רכיב בצמח הקנאביס עשוי למנוע הדבקה בקורונה, כך עולה ממחקר שפורסם בסוף השבוע שעבר  בכתב העת המדעי Science Advances. הרכיב המדובר הוא CBD (קנבידיול), אחד משני החומרים המוכרים והנחקרים ביותר בצמח הקנאביס, בצוותא עם THC (גם הוא נבדק באותו הניסוי כטיפול אפשרי לקורונה, אך נמצא לא יעיל). בנוסף, נמצא כי ל- 7-OH-CBD – אחד מהתוצרים של פירוק CBD בגוף – יש אפקט דומה לזה של CBD.

כזכור, זו אינה הפעם הראשונה בה עולה עדות מחקרית ליעילות הקנאביס לטיפול בנגיף שמטריד את העולם כבר שנתיים. רק לפני שבוע וחצי פרסמה קבוצת חוקרים מאוניברסיטת אורגון ממצאים משמעותיים על שני רכיבים אחרים בצמח ההמפ (זן של קנאביס) הנקשרים אל הנגיף ומונעים ממנו לחדור אל תאי הגוף.

בניגוד ל-CBDA ו-CBGA, שני הרכיבים בהם עוסק המחקר המתואר לעיל, CBD אינו מונע את חדירת הוירוס אל תאי הגוף. מתוצאות המחקר עולה כי CBD מונע את השכפול הגנטי של הוירוס אחרי שהוא חודר לתאים. באופן טבעי, פעולתו של הוירוס מבוססת על חדירתו לתאי הגוף, והשתלטות על מנגנוני התא במטרה לשכפל את הרצף הגנטי שלו, ובכך להגביר את ייצור החלבונים המייצרים את פעילותו (במקרה הנוכחי, פעילות המתבטאת כתסמיני נגיף הקורונה). פעולת ה-CBD בתוך התאים מונעת את ההשתלטות העוינת של הנגיף על מנגנוני התא, מונעת את ההתרבות שלו ומעכבת מאוד את ביטוי התסמינים.

שמן CBD (צילום:  Kanjana Kawfang, SHUTTERSTOCK)
צילום: Kanjana Kawfang, SHUTTERSTOCK

השפעת CBD על קורונה בבני אדם

הממצאים העיקריים בנוגע למנגנון הפעולה של CBD כנגד התפשטות הנגיף נובעים מבדיקה מולקולרית בתרביות תאים ובעכברים. עם זאת, הסתמכות על מאגרי הנתונים של צרכני CBD לצרכים רפואיים בארצות-הברית מעידה על כמות נמוכה משמעותית של חולי קורונה באוכלוסייה זו, לעומת האוכלוסייה הכללית.

הפוטנציאל נראה חיובי מאוד, אבל מנגנון הפעולה של CBD כנגד הקורונה לא נבחן בבני אדם. עורכי המחקר ממליצים להימנע בשלב זה מהסקת מסקנות גורפות ממחקרם על הטיפול במחלה. ממצאי מעבדה הם שלב קריטי לפיתוח ההבנה בנוגע לכל תרופה, אבל משם ועד הידע המדויק הנחוץ אודות המינונים ודרכי הצריכה האופטימליים בבני-אדם – הדרך עוד ארוכה.

"אנחנו מציעים לתכנן בזהירות ניסויים מבוקרים בריכוזים ידועים במטרה להגדיר את תפקידו של CBD במניעה ובטיפול בנגיף הקורונה", כתבו החוקרים בסיכום ממצאיהם. "אנו מזהירים מפני הפיתוי להשתמש בתכשירי CBD הזמינים כיום, כולל מאכלים, משאפים או תרופות למניעה או לטיפול בשלב זה, במיוחד ללא ידע הנובע מניסוי קליני קפדני".