פיג'ו 308 החדשה היא מכונית השנה באירופה לשנת 2014. בטקס מיוחד שנערך אמש בפתיחת ימי העיתונות של תערוכת ז'נבה, הפיג'ו המשפחתית הוכרזה כזוכה הגדולה וירשה את מקומה של זוכת 2013, הגולף של פולקסווגן, בתואר שנחשב ליוקרתי ביותר בעולם הרכב.
30 דגמי רכב שהוצגו במהלך 2013 התמודדו על התואר ובחודש דצמבר הוכרזו 7 הפיינליסטיות: מאזדה 3, סקודה אוקטביה, פיג'ו 308, סיטרואן C4 פיקאסו, טסלה מודל S, ב.מ.וו i3 ומרצדס S קלאס.
זו הפעם הרביעית שפיג'ו זוכה בתחרות "מכונית השנה" המתקיימת מאז שנת 1963 ולפחות בשלוש הפעמים הקודמות, בהן זכו ה-307 (2002), ה-405 (1988) וה-504 (1969) הזכיות הובילו גם להצלחה גדולה של הדגמים בשווקים - הצלחה שבקונצרן פיג'ו כה משוועים לה אחרי שלפני כשבועיים הקונצרן ניצל בעור שיניו מפשיטת רגל ברגע האחרון הודות לחבילת סיוע מהממשלה הצרפתית ומכירת חלק ממניות החברה לקונצרן הרכב Dongfeng הסיני.
הבחירה ב-308 של פיג'ו הפתיעה רבים שהעריכו כי החשמלית העירונית המהפכנית של ב.מ.וו, ה-i3, תזכה בתואר, אולם תוצאות חבר השופטים שכלל 58 עיתונאי רכב מ-22 מדינות אירופאיות היו חד משמעיות והעניקו למשפחתית החדשה עם סמל האריה השואג 307 נקודות ולב.מ.וו החדשנית שזכתה במקום השני רק 223 נקודות.
בנימוקים לזכיה של הפיג'ו, חבר השופטים ציין שהקומפקטית החדשה של החברה הצרפתית מציגה מראה מסוגן ומעודן המהווה קפיצת מדרגה גדולה לעומת הדור הקודם.
בנוסף, השופטים ציינו שהשימוש בפלטפורמה המודולרית החדשה של הקונצרן, EMP2, מאפשרת ורסטיליות רבה והפחתה במשקל הכולל של מעל ל-100 קילוגרמים ועל אף שהמימדים של הרכב קטנו מעט המרווח לנוסעים ולמטען דווקא גדלו.
כמו כן השופטים הזכירו את תא הנוסעים האיכותי שמהווה קפיצת מדרגה בעבור פיג'ו ואת יחידות ההנעה המגוונות עם שלל מנועי בנזין ודיזל בהספקים שבין 82 ל-180 כ"ס שמציגים בחלק מהדגמים נתוני זיהום אוויר נמוכים במיוחד וכן את תיבת ההילוכים האוטומטית החדשה
למקום השני הגיעה, כאמור, ה-i3 של ב.מ.וו אשר מציגה משהו שונה לחלוטין מה-DNA הקלאסי של החברה הבווארית.
ה-i3 היא חשמלית עירונית בתצורת מיקרוואן רבוע ומאוד לא שגרתי שמציעה ביצועים טובים מאשר אלה של חשמליות מקבילות הנמכרות בשוק, אך טווח נסיעה מוגבל למדי העומד על כ-130 קילומטרים בין טעינות בגרסתה הבסיסית או 337 ק"מ בגרסה המצוידת במאריך טווח בדמות מנוע 2 צילינדרים בנפח 650 סמ"ק (תרומת קטנוע המנהלים של ב.מ.וו, ה-C650) המסוגל להטעין את הסוללה תוך כדי תנועה.
אך למרות החדשנות והטכנולוגיה המתקדמת נראה שתג המחיר הבסיסי העומד על 41 אלף דולרים באירופה והעובדה ששתי החשמליות הקודמות שזכו בתואר, הניסאן ליף ב-2011 והשברולט וולט/אופל אמפרה ב-2012, לא הצליחו כלל מבחינה כלכלית ונמכרו בכמויות זניחות בלבד, גרמה לשופטים לא לבחור בה בסופו של דבר.
טסלה מודל S, החשמלית היחידה בשלב זה שכן זוכה לביקורות נלהבות ולהצלחה כלכלית על אף תג מחיר התחלתי של מעל ל-60 אלף דולרים (לפני מסים), זכתה במדליית הארד ובמקום השלישי בתחרות מכונית השנה באירופה. השופטים ציינו שהמודל S מצליחה איפה שחשמליות אחרות נכשלו ומיטיבה לשלב בין מראה נחשק, תחושה עתידנית, ביצועים לוהטים, התנהגות כביש משובחת ובעיקר טווח נסיעה חסר תקדים לעומת רכבים חשמליים מתחרים הנע (בהתאם לגרסה) בין 320 ק"מ ל-424 ק"מ בין טעינות. עם זאת, נראה שעצם היותה של המכונית מתוצרת אמריקאית ותג המחיר הגבוה מנעו ממנה להתברג במקום גבוה יותר בדירוג הסופי.
למקום הרביעי, עם 182 נקודות, הגיעה הסיטרואן C4 פיקאסו החדשה. למקום החמישי, עם 180 נקודות, הגיעה המאזדה 3 החדשה. בשישי, עם 172 נקודות, סקודה אוקטביה החדשה וסוגרת את רשימת הגמר ה-S קלאס החדשה של מרצדס.