ג'וק, הדור הבא (צילום: אוטו)
קונספט לאבולוציה של הג'וק|צילום: אוטו
לפני כ-3 שנים ניסאן הציגה את הג'וק – רכב קטן מימדים בעיצוב מקורי מאוד וניחוחות של רכב פנאי-שטח ולמעשה המציאה סגמנט חדש בעולם הרכב.

הנוכחות הבולטת וההייפ שהג'וק יצר בכמעט כל מקום ברחבי העולם הביאה לא מעט יצרניות רכב מובילות לשלוח את צוותי הפיתוח שלהן לעבודה, כדי שאלה ייצרו בהקדם שיבוט לאותו מיני קרוסאובר יפני שנחטף כמו לחמניות חמות.

אך מסתבר שגם בעידן המודרני של מחשבי על המסוגלים לייצר הדמיות מחשב מושלמות וחישובים הנדסיים מסובכים בקלות, תהליך התכנון של רכב חדש אורך לא מעט זמן ונראה כי הג'וק פשוט תפס את כולם לא מוכנים עם המכנסיים למטה ורק לאחרונה, לאחר יותר משנתיים של בדידות בסגמנט, החלו להופיע מתחרים ראשונים לרכב הפנאי הקטן של ניסאן בייצור סדרתי.

פרונט וצדודית מרשימים (צילום: אוטו)
צעד אחד לפני המתחרים|צילום: אוטו

המיני קרוסאוברים הם ללא ספק הכוכבים הגדולים במגזר רכבי התצוגה והקונספט בתערוכת הרכב בשנים האחרונות ואחרי שראינו כבר דגמי תצוגה קרובים במידה זו אחרת לייצור לרכבי פנאי קטנים מבית פיג'ו, סאניונג, יונדאי, MG, אופל, פורד ושברולט (אצל שלוש האחרונות הקונספטים כבר הגיעו לכדי גרסת ייצור) גם תערוכת הרכב המתקיימת בימים אלה בסאו פאולו בברזיל משמשת כר להצגת עוד 4 קונספטים לרכבי פנאי קטני מימדים מבית פולקסווגן, יונדאי, הונדה ואפילו דאצ'יה.

עם זאת, מסתבר שבעוד שכולם מנסים למצוא דרך להציג משהו שיתחרה בג'וק, בניסאן כבר חושבים על השלב הבא ומתחילים לגשש אחר הדרך לאבולוציה של הסגמנט, או במילים אחרות - לבחון את תגובות הקהל באשר לכיוון אפשרי לדור הבא של הג'וק.

אצל כל יצרן אחר לא היינו מתייחסים לדגם קונספט אקסטרווגנטי כמו האקסטרם (Extrem) של ניסאן כאל יותר מתרגיל בעיצוב, אבל במקרה זה, למרות שאנשי החברה טוענים שהוא נועד להישאר לא יותר מדגם תצוגה, צריך לזכור שלפני כמה שנים אף אחד לא האמין שעיצוב כמו של הג'וק יגיע לבסוף לקווי היצור.

אקסטרם - בתי גלגלים עצומים (צילום: אוטו)
בתי גלגלים עצומים|צילום: אוטו

הצורך להתייחס לאקסטרם ברצינות מקבל חיזוק כשמביטים על המפרט הטכני החושף התבססות על פלטפורמת הסופר מיני העדכנית של החברה (ממש כמו שהג'וק מתבסס על פלטפורמת B של המייקרה) ומנוע 1.6 מוגדש המשמש כיום את גרסת הטורבו של הג'וק. ניסאן גם טורחת לציין כי הרכב יכול להציע הנעה קדמית או כפולה.

האקסטרם משלב בין מראה של רכב עתידני, ניחוחות של רכב שטח ותצורת קופה עם 3 דלתות. בתי הגלגלים עצומים ביחס לגודל הכללי וכוללים חישוקים בקוטר 19".
הפרונט והצדודית מאוד מרשימים והקו הכללי נראה כמשהו שבהחלט יכול להתקבל, לאחר התאמות קלות, כצעד הבא באבולוציה של שפת העיצוב של הג'וק.
האחוריים, לעומת זאת, הכוללים פגוש עצום הנפרש עד לקו החלונות, קצת קשים לעיכול ובוודאי יעברו עוד אי אלו שינויים בדרך, אם וכאשר הקונספט יתקרב לייצור. 

 >> מבחן דרכים ניסאן ג'וק

הדור הבא של ניסאן ג'וק (צילום: אוטו)
בניסאן כבר חושבים על הצעד הבא|צילום: אוטו