נראה שיחסינו עם טורקיה מעולם לא היו גרועים יותר. לא ברור אם ראש ממשלת טורקיה ארדואן רק חיפש תירוץ כדי לגרש את השגריר הישראלי, להחרים את המדינה הציונית ולאיים בביטול הקשרים הדיפלומטיים עימה או שפרשת המשט וההתנהלות המשונה של ממשלת ישראל וחוסר ההסכמה לפרסום כל התנצלות על תוצאותיו הם שהביאו אותנו לנקודת השפל הזו שנראה שיקח הרבה זמן להתאושש ממנה.
בשנה שעברה, בסמוך לתחילת משבר המשט, עם ישראל בחר לנקום בעוינות הטורקית ובאקט של הקרבה אישית ויתר על החופשות המפנקות במחירים נמוכים בקלאבים של הכל כלול ואפילו על קניות של מוצרי עור בזול וזיופי מותגים באיכות טובה בשווקים של אנטליה.
לא רבים יודעים זאת אבל טורקיה היא לא רק מדינה של קלאבים ושווקי מסחר בסגנון ים תיכוני אלא גם מעצמה תעשייתית גדולה שמייצרת כמעט הכל: ממוצרי טקסטיל, דרך מוצרי חשמל ועד למכוניות וכשאנו מציינים מכוניות אנו לא מדברים על מותג אוטו-סאן או על גרסאות מקומיות למכוניות פיאט או רנו ישנות שבוודאי נתקלתם בהן כמוניות בחופשה האחרונה שלכם באנטליה, אלא על כלי רכב מודרניים לחלוטין שנמכרים בכל העולם וגם כאן ומרביתכם כלל לא יודעים שהם מיוצרים בטורקיה.
עשרה אחוזים משוק הרכב הישראלי
ניתן להניח שלנוכח התבטאויותיו האחרונות של ארדואן, המדיניות הטורקית והשפלת אנשי עסקים שהגיעו למדינה רבים מכם בוודאי חושבים שכמו בענף התיירות גם בתחום הרכב אולי כדאי לעשות חרם צרכנים קטן על התוצרת הטורקית.
לפני שאתם ממהרים לעשות דבר שכזה, אנו ממליצים להציץ ברישיון הרכב שלכם. רבים מכם עשויים להיות מופתעים ולגלות שהמכונית הצרפתית, הקוריאנית או אפילו היפנית שרכשתם בעצם הגיעה לכאן היישר מטורקיה.
בשנה שעברה התיירות לטורקיה אמנם ספגה מכה קשה ביותר אך יבוא הרכבים מטורקיה המשיך ללא הפרעה ואף רשם גידול משמעותי כשהגיע לכ-20 אלף כלי רכב ממוצא טורקי שעלו על כבישי ישראל ב-2010.
גם השנה נפתחה בסערה ובשמונת החודשים הראשונים של 2011 מעל ל-16 אלף מכוניות טורקיות עשו עליה לארץ, נתון שמהווה יותר מעשרה אחוזים מכלל מכירות הרכב בישראל.
המכוניות שמגיעוות אלינו מטורקיה
כדי להבין מהיכן מגיעים המספרים הללו קבלו את דגמי המכוניות מייד-אין-טורקי שנמכרות בישראל:
רנו היא אמנם יצרנית רכב צרפתית אך מרבית מכוניות הרנו שמגיעות לארץ מדגמי פלואנס (3417 מכוניות במחצית הראשונה של 2011) וקליאו הן בכלל טורקיות.
גם יונדאי הקוריאנית לפעמים יכולה להיות טורקית וכך מי שיבדוק ברישיון הרכב של i20 (מובילה את היבוא מטורקיה עם 3714 מכוניות מתחילת השנה) או אקסנט (1451) מהדור הקודם (שעדין נמכרת לציי רכב) יגלה שהן לא הגיעו מקוריאה הרחוקה אלא עשו לארץ דרך קצרה למדי מטורקיה.
רוצים להיות עוד יותר מופתעים? רבים מעריצים את הונדה בשל מוניטין הדיוק והתכנון היפני שהולך לפניה במשך שנים והפך את המותג לאהוב על ישראלים רבים אך למעשה המכונית הפופולרית ביותר של החברה בישראל - הסיוויק (1145 מכוניות במחצית הראשונה של השנה בתצורת סדאן 4 דלתות, הגרסה ההיברידית וגרסת ההאצ'בק מיובאות מיפן ובריטניה) מגיעה לכאן כבר מספר שנים מטורקיה.
גם טויוטה, עוד מותג עם מוניטין אמינות יפני, מביאה לישראל מכוניות מדגמי אוריס (958 מכוניות) וורסו הישר מטורקיה.
זה לא נגמר כאן. ניתן לציין שגם גם מסחריות כמו פורד קונקט, סיטרואן ברלינגו ופיג'ו פרטנר (הרוב מטורקיה אך גם מספרד) ופיאט דובלו מגיעות אלינו משם.
למרות שישראל היא מדינה קטנה יחסית היא נחשבת לאחד משווקי היצוא המרכזיים של תעשיית הרכב הטורקית בעולם.
אם ארדואן לא יוריד את עוצמת הלהבות והיחסים שלנו עם הדמוקרטיה המוסלמית הגדולה בעולם ימשיכו להתדרדר לא מן הנמנע שלמרות הנוחות של יבוא ממדינה סמוכה יבואני הרכב יחפשו מקומות אחרים ליבא מהם את התוצרת שלהם.
>> המונית הטורקית שכמעט כבשה את ניו יורק