיים נינוח הרבה יותר ביבשת הישנה אירופה גם מרושתת ברכבות תחתיות ורכבות פרברים יעילות שיכולות לספק תחליף לתחבורה אישית. המומחים מסכמים ומציינים שממש כמו שלא סביר להניח שהאמריקאים יוותרו על תחבורה אישית כך אי אפשר לצפות שהישראלים יעשו זאת.
אבל, מחקר שנערך על ידי משרד התחבורה האמריקאי והתפרסם לאחרונה מצביע על נתונים מאוד מעניינים:
על פי המחקר, כבר השנה נרשמה ירידה של כמעט אחוז וחצי במספר הקילומטרים אותם נוהג כל אמריקאי בשנה.
אמנם מדובר בירידה קלה יחסית ואפשר לקשר אליה סיבות כמו עליה במחירי הדלק, האטה כלכלית ועליה במספר המובטלים שמן הסתם הפסיקו לנהוג בכל יום לעבודה, אבל עורכי המחקר בחנו את הנושא לעומק וגילו שבקרב הצעירים האמריקאים נושבות רוחות שקשה היה להאמין שיצאו מהאומה שחיה על גלגלים.
על פי המחקר, אחוזים לא מבוטלים מהצעירים עד גיל 30 מוכנים או כבר ויתרו על אחזקת מכונית או על שימוש באחת ומעדיפים להשתמש בתחבורה ציבורית, אופניים, טרמפים עם חברים ובני משפחה ואפילו – הליכה ברגל.
הסיבות להנתקות מתחבורה אישית מגוונות אך ניתן למנות שתי סיבות בולטות ביניהן חסכון בהוצאות השוטפות אבל גם מניע אידאולוגי מתוך מודעות הולכת וגוברת לכתם הסביבתי שיוצרת כל מכונית.
חשוב להבין שברוב המקומות בארה"ב מחוץ למרכזי הערים הגדולות המרחקים ממקום למקום גדולים ומכונית כלל לא נחשבת לאבזר מותרות אלא כמעט להכרח קיומי.
אם בעבר מכונית היתה אחת מהסממנים המרכזיים של החלום האמריקאי הקלאסי, נראה שהדור הנוכחי פחות מתעניין בכוחות סוס ובמרכבי פלדה גדולים ויותר מתחבר לתרבות האינטרנט ולגאדג'טים.
בסקר שנערך ללפני מספר שבועות באחד מאתרי הרכב הגדולים ברשת רק כ-30 אחוזים מהעונים ציינו שהחיבור של אמריקה למכונית לא השתנה או התחזק בעוד ש-70 אחוזים ציינו שלדעתם יש ירידה מסוימת בחיבור הזה, שעד לאחרונה נראה היה כלא ניתן להפרדה.
אמנם המחקר של משרד התחבורה האמריקאי גם מציין שככל שאנשים מתבגרים, מקבלים עבודות טובות יותר ומקימים משפחה נראה שהצורך שלהם במכוניות, לרוב גדולות, הופך לחיוני, אך בקרב הצעירים ללא ספק נרשמת מגמה של עליה בביקושים למכוניות קטנות מימדים, סגמנט שכמעט ולא היה קיים בשוק האמריקאי עד לאחרונה.
עורכי המחקר סיכמו וציינו שאמנם ניתן להרגיש באוויר משבים קלים של שינוי אך בשלב זה להגיד שאמריקה איבדה את אהבתה למכוניות תהיה הגזמה פרועה.