שמעתם על הטריפל של הוט? זוכרים הראנץ' המשולש? חולמים על מנאז' אה טרואה?
עכשיו תגידו יפה שלום לטריפל טורבו - הטכנולוגיה המוטורית החדשה שהולכת להפוך בשנים הקרובות מנועים מטורפים לפסיכיים אפילו יותר.
אחרי שמנועים מוגדשי טורבו הפכו בשנים האחרונות מטכנולוגיה שהייתה נחלתן של מכוניות הספורט (ומנועי הדיזל) לפתרון נפוץ למדי במכוניות מכל הקטגוריות כדרך להקטנת נפח המנועים, צמצום זיהום האוויר וצריכת הדלק מבלי לפגוע בביצועים, כצפוי מכוניות הספורט התקדמו צעד קדימה ובחלק מדגמי הביצועים של ב.מ.וו, אודי, פורשה ואחרות כבר נראו לא פעם שילובים של צמד מגדשי טורבו הפועלים במקביל או בשלבים כשמגדש קטן אחראי על טווח סיבובי המנוע הנמוך ומגדש גדול יותר על טווח הביניים והגבוה.
הטכנולוגיה הזו אפשרה יצירת יחידות הנעה עם כוח זמין בכל טווח הפעולה, ביטול אפקט ההשהיה של הטורבו וגמישות יוצאת דופן.
למה כפול אם אפשר משולש?
לאחר שבמשך מספר שנים דיברו על השלב הבא בטכנולוגית ההגדשה, לפני מספר ימים חשפה ב.מ.וו סדרה חדשה של 4 גרסאות ביצועים (לסדרה 5 - סדאן וסטיישן, ל-X5 ול-X6) מבית חטיבת הביצועים של החברה M.
בניגוד למסורת, הפעם מדובר בדגמי M המצוידים במנועים לוגמי סולר.
בעזרת שימוש, לראשונה ביצור סדרתי, בטכנולוגיה המשלבת שלושה מגדשי טורבו מנוע הדיזל בנפח 3 ליטרים מפיק 381 כ"ס ומומנט מפורר אספלט של 74 קג"מ יכול להזניק את הבימר לוגמת הסולר, במקרה של סדרה 5, למאה קמ"ש בתוך 4.7 שניות ולהציג נתון צריכת דלק רשמי של מעל ל-15 קילומטרים לליטר ופליטת מזהמים של 165 גק"מ.
גם פורשה הולכת על טריפל
הגרסה החדשה כבר נצפתה במהלך ניסויים במסלול נורבורגרינג וידוע גם על פניה של היצרנית הגרמנית לרשם הפטנטים כדי לשמר על הזכויות לחלק מהפיתוחים והמאפיינים המקוריים של דגם חדש זה. בשלב זה החברה לא חושפת את נתוני הביצועים אך הערכות מדברות על שיפור של כעשרה אחוזים בהספק, במומנט ואף בצריכת הדלק לעומת המנוע הנוכחי המפיק "רק" 495 כ"ס.
גרסה פסיכית יותר של מנוע משולש המגדשים תופיע בשלב מאוחר יותר בדור הבא של ה-911 GT2 .