כאשר בוחנים את תוצאות הבחירות מזווית הראיה הפ"נית שהשתרשה בישראל, כלומר, זוית פרסונלית-נרקיסיסטית שמתמקדת אך ורק בזהות ראש הממשלה, נדמה כי הגענו שוב למבוי סתום. אך אם נסתכל עליהן מזווית הראיה המהותית, של הפוטנציאל לממשלה שפועלת על פי היגיון, ומתוך כבוד לזכויות האזרח וחופש בסיסי לפרט, תוצאות הבחירות הינן התוצאות הטובות ביותר שמדינת ישראל הייתה יכולה לאחל לעצמה. הן אף סוללות את הדרך להפסקת מדיניות ההפללה והסדרת שוק הקנאביס אחת ולתמיד.
בקיזוז המאבק הפרסונלי ובזוית ראיה מהותית, ממשלת החילופין האחרונה הייתה ממשלה מצוינת והראיה הטובה ביותר היא קידום הלגליזציה. הן נתניהו והן גנץ הסכימו על הנושא, הקימו ועדה בין משרדית (ועדת "מררי") וזו הוציאה מסקנות חד משמעיות לתמיכה בהפסקת ההפללה והסדרת שוק הקנאביס. העובדה שממשלת אחדות מוזרה ומעוותת כמו ממשלת החילופין קידמה לגליזציה, מספרת פה את כל הסיפור.אם נתניהו מקבל 61 עם החרדים והדתיים, אפשר להעריך שהוא ילך לחוקים שיאפשרו לו סוג של רודנות, והתמורה תהיה בחופש האזרחי. ממשלה כזו לא יכולה לקדם לגליזציה או כל נושא של חופש וזכויות האזרח, מאחר ונתניהו, התומך, מוגבל על ידי החרדים והדתיים, המתנגדים.
זו הסיבה שנתניהו סירב ליוזמת גנץ שעלתה בזמן הבחירות, להקים ועדת המשך לועדת מררי. הוא ידע שאם הוא יעשה את זה, הוא פוגע בקואליציה הפוטנציאלית שלו.
אבל למזלנו, לנתניהו אין וכנראה לא יהיה 61 איתם. הספקולציה שניתן להרכיב ממשלה שנשענת על שיתוף פעולה בין רע"מ לבין סמוטריץ'-בן גביר מופרכת ואפילו מגוחכת. לכן נתניהו חופשי לחלוטין מהלחץ שלהם וכעת קידום חופש הפרט וזכויות האזרח, בין היתר הלגליזציה, הופכות להיות המטבע עובר לסוחר שנתניהו יסחור בו כדי לגייס תומכים מהגוש הנגדי.
יש להניח הנחה סבירה נוספת, ממשלת בנט עד המשותפת לא תקום. זה לא יקרה ולא רציני לדבר על זה ולכן נותרו שלוש אופציות בלבד: המשך ממשלת החילופין על פי ההסכם הקואליציוני הקודם, בין אם באמצעות המשך לבחירות חמישיות ובין אם בהסכם חדש. ממשלה בראשות נתניהו בתמיכת סער או רוב הסיעה שלו, אשר יתנו תמיכתם בתפקידים בכירים וקידום נושאים אזרחיים, בין היתר לגליזציה, או ממשלת חילופין חדשה בין נתניהו ללפיד המחוזק בסער ואולי גם כחול לבן. כל אחת מהאופציות הללו מובילה ללגליזציה.
יש לציין, כי הדרישה להפסקת מדיניות הקנאביס אינה אלא דרישה לדמוקרטיה הכוללת כבוד בסיסי לאדם ומחויבות להיגיון בריא. מעשה שעושים 27% מהאזרחים המגיעים מכל המגזרים בצורה שווה: חילוניים ודתיים, יהודים וערבים, אינו מעשה שיכול להיות מוגדר כ"פשע", גם אם מישהו חושב שהוא לא המעשה החכם ביותר ועל כך בהחלט אפשר לנהל דיון. לפיכך חובה להפסיק את הפללת הצרכנים – מעשה נפשע וחסר תועלת. יותר מכך, שירותי "הגנה וצדק" לצרכנים, מסופקים היום על ידי "טלגראס", "המחתרת" וארגונים דומים, אשר טרם הקמתן הופקרו למערכות יחסים מסוכנות עם גורמים עברייניים, אשר הסתיימו באלפי ואולי עשרות אלפי מקרים של תקיפות מיניות, שוד, אלימות ולעתים גם רצח. בהיעדר הפללת הצרכנים, על המדינה לקחת אחריות ולספק שירותי פיקוח על הייצור והשיווק ולהעמיד את שירותי הצדק שלה, כלומר, המשטרה ובתי המשפט, לטובת צרכני וצרכניות הקנאביס. בנוסף, למחוק את הרישומים הפליליים ולבטל את כתבי האישום מהעבר. כל רישום או כתב אישום על עבירות קנאביס שלא היו כרוכות באלימות, מרמה או עושק – צריכים להתבטל, כולל ההאשמות כנגד מנהלי הארגון "טלגראס", אשר הוגדר באופן אבסורדי לחלוטין על ידי הפרקליטות כ"ארגון פשע". האבסורד במיטבו.
לאור כל האמור לעיל, אני קורא מכאן לראשי המערכת הפוליטית, בואו נתקדם לגישה המהותית. הקימו ממשלה מרכזית רחבה. השתמשו בדרישה להפסקת מדינות ההפללה והסדרת שוק הקנאביס לחלק בלתי נפרד מהדבק שיחבר את הקצוות – וברוח חג החירות – שחררו את עמי, אחיי ואחיותיי לקהילת צרכני וצרכניות הקנאביס.
---
עו"ד חץ דוד, יועץ אסטרטגי וטקטי, הינו ממובילי פעילות הלגליזציה מזה 10 שנים, שימש כמנכ"ל ומנהל מסע הבחירות של "עלה ירוק" בשנת 2015, מייצג בבג"צ הלגליזציה וניהל את קמפיין "הסכם ליגלייז 21" במהלך הבחירות.