היום בדיוק לפני שלושה עשורים, ב-27 באפריל 1984, האיביזה של סיאט הושקה ולמעשה שינתה את פני מותג הרכב מספרד אשר עד אותה תקופה עסק בעיקר בהרכבה ובייצור גרסאות לדגמי פיאט שונים.
האיביזה הייתה המכונית הראשונה שתוכננה ועוצבה על ידי סיאט שהוקמה אחרי מלחמת העולם השניה על ידי הממשלה הספרדית.
עם זאת, על אף שלחברה לא הייתה עד אז שום מסורת בעיצוב ותכנון עצמאיים, האיביזה זכתה להצלחה גדולה במדינות רבות בעולם (וגם בישראל) בעיקר בזכות עיצוב מרשים של סדנת Italdesign של המעצב האיטלקי ג'ורג'יו ג'יוגארו, מרכב שתוכנן בשיתוף חברת קרמן הגרמנית ומנועים שפותחו בשיתוף יצרנית רכבי הספורט פורשה ואף נשאו את שם החברה היוקרתית על מכסה גל הזיזים במנוע.
אמנם מתחת למעטפת המסוגננת והשמות הגדולים לא הסתתרה בדיוק מכונית ספורט חדה ועם מתלה אחורי עם קפיצי עלים וביצועים לא מרשימים במיוחד עם מנועי 1.2 עד 1.5 ליטר בהספקים של 63-85 כ"ס (ובהמשך 100 כ"ס בגרסה עם הזרקת הדלק) היא קיימה פחות משהבטיחה, אך הלקוחות ובמיוחד הצעירים אהבו אותה ואת אופיה התוסס. גם כשהיה בערוב ימיו זכה דור זה לחשיפה חיובית רבה בעת ששימש כרכב הרשמי של המשחקים האולימפיים בברצלונה ב-1992.
עוד ב-mako רכב
מבחן: סיאט איביזה TSI
איביזה יורדת ל-69
רכב רק לגברים ורכב רק לנשים - יש דבר כזה ?
הדור הראשון יוצר בין 1984 לבין 1993 ובמהלך אותה תקופה יוצרו כ-1.3 מיליון איביזות מהדור הראשון.
בשנת 1986 קונצרן פולקסווגן הפך למחזיק המניות המרכזי בסיאט והדור השני של האיביזה, שהוצג ב-1994, התבסס על פלטפורמת רכבי הסופר מיני שפיתח הקונצרן הגרמני ששימשה בהמשך גם את הפולקסווגן פולו.
גם בדורה השני האיביזה עוצבה על ידי ג'יוגארו והציגה קווים כלליים ששמרו על קשר ברור לדור הראשון אך בה בעת הציגו לוק מודרני ואווירודינמי יותר.
מתחת למעטפת השינויים היו גדולים אפילו יותר והסופר מיני הספרדית יישרה קו עם המתחרות המובילות וצוידה במנועים מתקדמים (מתוצרת פולקסווגן) ותכנון שלדה מודרני.
כמו בדורה הראשון ולמרות העיצוב הכוחני, גם בדורה השני האיביזה לא נהנתה מיכולות גבוהות במיוחד בכבישים מפותלים אך הפכה, בזכות מנועי הטורבו של פולקסווגן שהיו בעלי פוטנציאל פשוט יחסית לשיפורים, ללהיט בקרב חובבי מאוצי הרמזורים והרייסים.
הדור השני, שיוצר עד שנת 2002, זכה להצלחה המספרית הגדולה ביותר עד כה ויוצר במעל למיליון וחצי יחידות.
הדור השלישי של האיביזה (2002-2008) עוצב על ידי וולטר דה סילביה אשר היה באותם ימים ראש מחלקת העיצוב בסיאט ומי שלמעשה עיצב את דמותו של המותג במילניום השלישי (כיום דה סילביה הוא ראש מחלקת העיצוב של כל קונצרן פולקסווגן).
העיצוב של דור זה היה מעוגל יותר ויצר תחושה של זרימה ספורטיבית. בהתאם למשוב מהלקוחות הוצגו גרסאות כוחניות חזקות מאי פעם בשם FR וקופרה עם 150 ו-180 כ"ס, אשר צוידו באלמנטים ספורטיביים רבים וזכו להצלחה רבה. בסך הכל יוצרו 1.2מיליון איביזות מדור זה שהוחלף ב-2008, כעבור 6 שנים, על ידי הדור הרביעי והנוכחי של הסופר מיני מספרד.
האיביזה הנוכחית, שעוצבה על ידי לוק דונקרוולק, מציגה את הלוק הנוכחי של סיאט תחת השם "חץ העיצוב" עם מראה דינמי המשלב בין חיטובים מעוגלים לקווים גיאומטריים מאוד בולטים.
אמנם, גם היום, איכות החומרים בקבינה של האיביזה לא מלהיבה במיוחד אך הדור הרביעי משלב מערכות וטכנולוגיות רבות כסטנדרט - מ-ESP בכל הדגמים, דרך תיבות DSG מתקדמות, מנועי טורבו ועד לדיפרנציאל אלקטרוני מתקדם.
בדורה הרביעי, האיביזה יוצרת לראשונה סינרגיה בין המראה הספורטיבי שלה ליכולות בפועל בכביש המפותל.
בישראל דור זה זוכה להצלחה רבה בעיקר בזכות גרסאות עם גיר ידני המשווקות במחיר אטרקטיבי ומאפשרות לצעירים רבים להצטייד במכונית חדשה ומדליקה במחיר שבעבר היה מספיק רק לקניית מכונית משומשת מאוד מליסינג.
עד כה מדור זה נמכרו כ-930 אלף יחידות ובסך הכל בשלושת העשורים יוצרו כ-5 מיליון איביזות. קרוב ל-70 אחוזים מהן יוצאו מספרד לכ-75 שווקים במדינות שונות מסביב לגלובוס.
לכבוד חגיגות ה-30 סיאט תציע גרסת "30th Anniversary" במהדורה מוגבלת שתגיע בצבע אפור מטאלי ייחודי, עם חישוקים קלים בצבע שחור ותגים מיוחדים של הדגם על קורה B, האחוריים והמפתח-שלט של הרכב.
>> השוואתי ענק: קליאו, 208, פיאסטה, סוניק ואיביזה במבחן